Nu har vi ritat om vårt hus för sista gången... förhoppningsvis.
Kom gärna med tips & kritik. Snart ska bygglovsansökan skickas in.
 
  • downhill_plan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • downhill_plan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • downhill_plan3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och då kommer jag och säger fundera över dörren till lilla badrumet. Vill ni verkligen springa runt entren för att nå den eller skulle ni vilja kunna kliva in och direkt vika in på toa. Fundera på detta och ev sandiga/leriga/geggiga barnoveraller
 
mats_o skrev:
Och då kommer jag och säger fundera över dörren till lilla badrumet. Vill ni verkligen springa runt entren för att nå den eller skulle ni vilja kunna kliva in och direkt vika in på toa. Fundera på detta och ev sandiga/leriga/geggiga barnoveraller
Tack för svaret. Vi har groventré/tvättstuga längst till höger. Förhoppningsvis den vi använder då.
Vi har diskuterat dörren till badrummet som du menar men vill ha den så nära barnrummen som möjligt.

Mvh M & G
 
Anledningen till tippset var att det är lätt hänt att man bara lägger alla dörrar längs en korridor rent automatiskt utan att ha en tanke bakom. Ni hadde en tanke bakom vilket gör det hela kalas :)
 
Är det bra med toa på yttervägg? Kan man ha vägghängd toa då?
 
Jag tror att en fixtur för den även går att fästa mot yttervägg...(Inte nödvändigt att ha avloppet i ytterväggen.)
 
settler skrev:
Är det bra med toa på yttervägg? Kan man ha vägghängd toa då?
Tack för tipset men de ska nog funka. Detta var den bästa lösningen vi kunde komma fram till på den ytan. Möjligt att det ändras igen.

Mvh M & G
 
Jag skulle nog vänt på badrummet, dvs placerat toan nära dörren och badkaret längst in. Det är ju oftare som man snabbt vill pissa än bada! Ska man ha dolda rör till toan i väggen så föreligger kanske frysrisk dessutom?
 
Snyggt hus! Jag gillar designen på utsidan.

Här är några funderingar som jag har:
- Tänk på att dörrarna öppnas utåt från badrum och wc/dusch. Detta gör utrymmet mindre när en dörr öppnas och jag tror speciellt i badrummet så kan detta bli ett problem, då dörren går emot nischen till sovrummet. Använd skjutdörrar om det är möjligt.

- Ett tips: Om ni istället snedställer hela väggen mot föräldrarsovrummet så får ni inget litet hörn och lösningen kommer se mer enhetlig ut. sätt också in en skjutdörr så tar dörren ingen plats.

- Vad har ni för utgångar till trädgården?
- Uteplatsen kommer att ligga i sydväst vilket ger sol nästan hela dagen, vilket är bra.

- Hallen känns liten och jag saknar ordentliga avhängningsmöjligheter. Fast ni kanske tänkt använda grovingången?

- Utrymmet mellan hallen och köket känns onödigt stort. Hade ni tänkt möblera något där eller kommer det bara vara en tom yta? Köket kan med fördel placeras längre ut mot hallen och då får ni bättre yta i vardagsrummet.
Eller så kan ni placera kaminen där, den hamnar mer centralt i huset och den liksom avskärmar hallen mot kök och vardagsrum. Kaminen kan byggas in i tegel, klinker eller liknande för att få ett robustare uttryck. Det är mysigt att se en tänd brasa för era gäster när de kommer på besök.

- Om ni flyttar på dörren till det nedersta sovrummet så kan ni få en större klädkammare. Garderoberna kan placeras på samma sätt som i det andra sovrummet, längre in i rummet.

- Om ni byter plats på klk och wcn i hallen så får ni bättre utrymme i hallen för avhängning, och ni skulle kunna placera dörren in till klk i hallen och på så sätt slippa en dörr längs väggen mittemot allrummet. (Lättare att möblera då.) Vänd på denna dörren in till wcn så ser du hur den nästan kommer att slå i soffan.

- Vill ni inte kunna se mer av sjövyn från allrummet? Som jag tycker mig se så har ni endast ett fönster i allrummet. Här kanske man kan sätta in glasdörrar eller något lite större fönster om ni inte vill ha möjlighet att gå ut till uteplatsen här.


Lycka till!
 
Några tips till:

-Möblera huset med ALLA de möbler som ni vill ha (eller har) så ser ni lättare hur mycket yta ni behöver och hur mycket tom plats det blir över.

- När du ritar in en matgrupp, rita den då med alla stolarna utdragna så syns det bättre hur stort svängrum man får.

- Rita in eller markera i ritningen de sk gångstråken, var går du i huset och hur stor plats tar det, dvs var kan man möblera.

- Försök få till i alla fall barnens rum så att det går att ställa sängen på minst två sätt. Barn vill gärna förnya sig ibland och i ett rum med möjligheter så blir detta roligare. Jag tycker även att garderoberna i ett barnsovrum skall vara flyttbara.
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Här är några funderingar som jag har:
- Tänk på att dörrarna öppnas utåt från badrum och wc/dusch. Detta gör utrymmet mindre när en dörr öppnas och jag tror speciellt i badrummet så kan detta bli ett problem, då dörren går emot nischen till sovrummet. Använd skjutdörrar om det är möjligt.

Nu har jag ändrat placeringen på dörren & tycker det blev bra. Blev lättare att planera badrummets delar på detta vis med.

- Ett tips: Om ni istället snedställer hela väggen mot föräldrarsovrummet så får ni inget litet hörn och lösningen kommer se mer enhetlig ut. sätt också in en skjutdörr så tar dörren ingen plats.

Känns bäst att behålla det som det är. Blir ju lite annat nu när badrumsdörren är flyttad.

- Vad har ni för utgångar till trädgården?
- Uteplatsen kommer att ligga i sydväst vilket ger sol nästan hela dagen, vilket är bra.

Vi har en dörr från vardagsrummet/matplatsen. Har funderat på hajomparti men det skulle inte bli lika snyggt....

- Hallen känns liten och jag saknar ordentliga avhängningsmöjligheter. Fast ni kanske tänkt använda grovingången?

Misstänker att båda ingångarna kommer användas. Vi har ju en dubbel skjutdörrsgarderob samt så ska det finnas hängare på höger sida innanför ebtrén.

- Utrymmet mellan hallen och köket känns onödigt stort. Hade ni tänkt möblera något där eller kommer det bara vara en tom yta? Köket kan med fördel placeras längre ut mot hallen och då får ni bättre yta i vardagsrummet.
Eller så kan ni placera kaminen där, den hamnar mer centralt i huset och den liksom avskärmar hallen mot kök och vardagsrum. Kaminen kan byggas in i tegel, klinker eller liknande för att få ett robustare uttryck. Det är mysigt att se en tänd brasa för era gäster när de kommer på besök.

Håller med om att det är ett stort onödigt utrymme men det ger fin rymdkänsla som vi vill ha. Kommer nog inte att möblera något där. Köket har vi diskuterat att dra in lite längre i huset men då tappar vi lite ljus & utsikt. Kaminen gör inte bäst nytta där den står men vi vill kunna se den från soffgruppen.

- Om ni flyttar på dörren till det nedersta sovrummet så kan ni få en större klädkammare. Garderoberna kan placeras på samma sätt som i det andra sovrummet, längre in i rummet.

Behåller det som vi ritat. Klädkammaren är på 4 m2 och det kommer räcka för oss...

- Om ni byter plats på klk och wcn i hallen så får ni bättre utrymme i hallen för avhängning, och ni skulle kunna placera dörren in till klk i hallen och på så sätt slippa en dörr längs väggen mittemot allrummet. (Lättare att möblera då.) Vänd på denna dörren in till wcn så ser du hur den nästan kommer att slå i soffan.

Skulle man klart kunna göra... Funderar, vänder & vrider.

- Vill ni inte kunna se mer av sjövyn från allrummet? Som jag tycker mig se så har ni endast ett fönster i allrummet. Här kanske man kan sätta in glasdörrar eller något lite större fönster om ni inte vill ha möjlighet att gå ut till uteplatsen här.

Dörr har vi funderat på men det blir svårare att möblera. Det sitter 2 st vanliga 130x110 fönster där.





Några tips till:

-Möblera huset med ALLA de möbler som ni vill ha (eller har) så ser ni lättare hur mycket yta ni behöver och hur mycket tom plats det blir över.

Fixat in lite mer.

- När du ritar in en matgrupp, rita den då med alla stolarna utdragna så syns det bättre hur stort svängrum man får.

Fixat.

- Rita in eller markera i ritningen de sk gångstråken, var går du i huset och hur stor plats tar det, dvs var kan man möblera.

- Försök få till i alla fall barnens rum så att det går att ställa sängen på minst två sätt. Barn vill gärna förnya sig ibland och i ett rum med möjligheter så blir detta roligare. Jag tycker även att garderoberna i ett barnsovrum skall vara flyttbara.

Smart att ha garderoberna lösa men som jag ser det så finns det flera olika sätt att ställa sängen på i båda rummen.

Tackar djupast för alla tips & funderingar. Det är till stor hjälp.

Mvh M & G
 
  • downhill_kok_planlosning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • downhill_kok_front.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • downhill_kok_left.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • downhill_kok_back.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser kåken ut på detta vis. Så sjukt nöjda med allt. :)
 
  • tomt_sol_emma1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomt_sol_emma3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sista litet tips är att kolla en extra gång på placeringen av U/M och K/S. Visst är köksön nära, men det finns ingen direkt avlastningsplats i anslutning till kylen. Ni har säkerligen tänkt igenom detta och gjort ett aktivt val, men jag ville bara nämna det om det är något ni inte funderat på i samband med planeringen.
 
Pepparkaka skrev:
Ett sista litet tips är att kolla en extra gång på placeringen av U/M och K/S. Visst är köksön nära, men det finns ingen direkt avlastningsplats i anslutning till kylen. Ni har säkerligen tänkt igenom detta och gjort ett aktivt val, men jag ville bara nämna det om det är något ni inte funderat på i samband med planeringen.
Tack för tips. Vi har bara skissat på köket själva än så länge. Känns bra som det är men vi ska klart anlita en köksarkitekt innan allt drar igång.
 
Jättefint och det verkar genomtänkt.

Jag skulle nog flytta fönsterna i barnrummen. Kanske placera sängen på andra hållet längst in så att man får en mer öppen fyrkantig golvyta i stället för en smal gång. Och så ett fönster rakt in från dörren. Så att om man har dörrarna öppna för man ljuset rakt genom huset. Då måste garderonerna flyttas lite oxå. Jag skulle nog sätta dom bakom dörren och flytta dörren lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.