Att dra tråd i flexslang eller VP-rör när det finns många böjar kan ibland vara en aning enerverande, då friktion motverkar den utveckling man hade tänkt sig.

Det är möjligt att det är gammal känd kunskap, men jag har hittat på följande som har visat sig fungera:

1) Skaffa en medhjälpare

2) Tag en gammal strumpa (inte alltför utsliten) och fyll den delvis med talkpulver. Finns på apoteket. Knyt ihop strumpan och krama den litet så att den släpper ifrån sig talket lagom mycket.

3) Utrusta din medhjälpare med talkstrumpan och låt honom/henne talka trådarna ordentligt i samband med att denne hjälper till att mata in dem i röret när du själv drar i dragfjädern.

Talk (magnesiumsilikathydrat) har nämligen samma torrsmörjande effekt som grafit och hexagonal bornitrid.
 
Det helt överlägsnaste är silikon-spray, köp en burk med ett litet "rör" att sätta i hatten och stoppa in det i rörer ett snabbt tryck på hattet och du får nästan hålla emot när du ska dra tråd.
 
elmont skrev:
Det helt överlägsnaste är silikon-spray, köp en burk med ett litet "rör" att sätta i hatten och stoppa in det i rörer ett snabbt tryck på hattet och du får nästan hålla emot när du ska dra tråd.
Silikonspray är fantastiskt bra tills det har krupit ur röret, upp i brytaren och bildat kiselkarbid på kontakytorna när det ibland blir ett gnistgap. Ingen kontakt alltså! ;)

Ett otal fotografer fick erfara detta under 80-talet, då silikonspray användes för att fuktskydda fotoväskorna. Snart hade man totalhaverad elektronik i kamerorna och det var bara att skrota.
Det är alltså ett långsamt krypande probelm i dubbel bemärkelse. :D

Nä! Talk eller potatismjöl. Sprutpulver från ett tryckeri är också tips. Det senare löses upp av luftens fuktighet efter ett tag. Ericssons FK är talkbelagd.
 
Varför inte köpa riktig smörja när sådan finnes!! ::)
 
Talk i nödfall, potatismjöl och diskmedel aldrig sitter som limmat efter nått år.
 
Det finns ju smörja som är gjord för ändamålet så varför använda annat?
 
Silikon i sprayburk är minst "kladdigt" man duttar ju bara i lite lite i röret och jag tycker att det fungerar minst lika bra som dom olika kabelsmörjmedlen
 
Silikon smörja och el passar dåligt ihop. Silikon vandrar, dvs har du sprutat det på en yta så slutar det aldrig sprida sig, "pölen" så att säga rinner sakta ut i sin omgivning. Och silicon är en utmärkt isolator.

Så om du använder det i närheten av en strömbrytare så finns det risk att det om många år har vandrat till kontaktytorna som då plötsligt slutar fungera.

På 70- talet när silicon var ganska nytt som smörjmedel, så fanns det potentiometrar i elektronikindustrin som hade siliconsmörjning av axeln. Efter ganska kort tid vandrade siliconet ut på kontaktbanan och volymkontrollen till stereon eller var nu potentiometern satt, började låta raspig.

Inom industrin är man numera väldigt restriktiv med siliconolja efterssom den tydligen kan förångas vid en brand och sedan kondenserar den på alla metallytor i ett helt hus (metallytor= kontaktpunkter i dyra maskiner och instrument). Så även vid en liten begränsad brandincident riskerar man att allt som har med el att göra i en hel byggnad blir förstört.
 
Jag har nu fått tag i hexagonal bornitrid. Jag återkommer med resultat när jag har testat. Anledningen att jag vill slippa kabelsmörja är att jag vill slippa kladd och att torra smörjmedel i regel har betydligt större bärighet på det smörjande mediet.

Jag jobbar med materialutveckling och nöjer mig aldrig med att det redan finns en ganska dålig lösning.

Googla gärna på boron nitride dry lubrication tribology
 

Jag lägger &så min röst på kabelsörja, köpte en på Elfa som var kanon. Dunstar bort på ett kick, och mina nätverkskablar kravlade sig (nästan) själv uppför mina flexslangar.

Har kört med diskmedel förut och det går ju &så, men det är lögn att få ut dom kablarna igen, så det rekommenderas inte.

 
Hejsan alla medlemmar
Mitt råd är att köpa Ericssons kabel så slipper ni allt problem funkar i alla väder
 
Snailman
vespaman skrev:
Jag lägger &så min röst på kabelsörja, köpte en på Elfa som var kanon. Dunstar bort på ett kick, och mina nätverkskablar kravlade sig (nästan) själv uppför mina flexslangar.

Har kört med diskmedel förut och det går ju &så, men det är lögn att få ut dom kablarna igen, så det rekommenderas inte.
Är det detta du köpte?

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...ndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2019024.htm
 

Japp, just den är det, 3M!

 
Test utfört. Hexagonal bornitrid fungerar inte bättre än talk. En bra grej med talk är att det inte försvinner med tiden. Inget som dunstar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.