Hej alla trädgårdskunniga.
Vi behöver lite hjälp med vår s.k. trädgård. Huset är nybyggt för i år och tomten är bara sten med ett lager "utfyllningsjord" på. Planen är att till våren lägga på 7-10 cm matjord och så gräsmatta. Problemet är hur vi gör (så billigt som möjligt) för att få en så bra matta som möjligt.

-Ingenting nu och lägger på jord och sår till våren.

-Rensar sten och ogräs. Täcka med pressening? Köra över med jordfräs, med eller utan ogräsrensning före?

Anndra förslag och råd mottages tacksamt.
Hälsningar Lena
 
Är det inte bättre att lägga ut matjorden nu och låta det sätta sig tills i vår? Sedan plocka sten, kratta, så, välta eller mylla ner med räfsa, och vattna vattna vattna. Eventuellt täcka med odlingsduk om det blir torrt i vår. Strunta i ogräset nu (om det inte är något riktigt elakt, som kirskål eller jätteslide...) Det blir alltid ogräs när man vänder runt i jorden, men gräset vinner i längden.
 
Vi är i liknande situation, har tänkt att rensa stenar och rötter för att senare lägga på jord och så.
September ska bara en bra månad att så i, så kommer gräset till våren.
 
Det är bäst att så nu på hösten. Då slipper ni vattna så mycket. Annars tycker jag att man gott kan ha en plan med sin trädgård och om möjligheten finns köra efter den. Finns ju tex ingen anledning att så gräs där man lite senare ska en rabatt.
 
Jovisst hade det varit bäst att göra iordning nu på hösten, men vi har inte tid att göra det själva eller råd att leja bort det just nu.

Så det är ok att bara låta det växa? Det är div tuvande gräs, maskrosor, ormbunkar och gud vet vad.
 
Jag tror du svarade på din fråga själv. ;)

Om ni inte har tid eller råd just nu så får det vänta helt enkelt. "Gud vet vad" får helt enkelt växa och frodas.

Jag kan ju trösta er med om 10 år när er trädgård börjar bli klar, då kommer ni skratta åt er brådska att få en gräsmatta så snabbt som möjligt.

Ta det lugnt bara, trädgård ska vara avkoppling, inte stress.
 
Så gräs nu. Gräs växer i vad som helst. Ogräset slipper du inte ändå, däremot tar troligtvis gräset överhanden efter ett år. Plocka stenar är nästan meningslöst, tjälen skjuter ändå upp tusen nya. Vänta till våren.
Bor i ett nybyggt hus själv. Grannarna har vältat, kört jordfräs, plockat stenar, kört ut matjord, gödslat och en del har även lagt ut rullgräs. Jag har inte gjort nåt av det, och nån större skillnad är det inte. Enligt min åsikt är det bättre att så nu och få gräs fort, och rätta till det nästa år.
 
Har liknande fundering. Vi har också nyligen flyttat in, har nu fått marken fixad, matjord utlagd och diskuterar som bäst om vi ska så eller rulla. Jag vill så, frugan vill rulla, för att få gräsmatta på plats snabbt så barnen har nåt att springa på.

Hur skulle ni resonera? Det handlar väl om ca 200 kvm plan yta. Vi är överens om att så i slänten och andra "sekundära" ytor där det inte är någon brådska.
 
Vi flyttar in i vårt nybyggda hus om mindre än en månad och har två ytor det ska bli gräsmatta på. Vi hade tänkt rulla men har fått inse att den översta ytan blir för bökig då det blir ett för tungt jobb att bära upp gräset på berget... så vi har börjat så gräs där och det växer som bara den trots att vi itne har gjort ett ordentligt underarbete där... Vi ville ha det grönt när vi flyttar in för barnens skull och har rensat ogräs i två omgångar, gödslat lite och slängt ut gräsfrön. Kan säga att det som tog lite tid är just ogräsrensningen men det fixar ni på en kväll. Sen är det bara att vattna!

Till vår andra gräsyta behöver vi jämna ut, frakta dit massor och jord, har vi råd vill jag rulla ut där nästa år, nu får det vara (tror jag, jag har svårt att låta saker vara...)
 
Innan vi sådde gräs läste vi på lite och det verkade nästan enklare att flyga till månen än att anlägga gräsmatta. Man skulle skicka jord på analys, kolla PH, kalka och allt vad det var. Vi har rätt mycket lera på tomten och lade på 5-10 cm matjord och sådde. På en plats räckte inte matjorden till utan där sådde vi rakt i leran. Det växer gräs där också :)
Det kom en hel del ogräs (och kommer en del fortfarande) men det blir bättre när man klipper gräsmattan. På några ställen där det är är mer sten/sand i marken och matjorden har sköljts bort (är i en slänt) så växer det sämre och blir lätt torrt. Vi körde lite med jordfräs innan vi lade ut matjord dock. De allra största stenarna tog vi såklart bort, men det kommer fram sten då och då som man kan få plocka eftersom.
Det är ingen golf-green men den duger alldeles utmärkt åt oss.
 
Tack för alla svar. Det lutar att bli att göra ingen ting alls, och ta tag i det när vi orkar opch hinner. Förhoppningsvis nästa vår, eller nästa höst. Ivärsta fall ännu senare.

Ha det gott alla.
 
Gräs växer i allt, utom under träd... *suck*

Grävde lite i trädgården för jordvärme häromåret och grävde då även rakt över vår infart som är en "vanlig" väg med en gräsremsa i mitten. Där vi grävt i vägen fick jag fylla på lite med grus, 0-18, och på övriga ställen blev det matjord. Jag sådde gräs och slängde även lite gräsfrö på vägen i mittremsan där det saknades efter grävarens framfart...Blev lite förvånad när jag insåg att det stället som det växte först, snabbast och bäst på var i grusen, alltså där det var sått i 0-18. Såhär ett år senare håller "matjordsgräset" på att komma ifatt, men grusen leder fortfarande! ;)
 
Jag upplivar denna tråd tänkte jag..

Bor i ett nybyggt hus och tänkte anlägga gräsmatta till hösten..

Förutsättningarna ser ut såhär: När det regnar så blir det vattensamlingar på dom lägsta delarna på tomten.
När det är varmt och torrt så blir marken stenhård. Tomten är annars plan och fin, dock så är det som sagt några svackor här och där. Marken består av någon blandning mellan jord, lera och småsten. Växer en hel del ogräs på tomten sommartid.

Jag har läst på lite och funderar på att göra ungefär såhär:

Plocka bort så mycket sten och ogräs som möjligt.

Hyr en jordfräs och luckra upp marken och fräs ner sant och matjord.

Lägg ut ett lager ca 10cm matjord och så efter konstens alla reglar

Kan man använda billigare jord, typ anläggningsjord till att blanda ner i marken ihop med sand?
Och sedan köra med matjord?

Hoppas på svar :)
/Östlund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.