Mikael_L
19-21 den 14/5 i nya Uppsala Konsert & Kongress (För dom som inte känner till det namnet så kanske Musikens hus eller Forsmark 4 är bekant ... ;)).

Jag har emailat jan lemming på kommunen och fått klart att det inte kostar något.

Se den avfotograferade annonsen från Uppsalatidningen.
 
  • sol-pellets.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det något att ha? Fick man några bra tips?
 
Mikael_L
Det beror väl lite på vad man redan vet ... :)

Den här föredragshållaren Marcel verkade rätt insatt i energifrågor i allmänhet tycker jag.
Han gav inte heller intryck att gå någons ärenden, vilket alltid kan finnas risk med.

Men efter lite redogörelse av solinstrålning globalt och lokalt och årstidsvariationer, samt titt på energipriser och sånt så ville han propagera för att solfångare i kombination med pellets var bland de vettigaste alternativen att investera i. Miljömässigt och ekonomiskt.

Själv kör han tydligen på sol + ved, så på frågan varför han inte själv använder det han rekomenderar så vart svaret att ved är svårt att ensidigt rekomendera. Det beror på vilken arbetsinsats man är beredd på att göra samt vilken tillgång till ved man har

Han varnade för att skaffa för stora solfångare, säljarna vill givetvis alltid att man ska till några kvm extra, för att få ut fler kwH, samt mer årstäckning. Dom flesta KwH är onödiga, som bara medför risk för kokning i systemet under sommaren, den längre säsongen motsvarar ofta endast 2-3 veckor extra.

Han sa, när vi tittade på kurvor med husets energibehov och instrålad energi "Vad ska man göra med detta energiöverskott här på sommaren? Jo, man kan alltid tvätta bilen i varmvatten, och be grannen komma över och tvätta i varmvatten så han blir lite avundsjuk. Med större solpaneler så kan be två grannar till komma och tvätta sina bilar! :D"

Han visade vad några leverantörer av solvärmesystem hade presterat som svar på en offert.
Borö, som hade panelerna med sämst verkningsgrad fick ändå bäst på kW/investerad krona, då systemet ändå var så billigt. Men panelerna tar ju förstås större yta i anspråk.

Han visade på en massa olika pelletspannelösningar, + pelletsbrännare till befintlig panna osv. Många ungefärliga prisuppgifter med. Vissa lösningar är otroligt underhållsfria. Men alltid dyrare än enkla lösningar då.
Det fanns t.ex. pelletspannor som sotar sig själv och fixar allt med automatik. Så en eller två ggr per år tömmer man askbehållaren samt fyller på pelletsförrådet. Man behöver inte ens lägga en timme / år, på systemet.

Ja... det var väl ungefär det jag har med mig i minnet ifrån föredraget, han sa givetvis väldigt mycket mer.

Han höll med om att solpaneler inte var lätta att motivera ur rent ekonomisk aspekt, som avskrivningstid och så. Men man ska nog även väga in miljön, det måste väl ändå vara skönt att veta att man inte våldför sig på jordens energitillgångar så väldigt mycket.

Jag hade mina funderingar på solpaneler till det kommande huset tidigare, jag känner mig ännu mer stärkt i det nu. Men pellets är jag dock inte helt övertygad om än ... :surprised: (för pelletspriset styr man inte över ..)
 
Tackar så mycket för infon! Det slog mig precis att föredraget var denna vecka å inte nästa...inte lätt å hålla reda på allt med hus, bygglov å föräldrautbildningar ;)
 
H
Mikael_L skrev:
Han visade på en massa olika pelletspannelösningar, + pelletsbrännare till befintlig panna osv. Många ungefärliga prisuppgifter med. Vissa lösningar är otroligt underhållsfria. Men alltid dyrare än enkla lösningar då.
Det fanns t.ex. pelletspannor som sotar sig själv och fixar allt med automatik. Så en eller två ggr per år tömmer man askbehållaren samt fyller på pelletsförrådet. Man behöver inte ens lägga en timme / år, på systemet.
Då var han nog inte så initierad. Verkligheten visar att de som har "otroligt underhållsfria" pelletssystem läger ned nästan lika mycket tid på sin anläggning som de som har enkla system. Långa matningsskruvar stoppar,. askskrapor fastnar, spånuppyggnad, elektronik säckar ihop mm. mm. Den här killen har nog inte varit i närheten av en pelletsanläggning. En timme / år var det löjligaste jag hört!
 
Mikael_L
holmertz skrev:
Då var han nog inte så initierad. Verkligheten visar att de som har "otroligt underhållsfria" pelletssystem läger ned nästan lika mycket tid på sin anläggning som de som har enkla system. Långa matningsskruvar stoppar,. askskrapor fastnar, spånuppyggnad, elektronik säckar ihop mm. mm. Den här killen har nog inte varit i närheten av en pelletsanläggning. En timme / år var det löjligaste jag hört!
Tja... jag har ju ingen kunskap i ämnet pelletseldning.
Jag kan tillägga att det var pelletssystem från Sweichz och Tyskland som han visade upp som de mest underhållsfria systemen.

Hans hemsida är http://www.exergi.se/

Han har en byggbeskrivning på luftsolfångare här: http://www.exergi.se/produkter.html

Men det finns väl en tråd här på forumet också ang luftsolfångare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.