Hej.
Har sökt och sökt men hittar ingen vettigt skena som jag kan tänka mig för att sätta ovanpå väggplattan som en avslutningslist och få släpljus ner på bänk/väggplatta.. Letar typ avslutningslist med en liten ”flärp” på som går att sätta ovanpå väggplattan.. Plattan är 1 cm tjock.. bifogar en arkitektskiss:)..

Bänkskiva och väggplatta är lika som bild på Ikea köket..
Ikea kök med ljusbeige skåp, mörk bänkskiva och väggplatta. Tre svarta vägglampor lyser över arbetsytan. Ovanför spisen hänger en design-hood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektskiss av kökslayout som visar placeringen av en väggplatta, bänkskiva, bänkskåp och en ledsskena ovanpå väggplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg aluminium profil för belysning i trappnosen. Den stämmer inte med dina mått önskemål. Men kan gå att modifiera eller ge inspiration i Google sökandet.
https://www.xcen.se/aluprofil-trappa-ner
 
A Anderscurl skrev:
Såg aluminium profil för belysning i trappnosen. Den stämmer inte med dina mått önskemål. Men kan gå att modifiera eller ge inspiration i Google sökandet.
[länk]
Ja titta. !! Typ något sådant ja.. borde kanske gå att Moda lite
 
BirgitS
För att få något ljus på mitten av bänkskivan där man har t.ex. skärbrädan bör det ju vara en profil som skickar ut ljuset snett nedåt/framåt, alltså en profil avsedd för hörn. Ex: https://www.xcen.se/aluprofil-trekant
Tejpas eller limmas på stänkskyddet.

Att hitta en profil som dessutom skulle ha en utstickande bit som skulle passa ovanpå stänkskyddet tror jag är omöjligt, det är ett alldeles för ovanligt monteringssätt. Om ovansidan av stänkskyddet är fult så är det nog enklast att lägga på målarfog och måla, eller att du hittar en smal metallist som du kan tejpa/limma på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För att få något ljus på mitten av bänkskivan där man har t.ex. skärbrädan bör det ju vara en profil som skickar ut ljuset snett nedåt/framåt, alltså en profil avsedd för hörn. Ex: [länk]
Tejpas eller limmas på stänkskyddet.

Att hitta en profil som dessutom skulle ha en utstickande bit som skulle passa ovanpå stänkskyddet tror jag är omöjligt, det är ett alldeles för ovanligt monteringssätt. Om ovansidan av stänkskyddet är fult så är det nog enklast att lägga på målarfog och måla, eller att du hittar en smal metallist som du kan tejpa/limma på.
Hej tack för input.. stänkskyddet/väggplattan är kantad runt om med laminat.. Det är inte för något arbetsljus. Det har jag spottar i tak, fläktkåpan och under överskåpet. Så ljus flödar.. det var bara en ide jag fick om det gick att hitta någon ledskena där ledlisten är bara tänkt att glöda lite släpljus ner mot bänkskivan, kanske i någon läcker färg
 
BirgitS
Okej, det var ju en annan sak. Det här tycker jag är en snygg profil som just lyser nedåt (eller uppåt) längs väggen: https://www.xcen.se/aluprofil-vagg-el3-2m
Smälter in bra och själva ledtejpen är väl dold.
 
Snygg. Men tror blir svår att modda till för att passa ovanpå väggskivan som är 10mm tjock. Har suttit och gått igenom olika amerikanska och kinesiska sidor med profiler. Ser ut som att jag får lägga detta projekt åt sidan!! Va en tanke bara att kunna få ett svagt släpljus ner över väggskivan möjligen i blått.
 
BirgitS
putte22 putte22 skrev:
Snygg. Men tror blir svår att modda till för att passa ovanpå väggskivan som är 10mm tjock. Har suttit och gått igenom olika amerikanska och kinesiska sidor med profiler. Ser ut som att jag får lägga detta projekt åt sidan!! Va en tanke bara att kunna få ett svagt släpljus ner över väggskivan möjligen i blått.
Varför skulle det inte gå att placera den profilen ovanpå stänkskyddet?
Eller för den delen just ovanför på väggen med en liten cm-tjock skiva emellan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle det inte gå att placera den profilen ovanpå stänkskyddet?
Eller för den delen just ovanför på väggen med en liten cm-tjock skiva emellan?
Hm. Möjligen kanske skulle kunna gå. Men bredden på 5-6 cm kommer nog bli väldigt iögonfallande.
 
A Anderscurl skrev:
Ett enklare sätt än att modda någon udda profil skulle kunna vara att limma ihop en platt aluminium stav med en enkel led profil.
[länk]
Ja det skulle ju faktiskt kunna funka oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.