Hej! Behöver råd och tips om hur vi ska göra med våra banklån.

Huset börjar bli färdigt och det är snart dags att bestämma hur vi ska lägga upp våra lån.

Läget ser ut enligt följande:
Huset inkl. allt har kostat oss ca 2.100.000:-
Vi har ett lån på 1.800.00:- (vilket innebär att vi slipper topplån).
Vi har en nettolön i vanliga fall på ca 32.000:-, nu är jag föräldraledig så inkomsten är mindre under något å, vilket innebär att vi funderar på att skippa amorteringar under den här tiden. (Är det smart?)

Hur tycker du/ni att vi ska lägga upp lånen? Rörligt, bundet (i vilken utsträckning).

Det är mycket att tänka på och man kan ju inte lita på att banken tänker på vårt bästa.

Tacksam för alla hjälp!
 
Ni är i samma situation som vi..förrutom att vi inte har hus :)

Kan man få bra lånevillkor så tycker jag att man lägger sig som att man betalar 5% ränta.
Med andra ord amoretera skillnaden. Sen kommer ju fastighetsskatt + säkerligen ränta på en högre nivå så har man hunnit anpassa sig samt att man har lägre lån & att man kan skippa amorteringen då. Kanske ny bebis då & högre lön så har man det bättre sen :)
 
Hej!
Vi flyttade till hus under föräldraledighet och valde att ha amorteringsfritt i några månader för att se hur mycket vi fick över. (Räntorna var mellan 1- 2% högre då än vad de är nu).

Nu ska vi bygga nytt, osäkert hur mycket vi kommer att behöva låna.
Beroende på ränteläge kommer nog vi att lägga 1/3 av lånadet på 8 eller 10 år.
Resterande 2/3 kommer vi att lägga med 1 del rörlig. 1 del på 2 år och en del på 4 år.

Vi känner att vi vill dela upp lånet i minst fyra olika delar.
Det känns säkare att göra så eftersom man aldrig kan veta hur räntorna kommer att se ut i framtiden.

När det gäller amortering så kommer vi att amortera hälften av vad vi anser att vi klarar av, den andra hälften kommer vi att spara på ett separat konto, som vi kommer att betala av som en klumpsumma när det kontot växt till sig lite.

/ Anna
 
Det är en bra lösning med!
Viktiga är att man inte känner ånger när man skall betala...oftast så känns det skönt att ha pengarna kvar på kontot :)
Kan man dessutom få dom att växa lite så är det ännu bättre!
 
Hej!
Det är alltid svårt att veta hur man skall göra med lånen. När vi flyttatde in i huset vi bor i nu så tyckte vi att räntorna var kanonlåga eftersom de låg mellan 4,5 och 6,5%. Men idag tycket man att 6,5% ränta är högt.

Eftersom vi har bestämt oss för att bygga nytt så ångrar jag idag att vi band en del av lånet på 5 år. (Vi måste alltså lösa det lånet vilket kommer att kosta oss ca 15 000).
Men nu när vi bygger nytt så räknar jag med bo kvar länge så då känns det helt rätt att binda en del av lånen på lång tid.

/ Anna
 
Vi ska snart prata med banken om lån. Nu undrar jag vad tror ni om man ska låna ca 1.6 miljoner och kommer med ca 250.000 kr i insats kan man då slippa topplånet ?

mvh Andreas
 
Lacariuz skrev:
Vi ska snart prata med banken om lån. Nu undrar jag vad tror ni om man ska låna ca 1.6 miljoner och kommer med ca 250.000 kr i insats kan man då slippa topplånet ?

mvh Andreas
Får du bottenlån på 85% så funkar det väl, under förutsättning att värderingen, innan omläggningen från kreditivet sker, blir tillräckligt hög.

MVH//Christina.
 
Om man vill ha lite trygghet och binda kan ett tips vara att en split i 3 delar: 2,3,5 år ger ett nytt lån varje år att omförhandla - dvs det är bara en tredjedel av det bundna lånet som omförhandlas varje år. År 6 är det två lån och år 10 säljer man väl huset när fastighetskatten slår till ::)

http://www.comboloan.se har ett prydligt sätt att räkna om lånet till nån sorts totalränta på hela - borde vara lätta att dumpa in i ett excelark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.