Martin_B
Letar efter lämplig strömbrytare till 1-fas cirkulationspump 230V. Vill ha en utanpåliggande kapslad 2-polig brytare som är godkänd för ändamålet samt för att installeras i pannrum.
Får gärna vara vridbrytare, det viktiga är att den inte är alldeles för stor och inte för dyr.

Har letat ett tag nu men finner inget som är lämpligt. Alla jag hittar är ju så stora och klumpiga.
Har en gammal vridbrytare hemma av märket Kraus & Naimer men den är tyvärr bara enpolig. Tittade på nya 2-poliga sådana men det verkar som att de går loss på sådär 800kr??? Sjuka priser. Hade tänkt mig ca. 100kr / brytare, helst inte så mycket mer då jag behöver 2, eventuellt 3 st.

Är en sådan här godkänd för ändamålet?
http://www.jula.se/vridstrombrytare-ip54-400380
400380.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars finns denna brytare, här nedanför, även den för 99kr, men det är en säkerhetsbrytare och får väl ej användas för start&stopp? Inte för att jag skall stänga av och starta cirk.pump hela tiden, men det blir kanske några ggr/år. Sedan står det ej hur stor den är, verkar ganska stor.
Men visst får man mest för pengarna om det nu är ok att använda just en säkerhetsbrytare:

http://www.elbutik.se/product.html/sakerhetsbrytare-ip65-4-polig?category_id=1907
172646-4-ukp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något bra tips?
 
  • Gilla
fbg
  • Laddar…
Du kan använda en "säkerhetsbrytare" för start och stopp men då är det inte längre en säkerhetsbrytare utan en "vanlig" brytare, då ska man inte sätta på den gula klisterlappen. Men den "vanliga" brytaren duger även den OCH brytaren behöver inte vara tvåpolig det duger gott med en som endast bryter fasen. Det ger en allpolig brytning, det är bara faserna som räknas som "poler" nollan behöver INTE brytas (fast det är många som tror att allpoig innebär fas och nolla men det är inte så).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Julas fungerar ju ypperligt för ändamålet....
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
elmont skrev:
Du kan använda en "säkerhetsbrytare" för start och stopp men då är det inte längre en säkerhetsbrytare utan en "vanlig" brytare, då ska man inte sätta på den gula klisterlappen. Men den "vanliga" brytaren duger även den OCH brytaren behöver inte vara tvåpolig det duger gott med en som endast bryter fasen. Det ger en allpolig brytning, det är bara faserna som räknas som "poler" nollan behöver INTE brytas (fast det är många som tror att allpoig innebär fas och nolla men det är inte så).
Jahapp där ser man. Trodde säkerhetsbrytare ej fick användas för start/stopp, av/på, p.g.a tekniska begränsningar, typ att kontaktytorna ej tålde frekvent användning. Men det är ju kalas om jag kan använda sådana ändå!
Tack!
 
Martin_B
anders07 skrev:
Julas fungerar ju ypperligt för ändamålet....
Då får det bli en sån. Den är lite mindre och smidigare än säkerhetsbrytaren!
 
En sladdströmbrytare ser jag visserligen inget förbud mot, men nej, strunta i den. Pumpen är väl skyddsjordad och då fungerar inte en sådan. Dra ur stickproppen istället, eller montera en fast brytare som styr uttaget.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.