I allmännhet säger man att platta på mark kräver plan mark. Det ideala - ok.
Min mark (naturmark) sluttar 10cm per meter. Jag vill inte lägga upp en ful bädd som ett onaturligt "trappsteg" i naturen utan behålla en sockel på framsidan på 80cm. (Det finns ett befintligt halvruttet mindre hus som skall rivas för att ge plats för ett gediget bygge med golvvärme etc.)
Ett sätt kan vara att mura ett "U" med leca eller betongsten (ochn armering mellan skiften) och ha det som stödmur under EPS L-element. Samtidigt anser jag det borde finnas lösningar med L-element eller liknade högre än 60cm. Givetvis måste makadan etc fyllas innanför "stödmur och under 300mm EPS på vanligt s'tt i övrigt.
Någon som har idéer, erfarenheter av liknande situation eller som kan teknisk lösning eller har/ kan ge produktrekommendatuion för denna typ grundläggning
Tacksam för svar. Har grunnat länge på detta.
 
Hej!
Går det inte att gjuta en stödmur efter husets form och med den plana ut markförhållanderna så att muren kommer i nivå med L-elementens underkant. Sedan fylla med makadam och EPS och bygga vidare?
 
Så skulle jag göra. Gjuta en ordentlig mur 1-1.5 meter utanför huset och sen plana av bakom muren. på så sätt får man en plan och fin yta till huset och en fin plats att ställa några stora blomsterkrukor på :)
 
EPS L-element skulle knäckas av betongen vid gjutningen om de var så höga.
 
Hemmakatten
Vi har en uppmurad U-del med lecablock, uppfyllt och därefter platta. I 'framkant' där muren är som högst har vi utskjutande/frihängande altaner, mycket snyggt. det gäller att anpassa huset så att det passar både med den uppbyggda muren och naturen.
 
Det finns ju L-element som inte har med isolering och göra också. Dessa består av ren betong och den modellen hanterar en enmetershöjd utan problem
 
Hur blev det till slut? Jag står i samma situation.
Ska bygga ett hus i en liten sluttning. Det är ca 1 meter i nivåskillnad på den delen av marken som är mellan gavlarna på det tilltänkta huset. Jag funderar på att mura en mur av leca com jag ställer väggarna på fyller med makadam och isolering och toppar med betong. Mina tankar har gått mot att gjuta en sula under lecablocken.
 
gnilrub skrev:
Hur blev det till slut? Jag står i samma situation.
Ska bygga ett hus i en liten sluttning. Det är ca 1 meter i nivåskillnad på den delen av marken som är mellan gavlarna på det tilltänkta huset. Jag funderar på att mura en mur av leca com jag ställer väggarna på fyller med makadam och isolering och toppar med betong. Mina tankar har gått mot att gjuta en sula under lecablocken.
Hej

Vi har den lösning som du beskriver och vi tycker lösningen blev riktigt bra. Vi murade upp mellan 2-7 lager leca runt om och fyllde sedan upp och gjorde en vanlig platta på detta.
 
Bifogar en del av min ritning jag gjort till mitt kommande bygge. Där blev 4 lager isolering på bilden men blir bara 3 i verkligheten. Men principen grabbar!!!
 
  • Sula.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut strit. Företaget besta har en ritning på sin hemsida enligt bilden nedan. Verkar bra tycker jag fast jag tycker det borde vara en gjuten sula under lecablocken. Men det kanske inte behövs om man armerar mellan blocken och har tillräckligt breda block. Min farsa bygger en hus i Finland på platt mark med berg strax under. Dom som har gjort grunden åt honom har gjort ungefär så här trots att marken som sagt är plan och fin. En annan lite udda grej är att dom har rest stommen på lecamuren och lagt på taket innan dom har isolerat och gjutit, det gör dom i efterhand med slang in genom fönster och dörrar.
 
  • bestagrund.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.