Efter denna vinter kan jag bara konstatera att jag behöver något att ploga snö med. Det blev lite väl många tfn-samtal till den lokala bonden. :D

Jag har 300 m egen väg att ploga. Vägen är plan och rak men korsar en öppen åker där det lätt blir vallbildning när det snöar och blåser.

Vad ska man ha för typ av traktor som orkar med att hålla vägen ren? Jag har funderat på antingen en parktraktor eller en äldre, mindre jordbrukstraktor typ grålle eller liknande. Grannens lilla trädgårdstraktor var alldeles för klen.. Sen vill man ju ha något som startar när det är snöstorm och -20.

Kostnadsmässigt max 30000:- och ett krav är hytt.

Vad har ni själva?
 
För den pengen skulle jag föreslå en MF35, eller ännu hellre en MF135.
Eller Volvo BM 400 eller 430.
 
Milkshaken
bax förslag är bra, kan tillägga att du för det priset förmodligen kan få tag i en 4 hjulsdriven Zetor i hyfsat skick. då snackar vi mitten 70-tal.
Dock ska du förvissa dej om historiken på en Zetor, vad som är bytt och inte bytt... Zetor är rätt bekväma, och har ofta skaplig värme. Många grejer som kan kopplas till också då det oftast är full funktionshydraulik på dom.
 
Äldre jordbrukare med snöslunga samt snöskopa. Billigt och bra.

Jag har en MF205 som fungerar prima.
 
Jag håller också med om MF35 eller 135 med ett enkelt bakblad. En sak som är riktigt bra att ha vid snöröjning är dubbelkoppling, men det fanns inte på alla. Den gör att man kan höja bladet samtidigt som man växlar, vilket är bra om det är mycket backande. Annars får man stanna, lägga ur växeln och släppa upp kopplingen, höja bladet och sen koppla igen och lägga i backen.
Om du satsar på en 35:a ska du också tänka på att inte köpa den fyrcylindriga dieseln, den är notoriskt svårstartad och behöver motorvärmare mitt i sommaren om den råkat stå på skuggsidan av huset.
 
Köp en gammal hjullastare, de är mer lämpade för att flytta snö. Framför allt baklastare kan man få billigt, och de är väldigt lättjobbade.

Se bara till att det är snödäck eller piggkedjor till den!
 
  • Gilla
68carlsson
  • Laddar…
Koppling?! Min 205'a är rolig o lite speciell, någon form av automatlåda. 3 gaspedaler, 1 handgas, 2 växelspakar med 4 växlar samma växlar för framåt och bakåt. :D

Traktorernas värld är märklig.
 
Har du vägen över en öppen åker så "MÅSTE" du ha snöslunga, plogar man upp snövallar så blåser det igen jäms med så blir det ännu högre vallar, jäms med igen och ännu högre.

Satsa på en traktor med stor motor, snöslungor kan äta hur mycket motoreffekt som helst. Mina 70 Fiathästkrafter går åt om det är 20 cm snö.

Skopa fram behövs också och då håller inte din budget.

Men allvarligt, hur ofta har vi sådanahär vintrar?

Protte
 
Nej, en sån här vinter får vi förhoppningsvis inte igen på många år. Men jag måste ändå ha en maskin att hålla vägen ren, även med snöfattigare vintrar. Jag har möjlighet att ploga ut snön på åkern så det inte blir monstervallar.

Är det ingen som har erfarenhet av parktraktorer?
 
Enda regeln är väl att ju äldre desto bättre, mindre elektronik som ska jävlas hela tiden.
Är den äldre än typ -70 så börjar det bli helt okej.
 
Är traktorn från före 70 så börjar kompressionen vara så dålig att det är svårt att få igång den om det är nollgradigt så alltid är det något som krånglar.

Protte
 
prototypen skrev:
Är traktorn från före 70 så börjar kompressionen vara så dålig att det är svårt att få igång den om det är nollgradigt så alltid är det något som krånglar.

Protte
Ja men det är ju bara att byta lite ringar och lager, hellre det än styrboxar, reläer och allt vad det är. "Less is genius" som fiat har som slogan stämmer rätt bra.
 
Jag håller med Protte om snöslunga.
Har man möjlighet att kasta iväg snön utan att träffa byggnader etc. är snöslungan bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.