Hej!

Vi har precis köpt ett gammalt 1800-talshus, och nu undrar jag lite om uppvärmningen.
Nuvarande ägare har eldat i en Cronspis och en kamin. Under årets kallaste perioder så har de haft elelement igång på ca 15-16 grader.
Jag skulle gärna vilja undvika den där direktverkande elen, och undrar nu om man kan sätta in någon slags luftvärmepump?

Vi vill fortfarande hålla på att elda som 1:a alternativ, då vi har skog till och för att vi vill hålla nere kostnaderna.
Det är mer det att när det blir -20 ute så ska vi inte hålla på att elda ihjäl oss!

Jag är verkligen jättedålig på det här med uppvärmning och behöver nu Er expertis :))
 
En luft-luftvärmepump kan man alltid sätta in men jag som själv bor i ett gammalt hus (1700-1800-tal) har valt bort det av två anlednignar.

1) Det är en av dem minst 1800-tals lika installationer man kan göra. Det passar absolut inte estetiskt sätt med en luftvärmepump, varken på insidan, eller på utsidan av ett 1800-tals hus.

2) För god effekt och för att slippa köpa 1 pump/rum, så måste planlösningen vara tillräckligt öppen för att luften ska kunna cirkulera från innomhusdelen från aggregatet. Det hade man inte i tanken när man byggde hus för en sisådär 200 år sedan.

Men jag har flertalet kompisar som valt luft-luft-värmepumpar och är mycket nöjda.
Tänk dock på att du fortfarande kanske måste köra direktel i vissa rum, samt att tappvarmvattnet förmodligen då ändå värms av el. Den senare är en inte oansenlig del av elförbrukningen.
 
Ytterligare en aspekt på det hela är att en luft/luft ger rätt så lite värme när det är många minusgrader.

Vad du skulle behöva är någon form av panna där du kan mata in mycket ved, som värmer upp vatten i en ackumulatortank som i sin tur värmer upp huset med hjälp av element. Den skulle du också kunna få varmvatten ifrån. Finns det inga element idag med matning via vattenrör så blir det dock en mycket dyr investering.

Ett annat sätt att hålla kylan ute är att börja titta på om det är isolerat och om man kan göra något där. Tätningslister i fönstren, extra innerfönster på vintern, en bra ytterdörr som sluter tätt, kanske med en extra dörr invändigt, koll så att skorstenen inte drar ut en massa varmluft (kaminer är rätt bra på att stjäla värme istället för att ge ifrån sig).

Jag tror ärligt att el-element är det mest ekonomiska för er om det endast är vissa tiden man behöver mer värme.
 
Swetrot skrev:
Ytterligare en aspekt på det hela är att en luft/luft ger rätt så lite värme när det är många minusgrader.
Bara noterade att användaren var från Blekinge, visserligen blåsigt ibland vintertid, men sällan och aldrig kallare än -15, oftast betydligt varmare vintertemperaturer. Jag tror att en luftvärmepump rent funktionsmässigt kan fungera helt ok.
 
Tack så mycket för era svar!

Jag har också tänkt väldigt mycket på det estetiska och jag vill helst inte förstöra varken inne eller ute med en ful värmepump!
Likaså det här med planlösningen... det känns kanske inte som om en luftvärmepump hjälper så mycket ändå?

Någon pratade om att man kunde sätta in energisnåla element. Vad tror ni om detta?
Ska också påpeka att jag helst hade velat ha vedeldning i panna, men detta innebär att först och främst installera allt detta + att då hade vi fått springa ut utomhus varje gång vi ska elda eller stoppa i mer. Kan bli segt i längden:)

Kom gärna med mer förslag och ideer!
 
Vill du absolut elda ved som första och huvudsakliga alternativ skulle jag i ditt fall installera ackumulatortank till en vedpanna som steg ett för att i alla fall kunna lagra värme i den, detta är en grundförutsättning för följande steg.

Från denna tank skulle jag via dubbla slingor ta varmvatten. Sen är det lite beroende på vilken yta och planlösning du har i ditt hus vilket du inte skriver något om. Antingen drar du rör och kopplar ett antal "vattenburna" element, eller så kopplar du in en fläktkonvektor på värmeslingan istället. (Alternativt två om det är två plan med öppen planlösning)
Att sätta in vattenradiatorer kan dock bli tämligen kostsamt.

Sen har man naturligtvis en elpatron i acktanken. Det fåtal dagar det är -20 i Blekinge så är det bättre att ta kostnaden för elen jämfört med att dimensionera en anläggning som klara dessa/denna dagar per år...

Själv är jag lite skeptisk till pellets, kan inte motivera fullt ut varför men jag skulle inte installera en pelletskamin av personliga känslor. I ditt fall kan det dock mycket väl vara ett alternativ om man bortser från din kommentar om att du föredrar vedeldning...

En viktig fråga är hur hög elräkning de tidigare ägarna haft när eldat med cronspis.... Om elementen stått på15-16 grader så borde de rimligen inte startat särskilt ofta om föregående ägare velat ha en temperatur på i alla fall 20 grader.Det kan ju vara så att det mest ekonomiska för dig är att fortsätta elda befintlig cronspis och att elementen då inte startar förrän i undantagsfall..

Som info är jag sjäv lite velig vad gäller min uppvärming. Vedeldat, vattenburet idag. Kommer så gott som säkert fortsätta med detta!
Uppvärmingsfrågor är dessvärre inte lätta :)
 
Om jag vore er så skulle jag först göra som Swetrot säger, täta där det kan tänkas dra, extra ytterdörr, se till att alla innanfönster är i bra skick etc.
Sedan skulle jag bo i torpet en vinter med det befintliga systemet för att se hur det funkar, för att se vad som verkar smidigt och vad ni ogillar med det nuvarande värmesystemet.
 
ska tillägga att huset är 150 kvm och 1 3/4 plan. Någon tyckte att man kunde sätta in oljefyllda element istället för elelementen som sitter där nu. Personen ansåg att dessa håller och sprider värmen längre/bättre. Vad anser ni om detta? Oljefyllda element är ju inte så dyra att köpa.

Som jag har sagt tidigare...så är vedeldning i panna drömmen, men just nu anser jag att det blir för kostsamt att köpa både pannna, tankar och byta ut systemet i hela huset till vattenburet. Dessutom så kommer då pannan att få stå i källaren och då måste man springa ut och runt hela huset varje gång man ska lägga i eller starta upp. Alternativet är ju då att bygga ut ett pannrum i anslutning till huset så att man gå direkt inifrån, men då förstör man huset. Det blir inte estetiskt vackert.

Gahh! Uppvärmningen måste vara bland svåraste att bestämma sig för i dagens läge!
Ska också tillägga att pellets inte är något alternativ. Kan inte heller riktigt motivera varför, men jag tror inte att det kommer att vara så billigt i framtiden.
 
_ap_
kör på som nu och försök spara lite till en vedanläggning eller ta ett lån och fixa det ordentligt på en gång,
att byta från ett elelement till ett annat spara man inga pengar på möjligen ökar komforten något med oljefyllda element.
den billigaste energin är den man inte gör av med.. ;)
hur stor elräkning har ni nu?
 
Elräkning kan jag inte säga eftersom vi inte bor där ännu, men förra ägaren har gjort av med ca 17000 kw/år och då har de varit 4-5 personer boende, vi är 2 st
 
Finns väl ingen anledning att år 2008 sätta in oljefyllda element. Skaffa elektroniska termostater i stället.
 
Elektroniska termostater? Du menar att man sätter elementen på en viss grad och sen slår de av automatiskt när det har blivit en viss temperatur i huset?
 
Jag tycker nog att förra ägaren har valt ett i grunden ganska klokt system.

Huvudvärmen kommer från spisar centralt placerade i huset (vilket huset är byggt för) medan elementen kompenserar för kallras från de troligen ganska så läckande fönstren. Komplettera dem med ett bra reglersystem typ http://www.iqtherm.se/ så sparar du en del redan där.

Sen som tidigare sagts gå över isoleringen först, det är relativt låga investeringar och ger bra besparingar. Täta fönster, tilläggsisolera vinden om det finns, är väggarna ihåliga kan man fylla dem. Jag använde mig av HJ husisolering i Eslöv för att göra det i min kåk i Malmö och det är nog det bästa jag gjort i det huset förutom konverteringen till vattenburet.

Att konvertera till vattenburet är mycket kostsamt och kan vara det bästa, men det beror på hur huset är byggt. Men med under 20000 kWh per år så tycker jag inte man kan motivera det, särskillt om det (som det verkar) ingår varmvattenberedning i den siffran.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.