Ska dra ny matning till en central som ska flyttas till källaren, elektrikern tycker jag ska gå på 6m2 vilket verkar vettigt då jag ska dra ut el till ladan i framtiden.

Sökt mig runt lite efter färdig tråd i slang, men hittar "bara" kabel som är 5 ledare 6m2.

Dragningen är ca 20 meter och kommer bla gå dolt i golv och vägg.

Någon som har tips på val av kabel/slang ... eller alt lösning.
Och inköpssrälle.
 
useless useless skrev:
6 kvadratmeter är en ganska grov kabel...

[länk] Modellen 5G6 borde funka.
Tack, det är det alternativet jag hittat vid min sökning. Frågan är om det kan vara alt att gå med 25mm slang och sedan tråd?
Tänker mest då det blir en del dragning som är dold..

Finns det slang med tråd som är 6m2?
 

Bästa svaret

25 mm slang och 6mm2 MK/RK där det är dold förläggning för det kan bli svårt med en kabel. Kan man inte dra slangen hela vägen avslutar man den med en dosa och fortsätter med en kabel. Och eftersom du ska anlita en elektriker behöver du ju inte köpa mer än det som behövs för h*n har, eller bör ha, tillgång till det du behöver på "lösvikt".
 
E elmont skrev:
25 mm slang och 6mm2 MK/RK där det är dold förläggning för det kan bli svårt med en kabel. Kan man inte dra slangen hela vägen avslutar man den med en dosa och fortsätter med en kabel. Och eftersom du ska anlita en elektriker behöver du ju inte köpa mer än det som behövs för h*n har, eller bör ha, tillgång till det du behöver på "lösvikt".
Då tror jag det får bli köp av slang och tråd.
Tips på något prisvärt ställe att beställa ifrån?
 
Din elektriker bör kunna ge dig ett bra pris, helt i nivå med näthandlarna, men med den skillnaden att du bara behöver betala för exakt dom meter du behöver.
 
Men huj, det blev nästan dubbla priset mot
N1XV-U Jordkabel 5G2,5 R50 - 20m skulle kosta 1000kr mot 1715kr för 20m tråd + 25m slang (50m kostar iofs 235kr så 20m skulle kosta 95kr om man räknar per meter)

Kanske dra N1XV-U i rör där den blir dold så det går att byta i framtiden ..
 
E elmont skrev:
Din elektriker bör kunna ge dig ett bra pris, helt i nivå med näthandlarna, men med den skillnaden att du bara behöver betala för exakt dom meter du behöver.
Förstås, men jag har fått ok att förbereda dragningen då den blir lite bökig från källaren upp till vinden där huvudskåpet är.. och det är inte så svårt att mäta ut antal meter och beställa efter det.
 
Ska du dra kabel i rör bör du använda ACEFLEX som är mycket mjuk och följsam.
Samt hur stor blir merkostnaden för att göra "det bästa" avskrivningstiden kan du väl beräkna till din livstid ;)
 
E elmont skrev:
Ska du dra kabel i rör bör du använda ACEFLEX som är mycket mjuk och följsam.
Samt hur stor blir merkostnaden för att göra "det bästa" avskrivningstiden kan du väl beräkna till din livstid ;)
Du har en poäng i det. Får bli slang + tråd (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.