Hej,

Vi har ett trähus från 20-talet med liggande falurödfärgpanel. Väldigt charmigt förutom att färgen har gjort sitt, börjat flagna lite och oxiderat till att bli rätt fläckigt svart på vissa ställen. Brädorna börjar bli lite flisiga på vissa ställen och skarvar börjar bli tydliga. Se bifogade bilder.

Mina frågor är helt enkelt om det räcker med ommålning för att husets fasad ska klara av några år till? (Vi har testa att att måla med ny falu rött, och det blir en väldigt skillnad), eller om ni anser att det är så pass dåligt att man bör byta fasad.

Alla tips och synpunkter mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning,

Christoffer
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
100 år gammal panel är verkligen vacker! Den håller 100 till. Om jag skulle måla den så skulle jag sopa noggrant då det ser ut att vara ganska tjockt med färg på vissa ställen eller så väntar du fem år till att måla.
 
Ingenting dåligt alls på den panelen!
Inte tekniskt nödvändigt med målning ännu, men om du vill av estetiska skäl så...
Borsta rejält innan.

Att man ser skarvar etc. ska inte ses som tecken på något problem. Det är naturligt att det är så med denna färgtyp.
 
Tack för svaren! Kul att det bara var behåll-panel-svar och inget riv-på-stubberten-svar. Vi vill gärna behålla för att bevara den känsla panelen medför. Så vi satsar nog på att måla!

Inga fler som har åsikter? Större skarvar mellan panelbrädor är ingen risk? som kan åtgärdas på annat sätt än byte?
 
Köp en "SKURBOSTE" typ med skaft av stål Lycka till
 
Christoffer Andersson skrev:
...
Inga fler som har åsikter? Större skarvar mellan panelbrädor är ingen risk? som kan åtgärdas på annat sätt än byte?
Vad du än gör med skarvar och sprickor: klabba inte i någon mjukfog av något slag.
Jag har vid ett tillfälle sett en snickare skära och hyvla till en smal list som knackades in i en längsgående spricka, där panelen var svår att byta. Antar att det är en "sparmetod".
 
Inget byta, skrubba av bara den och måla. Jag hade väntat med målningen ett par år till, det ser inte ut att vara så akut med den. Använd bra rödfärg (slamfärg) och inget annat, så håller din fasad flera generationer till!
 
Glöm inte att rödfärgen skall arbetas in, den målas inte bara på ytan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.