Snailman
åsikter om följande önskas:

Lite info om omständigheterna:(
golvvärmen under armeringsmattorna
ganska krafiga armeringsmattorn 8150 används)

Frågor:

Sätta golvbrunnarna 1,5 cm från plattans överkant.
Skumma fast golvbrunnarna i friggon

arbetsordning:
montera golvbrunnarna, sedan montera golvvärmefördelarensedan dra golvvärmen och sist lägga på mattorna

då bör man väl skarva mattorna precis vid fördelaren? blir ju svårt att trä denna igenom mattorna annars?
 
Mikael_L
Snailman skrev:
Sätta golvbrunnarna 1,5 cm från plattans överkant.
Skumma fast golvbrunnarna i friggon
Har du Jafo-brunnar kan du använda en sådan här:
5049_1.jpg
Den kanske passar purus-brunnar också, det vet jag inte.
Kostar 82:- på rinkaby.

Jag ångrar lite att jag inte tjackade 2 sådana. Jag justerade in rätt höjd på brunnen sen skummade jag. Men betongkillarna lyckades trycka ner bägge brunnarna medan dom arbetade, så nu är dom ca 4 cm under ytan, inte de 2 cm jag ställde in. Jag får lösa det med förhöjningsring och spackla upp.
 
Mikael_L
Snailman skrev:
då bör man väl skarva mattorna precis vid fördelaren? blir ju svårt att trä denna igenom mattorna annars?
Vi hade så tur att det blev en mattskarv nästan precis vid fördelaren. :cool:

Annars går det väl att skära bort några rutor just kring fördelaren och sen lyfta på plats.
Men 8150-nät är ju vidrigt tunga, ni ska nog vara fyra och lyfta om ni inte ska riskera skada någon slang medan ni trär näten runt fördelaren.
 
Snailman
Golvbrunnana är vertikala så de är nog inte så lätta att trampa ner:)

Men jag funderar starkt på att lägga mattorna på lite lägre distanser och lägga golvvärmen ovanpå mattorna istället, då kan jag lägga mattorna utan brådska och sen snabbt dit med golvvärmeslinogrna innan gjutningen...

ska man naja eller använda buntband när man sätter fast golvvärmeslangen i armeringsmattorna? och om man ska naja ska man ta mer än en tråd - har sett att man gjort så på en del grunder?

Tydligen är det inte bra med solljus på golvvärmeslangen, den bryts väl ner då...

Är det någon/några allvarliga nackdlar med att ha golvvärmen ovanpå mattorna? (bortsett från att man får se till att de är tillräckligt långt ner i betongen då... - och att man lättare borrar sönder dem då de ligger ytligare i plattan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.