Vad använder ni för bits/hylsa för att skruva farmarskruv? Jag ska skruva 70m² plåt i taket,o redan efter första plåten är jag tokig på bitshylsan från min noname-sats. Skruven bara ramlar ut HELA tiden! Jag har nog mer skruv på golvet än i plåten vid det här laget ;)

det MÅSTE finnas någon bättre hylsa att använda!? Kan någon tipsa mig om vad jag ska leta efter? Finns det magnetiska hylsor som är tillräckligt starka för att hålla kvar skruven??
 
Fick med en hylsa med en Essve-väska jag köpte i somras och i den hulsan sitter det en magnet som håller i skruven. Du kanske kan uppgradera dina nonamehylsor med små neodymmagneter som håller i skruven?
 
S
farmarskruv säger lite. är det aluminium eller "stål"?
 
stål..
 
Som Badtastex skriver, en "bit" med magnet är suverän.

Den är dessutom gjord i härdat stål.
Mycket bättre än de värdelösa ogängade insexskruvarna som ibland följer med farmarskruvpaketen.

Min är bar märkt med en 8, dvs dimensionen. Och har 6-kantfäste så klart.
Var jag fått den ifrån har jag glömt. Förmodligen från en järnhandel, kanske K-Rauta.
 
Alla byggvaruhus säljer 8 mm hylsa med magnet.
Att använda vanlig 8 mm hylsa är otroligt psykiskt påfrestande om man ska skruva mer än 2 farmarskruv.
 
ImageUploadedByByggahus.se1390382171.590405.jpg
 
ullberg
Jag fattade inte ens din fråga först, men om det är så att du kört med en vanlig hylsa från hylsnyckelsatsen, ja då förstår jag att du letar andra lösningar (hade det varit jag hade jag nog behövt leta efter en ny skruvdragare också... ;) ). Finns som sagt både med magnet och fjäder. Med stålskruv är väl magnet att föredra, men fjäder funkar ju på alla skruvar (dock lite svårare att hitta tror jag), Tänkte om det kommer nya projekt i framtiden...

/U

EDIT: här är bild på en med fjäder:

803001_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.milletech.se/verktyg-tillbehor/bits-bitsforlangare/montageverktyg-for-farmarskruv.html
 
S
en med fjäder är egentligen det bästa dom funkar till både plåt och alu.
tips är ju också att inte sätta hylsan i någon hylshållare, direkt i chucken.
 
Hopp-Tools hade ju såklart stängt innan jag hann dit, så fick åka till min lokala järnhandel. De faktiskt en fjäder hylsa, (jag TROR att den var från Teng Tools) dock var jag inte särskilt imponerad av hur bra den höll kvar skruven.."fjädern" verkade väldigt mjuk..

Ni som har länkat till fjäder hylsor här, hur bra tycker ni fjädern håller skruven? Funderar också på om det finns magnethylsor med neodym-magnet i stället för den svaga magnet som brukar vara i bitshållare?
 
ullberg
PeterJeffrey skrev:
Hopp-Tools hade ju såklart stängt innan jag hann dit, så fick åka till min lokala järnhandel. De faktiskt en fjäder hylsa, (jag TROR att den var från Teng Tools) dock var jag inte särskilt imponerad av hur bra den höll kvar skruven.."fjädern" verkade väldigt mjuk..

Ni som har länkat till fjäder hylsor här, hur bra tycker ni fjädern håller skruven? Funderar också på om det finns magnethylsor med neodym-magnet i stället för den svaga magnet som brukar vara i bitshållare?
Jag vill minnas att min fjäderhylsa sitter rätt bra, snarare omvänt att jag tycker den repar lacken på skruven (kanske lite överdrivet att tro man riskerar rost, men det känns ändå inte helt bra).

Notera också att de magnethylsor som är gjorda för farmarskruv inte bygger på magneten i bitshållaren utan att dessa har en extra magnet i själva hylsan. Om det är en neodym eller inte vet jag inte, men jag har inte haft problem med att den ska sitta fast.

EDIT: För att förtydliga, det blanka i botten på denna hylsa är alltså en magnet
hylsa.gif
 
Redigerat:
S
det man kan få tag i är hylsset från tex jula och biltema. där vissa av dessa saknas det magnet.
och dom är inte roliga att använda till farmarskruv.

var det billiga farmarskruv när fjärdern skrapar färgen på skruven?
aldrig haft det problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.