Hej!
Jag har funderingar på att bygga en liten bod som hänger ihop med huset, så att jag kan låsa in cyklar och mopeder. På den bifogade bilden har jag markerat med plankor ungefär hur stor jag tänkte mig den (typ 2 m bred och 2,5 m djup). Höjden till underkanten på fönstret är 2 m så jag tänker att det är en lagom höjd att ha taket på, som då kanske kan luta ut från huset en aning.

Asfalten lutar ungefär 12 cm på 2,5 m från huset, så det måste man ju också ta hänsyn till.

Jag tar tacksamt emot alla tips, om det finns färdiga bodar eller väggpanel osv. Jag tänker att eftersom jag redan har en husvägg så behöver jag bara två väggar på sidorna och en stor dörr på framsidan.

Det är ju en fördel om stilen hänger ihop med övriga huset också :)

Husets hörna med planka som markerar framtida bodens storlek, cykel intill, lutande asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar Martin
 
harry73
Jag skulle ha lutningen sidleds, då får du bäst höjd för att komma in i förrådet, samtidigt har du hängränna längs sidan som kan anslutas till befintlig stupränna.
 
  • Gilla
Martin Norbäck Olivers
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle ha lutningen sidleds, då får du bäst höjd för att komma in i förrådet, samtidigt har du hängränna längs sidan som kan anslutas till befintlig stupränna.
Tack, det är ett jättebra förslag! Så blir det.
 
harry73
Problemet med plåt utan undertak är att det bildas kondens under plåten, som droppar ner på cyklarna. Jag skulle säga att för ett cykelförråd är det problemet inget stort problem.
Men det finns även duk att köpa som man spänner under plåten för att bli av med kondensen, eller så finns det plåt med duken limmad på undersidan.
 
  • Gilla
Martin Norbäck Olivers
  • Laddar…
Eftersom jag tänkte fästa boden i husets reglar och i källartrappans betong och stolpar, så blir det ju inga problem med fundament där, men det kommer ju att krävas åtminstone en stolpsko ute på asfalten. Har ni några bra tips där? Jag har sett att det finns markskruv som man bara skruvar ner (efter att man gjort ett hål i asfalten då, antar jag. Eller räcker det med en stolsko och rejäla skruvar?
 
harry73
Är asfalten mer än 5cm tjock, kan man säkert skruva fast stolpskott med betongskruvar ed, är asfalten tunnare fungerar det fortfarande för att fixera stolpen i sidled, men det håller inte om vinden försöker lyfta taket.
 
  • Gilla
Martin Norbäck Olivers
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Är asfalten mer än 5cm tjock, kan man säkert skruva fast stolpskott med betongskruvar ed, är asfalten tunnare fungerar det fortfarande för att fixera stolpen i sidled, men det håller inte om vinden försöker lyfta taket.
Ja, det var vad jag tänkte också. Asfalten är minst 10 cm tjock, Så jag testar det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.