Har köpt oss ett renoveringsobjekt från 1905, timmerhus med "torpargrund", från 70cm ner till kanske 20cm utrymme mellan golvbjälklag och grund, 4 st "kattluckor" (Luftning). Har nu fått så mycket olika tips så jag vet inte vad jag skall ta mig till längre! Har rivit ut allt å inte en gnutta fukt eller mögel till vår stora förtjusning. Innan var där c:a 13cm sågspån i golvet. Håller nu på att förstärka befintliga balkar med 45/195 regler och vill ha vattenburen golvvärme.
Nu till problemet, har fått tips om att lägga plast mot grunden för att det blir kallare i grunden när golvet blir tätt å ingen värme sjunker ner. Men andra snickare har sagt att man inte skall ha plast, och hur mycket värme går neråt av radiatorer å genom 13cm sågspån?
Kan tillägga att om man skall lägga en plast i grunden kommer det vara smått otroligt att få det tätt med alla stenbumlingar som balkarna ligger på.
Tack på förhand!
 
Din grund har varit torr för att den ventilerar, eller hur. Om du lägger plast på marken så bildas samma kondens, fast nu ventileras den inte bort utan lägger sig mellan plast och mark. Någonstans vandrar ju fukten alltid och den ger sig då ut i kanterna/skarvarna på plasten, Dessa mynnar mot grundstenar/fylladssten och vips så får man en fuktig grund. Stenarna sprider/leder fukten och den kan då i värsta fall sprida sig till ändträet på bjälklaget eller blindbotten. Långsam process och lite svår att förutsäga hur det skulle fungera i just din grund. Läs Lilla eller Stora fuktboken, eller Så renoveras gårdar och torp (ICA förlag) har också bra kapitel om fuktvandring. Mycket av husets förutsättningar (fukt) beror också på markmiljön runt huset. Ändrade marknivåer osv.
 
Tackar för svar! Skall skaffa lite litteratur så man kan läsa på lite till :)
 
Jag har väldigt ojämn marknivå under huset och stora stenbumlingar här och där. Får man ett torrare klimat om man fyller upp till en jämnare marknivå med sand och grus, eller förflyttar sig markfukten uppåt på samma sätt ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.