Hej,

Då ska man riva lite förråd etc. Diverse väggar samt lite plåt.

Nån som kan tipsa om en billig tigersåg för uppgiften?

Kommer ej använda den regelbundet så kanske en budget på ca 500kr.
 
Jag såg en tigersåg på Lidl för ett par sedan.
 
Kolla jula.se , vill minnas att det hade nån för 199 när jag var inne där i går.
 
För den budgeten så hade jag köpt en billig hos handlare nära (för garantins skull) typ Jula, Lidl etc. Sen lagt lite extra pengar på bra blad till den. Hellre en 2-300kr såg med blad för 100kr/st än en 500kr såg med blad för 50kr/3 pack
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Köpte en röd meec för 500:- på Jula. Sågade upp för innerdörrarna då jag behövde mer höjd, samt mer bredd på ett ställe. Den blev så varm så den inte gick att hålla i men den lever :)
 
Köpte billigaste på jula, 299kr, för att såga ner oljetanken. Det var för tufft för den, växellådan pajade. Men den var bra annars, ergonomisk och snabbfäste för bladet. Den försvann ur sortimentet sen. Men det var inget snack om garantin, bara att lämna in och få pengarna tillbaka. Så har du nära till affären kan du mycket väl chansa på en billig.
 
Köpte en på Jula för ett par år sen. Meec+ som iaf såg rejäl ut. Efter någon timme hade "anhållet" i fram som bladet går igenom böjt sig helt så man sågade sönder det... Lämnade snabbt tillbaka skiten och skaffade en Makita för ett par hundralappar till. Denna har tuggat på troget i ganska tuffa jobb. Så dåliga erfarenheter av billiga tigersågar. Bara så du är beredd...
 
Ok. Kanske lika bra å köpa en dyrare då. Känns ibland onödigt med "finverktyg" när man ej använder dem ofta...
 
Jag har en röd Meec+, den största dom hade. Vibrerar lite väl mycket men blir varken för varm och har inte gått sönder. Har använt den till allt från att kapa eller roll och såga upp dörrhål. Dock kanske precisionen inte är helt hundra. Men för grovjobb är den fullgod.
 
Jag har Julas billigaste tigersåg som de kränger för 199 kr. Köpte maskinen våren 2011 tror jag och den har fått jobba hårt med röjning i övervuxen trädgård, rivning av vägg, rivning av gammalt kök samt framförallt kapning av rötter runt stubbar så att stubben går att få upp. Har gjort av med massor av blad men sågen tuggar på fint även om utsidan är sliten. Att kapa rötter så att jorden sprutar låter inte så hälsosamt men inga problem än så länge,

Om du klarar dig utan pending är det ett klockrent köp, särskilt om du inte har så mycket jobb för tigersågen! Jag "pendlar" själv när jag sågar så det är inget jag saknat.
 
Vi har en tigersåg. Jag är tveksam till om just det verktyget har något existensberättigande i vår verktygsarsenal. Använder det aldrig. Till finare arbeten så har vi en utmärkt sticksåg som jag tycker är helt fantastisk att arbeta med. Och till grövre saker så använder jag hellre cirkelsåg eller motorsåg.

Det finns ju jobb då en tigersåg är bästa alternativet men för oss har det varit så få så jag tror vi hade kunnat hyra istället.
 
krille09 skrev:
Ok. Kanske lika bra å köpa en dyrare då. Känns ibland onödigt med "finverktyg" när man ej använder dem ofta...

Kanske skulle fundera på hyra.... en Makita på Cramo för strax under 150kr/dygn..
 
Jag köpte den billigaste på K-rauta och första exemplaret lämnade jag tillbaka då det slog små gnistor från den. Exemplar nummer 2 blir varm och luktar bränt efter mycket kort tid. Dessutom saknar de någon sort säkerhetslås så när du plockar upp den från marken går den igång, om någon förstår vad jag menar. Lämnar du den med sladden i kan en bebis sätta på den. Den rekommenderas alltså inte...
 
http://www.harald-nyborg.se/tigersag-710-w.html
Köpte den som butiksdemo för ett par år sen. Har slitet hårt under husrenoveringoch trädfällning. Fungerar och mår bra, helt klart prisvärd!
Har alltid kört med Dewaltblad i den, bladen som är utslitna har nog kostat mig nämare tusenlappen genom åren i jämnförelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.