Jag behöver råd i troligt köp av ett svetsaggregat.
Jag ska svetsa ett antal detaljer i mitt hus och tänkt kanske investera i ett svetsaggregat, beror lite på hur mycket det kommer kosta (man kan ju hyra annars). Först ut ska jag svetsa ihop en fyrkantsprofil vkr160x80x8mm med en stålplatta som är i dim 300x300x15mm, dvs ganska grova grejor. Sedan kommer jag även svetsa ett antal mindre fyrkantsprofiler med varandra, kanske 40x40x3mm eller något liknande, dels för fönsterrum och dels för en idé om en rejäl arbetsbänk som jag har. Sedan kommer jag säkert på fler saker. Troligen kommer jag inte hålla på med tunna plåtar osv, typ bilplåt. Jag har mkt liten erfarenhet av svetsning, men har en gång i tiden (i skolan) provat "pinnsvets", vilket jag fick möjlighet att prova igen förra året (med gott resultat). Så långt sträcker sig min kunskap...

Vilka aggregat och modell ska man titta på? Vilken svetsteknik? Måste det kosta skjortan för ett allroundaggregat som används någon gång då och då, eller funkar de billigare Biltema- eller Jula-aggregaten t.ex.? Snälla hjälp mig med råd.
 
Fanns en liknande tråd för ett halvår sedan eller så. Vill minnas att den gällde svetsande av någon form av skoterramp till släp.

Jag personligen hade satsat på en MIG-svets. Generellt sett är det lätt att få ett bra resultat med dem, även som nybörjare. Möjligen med en varning om att det ibland kan se väldigt bra ut fast resultatet inte håller.

Själv hade jag satsat på en begagnad märkessvets, helst en trefasmodell på minst 180A. Ska du bara svetsa lite känns det lite omotiverat att slänga mycket pengar på en märkessvets. Det går en hel del begagnade billigare MIG-svetsar på Blocket, leta där.
 
att svetsa 15mm med MIG blir tufft.. jag är ingen svetskung men min MIG använder jag till plåt och annat tunnväggigt gods, reperationer på min jordbruksredskap som skopor o sånt tar jag med el inverter svetsen.. med rätt gas, tråd och skicklighet kan man svets ganska grovt gods med en MIG men jag tycker att fogen blir sprödare än med pinne..

helst vill man ha en av alla sorter..
 
Det håller jag helt med om, jag fastnade på 3mm-godset som nämndes senare i inlägget :(
 
då skulle jag sattsa på en pinnsvets på minst 140 amp. det räcker långt och då hellre en begagnad esab ,kemppi eller liknande än en ny biltema. känns lite onödigt o köpa en tillräckligt stor mig för o klara 15mm om du inte ska svetsa mycket då dom är dyrare och behöver en gastub.
 
Skaffa en beg pinnsvets. Inget tjafs med gas och sånt.
Inbränningen är oxå mycket bättre
 
Tack tack! Ska kolla efter något med minst 140A och av märkessort. Vad är skillnaden på en märkes och en icke märkes i detta fall? Jag vet av andra erfarenheter (ej svets) att skillnaden ibland kan vara stor, men ibland väldigt liten också. 140A ur en "klämma", hur olika kan man göra det? Upplever jag skillnaden, om vi förutsätter att båda aggen skulle hålla lika länge - eller är det just det som är skillnaden i detta fall?
 
A
Jag skulle satsa på en märkessvets, trefas och minst 160A o att det är en likriktare och inte transformator. Helst 200A med bra intermittens.

Ska du svetsa så grovt som 15mm gods så lägger "billigsvetsar" typ Biltema o.s.v av efter nån minut då dom inte klarar av det, plus att du anstränger säkringarna som fasen med en enfassvets. Jag har en billigare transformator, man svetsar i nån minut sen lägger termosäkringen av. Har även en kombinerad 2 fas och 1 fas transformator, den är mycket bättre, men för klen ändå och dumt då man bara kan svetsa Rutilelektroder nästan med en transformator.

Själv har jag en Esab Invertig 160, en trefas inverter på 160A som man även kan använda som Tig med tillsats. Går otroligt fint även ner på väldigt tunnt gods. Köpte den begagnad för 3000kr, och då fick jag med 10 meter svetskabel och 10 meter jordkabel och även 10m anslutningskabel, men det var verkligen ett fynd, för det priset är det svårt att hitta en inverter av märke som går på 220v t.om..

O svetsa fast 8mm gods på 15mm gods gäller det att köra hög ström och bränna lite mer mot det grövre godset, annars får du en kall svets mot det grövre. Beroende på Svets och dimension på elektrod får du nog lägga flera strängar också, en i botten och sen bygga på med två till ovanpå.
 
det är oxå livslängden men framförallt hur den är att svetsa med. det är stor skillnad mellan en riktig och billig svets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.