Tja.
Nu har jag snart renoverat klart mitt hus och har alltid velat bygga ett helt nytt hus delvis själv.
Vad bör man kolla upp vid tomtköp?
Jag har läst lite av råden här på BH men tänkte se om ni har mer direkta tips för just denna tomten.
Planen var att bygga nytt när grabben börjar bli klar med grundskolan, men eftersom han inte börjat skolan än så är det 10-15 år fram. Men av en slump hittade jag en stor tomt på Hemnet och med ett pris som jag klarar parallellt med det nuvarande huset.

Planen är att bygga en liten gård med rätt stort hus och en mindre stall/lada. Frun vill ha lite getter, höns och liknande att pyssla med. Endast hobby :).

Tomten jag hittade är en sluttnings-tomt och är runt 5800kvm.

Vad behöver jag kolla upp för att få göra allt jag vill? Djur nära grannar? Avverka den lilla skogen som finns? Hur stort/högt man får bygga?

Alla tips är välkomna :)

https://www.hemnet.se/bostad/tomt-a...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone

Och bilder ifall länken inte funkar:

Sluttningstomt på 5800 kvm med träd och en liten röd stuga vid vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tilltänkt byggplats på en sluttningstomt med träd och röda stugor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sluttnings-tomt med en liten skog och grusväg, potentiell plats för ett framtida hus och stall/lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en lutande tomt med träd och utsikt över bostadsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild över en stor sluttnings-tomt omgiven av träd med markerade gränser och områden för potentiellt nybygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kartbild över en sluttnings-tomt markerad med en orange pil, omgiven av vägar och terrängkonturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kartbild över en sluttnings-tomt med fastighetsgränser och närliggande fastigheter på Hemnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Flygbild av en stor sluttnings-tomt markerad med en orange pil, omgiven av träd, gräs och vägar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Och här är tanken på mitt blivande hus :)

OBS ta det med en nypa salt :crysmile:
 
  • Handritad skiss av en husplan med markerade rum som sovrum, bad och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en husplan på rutat papper med markerade rum som sovrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ett hus med markerade fönster, dörr och garage på linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Bra tanke!
Att ha lite höns, får eller getter, samt katter så klart, ger livet ett riktigt lyft.
Så här byggde vi för nio år sedan, fast på ålderns höst:
3D-modell av en gård med bostadshus, stall, garage, träd, bil och skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bostad, stall och garage.
Stallet är nu bara hönshus och vedbod.

Men några saker att undersöka:
Hur mycket får ni bygga, och vad?
(Vi kunde bygga 200 kvm boningshus och 200 kvm komplementbyggnader, och har utnyttjat ungefär hälften)
Nära grannar kan vara problem vid djurhållning, vad säger detaljplanen (om sådan finns)?
Tomterna ser ju rätt smala ut, så man kanske kommer rätt nära grannarna.

Fast tomten är ju vettigt prissatt för köparen :)
Vi här nere, söder om Halmstad, håller tummarna!
 
  • Gilla
Falle86 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bra tanke!
Att ha lite höns, får eller getter, samt katter så klart, ger livet ett riktigt lyft.
Så här byggde vi för nio år sedan, fast på ålderns höst:
[bild]
Bostad, stall och garage.
Stallet är nu bara hönshus och vedbod.

Men några saker att undersöka:
Hur mycket får ni bygga, och vad?
(Vi kunde bygga 200 kvm boningshus och 200 kvm komplementbyggnader, och har utnyttjat ungefär hälften)
Nära grannar kan vara problem vid djurhållning, vad säger detaljplanen (om sådan finns)?
Tomterna ser ju rätt smala ut, så man kanske kommer rätt nära grannarna.

Fast tomten är ju vettigt prissatt för köparen :)
Vi här nere, söder om Halmstad, håller tummarna!
Jag ska in till byggnadskontoret och se vad de säger, men det finns ingen detaljplan så man får söka bygglov för allt och hålla tummarna. Tomten är smal men nästan 6000kvm ändå och tanken är boningshuset i backen lite ovanför grannarnas hus och sedan lada uppe på toppen där all skog är. Grannfastigheterna har bara skog där så djuren stör nog inte. Där verkar även vara lite (begränsad) utsikt över Nissan :). Tomten går hels vägen ner till vattnet, men järnvägen gör nog att man knappt kan (får) komma dit :)
 
Inget kommunalt VA i området, men fiber grävs under 2019 och 2020 :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tomten går hels vägen ner till vattnet, men järnvägen gör nog att man knappt kan (får) komma dit :)
Hur är det med oljudet/skakningarna från godstågen som passerar där en gång i kvarten?

(Bor själv långt från trafik nu, vilket är oändligt skönt. Nere vid kusten, där motorvägen och Västkustbanan passerar nära inpå, skulle jag inte få någon ro)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur är det med oljudet/skakningarna från godstågen som passerar där en gång i kvarten?

(Bor själv långt från trafik nu, vilket är oändligt skönt. Nere vid kusten, där motorvägen och Västkustbanan passerar nära inpå, skulle jag inte få någon ro)
Det går nog att räkna tågen per dag på fingrarna. Det är Krösatågen mot Värnamo som går där och det är inte som Västkustbanan. Farten är relativt låg med då det är slalom och vägkorsningar precis i närheten. Får se om jag får möjlighet att höra ett tåg innan köp :)
 
Hur ska man tolka taxeringen och pantbreven som finns på tomten? De pantbrev och köpeskilling som finns är på två tomter. Granntomten är bebyggd så värdet och lånet bör ligga där? :thinking:
 
  • Dokument som visar inskrivningar, anmärkningar och avtal för fastighet med historiska belopp och datum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av ett dokument om enskild fastighet med information om areal, lagfart och tidigare ägare, delvis censurerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror väl på vad dom begärt för pantbrev på nya tomten vid avstyckningen?
Det är ju ändå bara att ta ut nya vid behov även om det kostar lite.

Jag tror det kan bli en bra gård där, även om vi får se över layouten lite ;) synd att den är så långsmal, det låser ju planeringen något.

Jag har en ide som jag inte kan släppa om att bygga ett gigantiskt förhöjt tak över en hel "gårdsplan" dvs ett tak som täcker uteplats, infart, hus, garage etc. Så man får regnskydd, skugga etc. Det blir lite som drive in på byggvaruhusen.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det beror väl på vad dom begärt för pantbrev på nya tomten vid avstyckningen?
Det är ju ändå bara att ta ut nya vid behov även om det kostar lite.

Jag tror det kan bli en bra gård där, även om vi får se över layouten lite ;) synd att den är så långsmal, det låser ju planeringen något.

Jag har en ide som jag inte kan släppa om att bygga ett gigantiskt förhöjt tak över en hel "gårdsplan" dvs ett tak som täcker uteplats, infart, hus, garage etc. Så man får regnskydd, skugga etc. Det blir lite som drive in på byggvaruhusen.
Taxeringen är ju på tomten vi köper, skickat från lantmäteriet. Därför är det konstigt att pantbreven gäller båda fastigheterna. Enligt banken kan msn inte ta ut bolån på en tomt så jag får nog ta ut det på huset vi har, eller ett blanco :).

Vi har 10 år på oss att rita upp huset, men tanken är att ha lada och stall uppe mot grusvägen där skogen är, boningshuset i backen och garageinfart nedifrån :)
 
Jag fick tomtlån av Nordea, men det är nog egentligen bara ett stort blanco med låg ränta ~2%
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag fick tomtlån av Nordea, men det är nog egentligen bara ett stort blanco med låg ränta ~2%
Det var SEB som sa detta. Jag kan belåna huset vi har nu då vi bara har runt 50% belåning. Men får väll fråga DN annan bank med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.