Som rubriken, finns det någon bank där man kan göra en utlandsbetalning i SEK? Skall föra över pengar till Revolut, jag vill göra växlingen till Euro där. Sparbanken som jag har tillåter bara att man skickar Euro eller US-Dollar, fast det står på Swedbanks hemsida att Europabetalning ska gå att göra i SEK.
Om jag använder något kreditkort antar jag att det blir uttagsutgifter där, medan Europabetalning är i stort sett gratis.

/Höghus
 
Jag skickar alltid SEK till utlandet (SHB). Överföringsformen heter SEPA och är kostnadsfri. Men växelkursen rår jag inte över.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skickar alltid SEK till utlandet (SHB). Överföringsformen heter SEPA och är kostnadsfri. Men växelkursen rår jag inte över.
SHB är en kandidat, de har även valutakonto i EUR, vilket Swedbank inte erbjuder.
Växelkursen är väl ointressant om du skickar SEK?

/Höghus
 
Jag har valutakonto EUR hos SHB men jag har känslan att de vill helst avveckla dessa konton.
Jag kan överföra pengar från mitt SEK-lönekonto till mottagare inom EU med SEPA överföring i SEK. Men den tillämpade växelkursen bestämmer ju hur många EURO som kommer fram.
 
Northmill betalkort verkar vara ett alternativ. Inga avgifter och kortet är gratis. Fasen vet vad de tjänar sina pengar på.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.