Y
Tycker trimmertråd är lite halvdyr historia.

Men, anar att ni har lite favoriter och tips i vilka butiker man finner dessa. :)

Söker ~3mm tråd.
 
Min erfarenhet är att fyrkantig tråd klipper bra men slits mer när man kör emot hårdare föremål. Jag har tänkt prova det gamla knepet att koka tråden för att få den segare och därmed hålla längre.
Rund och grov är min favorit men inget speciellt märke. Men Oregon brukar kännas prisvärt.
 
Min röst går också på oregontråden i länken. Håller med föregående talare ang. Hållbarheten på fyrkantig tråd i allmänhet, men jag tycker just denna tråd håller riktigt bra! Har gått ett tag i dag med min 244rx laddad med denna tråd. Mycket nöjd.
 
Funkar fyrkantig tråd med Tap-n-Go trimmerhuvud?
 
Intressant! Min trimmertråd slits väl fort och trådarna åker antingen inte ut eller åker ut för långt.
Nu kanske jag ska skaffa egen tråd (alltså egen fråga haha), men jag har problem.
Kanske jag måste köpa nytt huvud eller vad det heter till min 20 år gamla trimmer med fungerande elstart.
Är det universalfäste på huvuden tro?
 
Workingclasshero skrev:
Intressant! Min trimmertråd slits väl fort och trådarna åker antingen inte ut eller åker ut för långt.
Nu kanske jag ska skaffa egen tråd (alltså egen fråga haha), men jag har problem.
Kanske jag måste köpa nytt huvud eller vad det heter till min 20 år gamla trimmer med fungerande elstart.
Är det universalfäste på huvuden tro?
Har du elstart är det förmodligen en Tanaka med helautomatisk utmatning. De kan vara lite knepigt att få det att fungera om man inte har läst på och använder fel tråd. Finns ingen riktig standard, men det finns en del alternativa trimmerhuvuden ändå.

Enklast är om du kollar med en fackhandel som säljer Hitachi skog & trädgårdssortiment (Hitachi köpte Tanaka för några år sedan), för det kan vara så att man får prova vilket huvud som passar beroende på maskinmodell och årsmodell. Tanaka har använt minst 4 typer av gängor de senaste åren.
 
Dea_34 skrev:
Funkar fyrkantig tråd med Tap-n-Go trimmerhuvud?
Japp
 
Yrrol skrev:
Tycker trimmertråd är lite halvdyr historia.

Men, anar att ni har lite favoriter och tips i vilka butiker man finner dessa. :)

Söker ~3mm tråd.
Tycker du det är en halvdyr historia för att det går åt mycket eller för att den kostar att köpa?

Letar du efter prisvärd som i "får kosta, bara den håller" tycker jag Oregons är vettiga.

Oregons trådar är inte speciellt billiga, inte någon av varianterna (mina favoriter är fyrkantig (Nylium Square) i högt gräs, Techni-blade (röd) när det är lite snårigt med tistlar och nässlor samt Techni 280° på hårda ytor (väldigt nötningstålig, går inte av så lätt utan slipas mer utifrån och in), men de håller bra.

Letar du efter billig tråd som i "jag vill inte betala nåt, men egenskaperna är inte nåt jag orkar lära mig nåt om" så är väl Biltema ett alternativ.

Går det åt väldigt mycket tråd är det oftast arbetstekniken som behöver putsas till.
 
Nonkan skrev:
Har du elstart är det förmodligen en Tanaka med helautomatisk utmatning. De kan vara lite knepigt att få det att fungera om man inte har läst på och använder fel tråd. Finns ingen riktig standard, men det finns en del alternativa trimmerhuvuden ändå.

Enklast är om du kollar med en fackhandel som säljer Hitachi skog & trädgårdssortiment (Hitachi köpte Tanaka för några år sedan), för det kan vara så att man får prova vilket huvud som passar beroende på maskinmodell och årsmodell. Tanaka har använt minst 4 typer av gängor de senaste åren.
Japp, en Tanaka.
Tack för tipsen.
Även om maskinen är gammal fungerar elstarten fortfarande utan batteribyte, grymt?
Grymt är att inte trådmatningen fungerar på en i övrigt bra maskin.
Ska lägga lite tid på detta nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.