Hej.
bor i ett tvåplanshus från 1920 med vattenburen elvärme. Förbrukar 35000-40000 kwh/år.
Elpannan är från -81 med en trasig shunt.
Nu står jag inför att göra något!
Ny elpanna?
Ny elpanna med uteluftsvärmepump?
Bergvärme?
Vad tjänar jag mest på på kort och lång sikt, och ungefär hur stora är investeringskostnaderna?
Hälsningar
Brannigan
 
Du kommer att få ungefär lika många svar som det finns användare av forumet ::) och jag är inte rätt person att redogöra för kostnaderna för dina olika alternativ - tänkte bara spä på dem ytterligare genom att föreslå pellets ev i kombination med solvärme. Kommunen eller elbolagen brukar ha en energirådgivare som det kan vara värt att kontakta innan du investerar i något!
 
Tjena! Frågor om bergvärme har resulterat i 265 (!) svar här.

Har du inte för långt ner till berget, skulle jag satsa på bergvärme. (Gjorde det iofs..) Fast sen spelar ju massa annat in, som typ, planlösningen, hur väl isolerat huset är, vart i landet du bor, fönstertyp o sånt.

Däremot vågar jag inte på forumet rekommendera vilket märke. Sånt kan skapa debatter som lätt glider ifrån ämnet... ;D
 
jadu - det behövs lite input som inte är dir energirelaterat som hur länge bo, fam om ngt år, husskick/ev planerad förbättring/ombyggnad, pengar i pluskan nu, lånemöjlighet/-lust osv
och storlek, var i landet , ventilation osv

...och det finns säkert många försäljare som vill sälja på dig olika vp-lösningar
och med den förbrukningen så börjar det bli ekonomi i berg-och jordvärmevp
men dimensionerar du för nuläget så blir ekonomin inte lika fördelaktig om energiförbrukningen sen sänks framgent
dessutom kanske låst kapital (100-150 kkr) som kunde/önskas användas till annat

den billigaste kortsiktiga är att byta shunt och till snålspolande duschmunsstycken, tappkranar (och köpa sig tid att ta reda på framtiden)
och det långsiktiga är att tilläggsisolera (ty köpta kWh kommer med all sannolikhet att stiga i pris och inflationen gnager på investeringskostnaden för tilläggsisolering)

när du har tidsperspektivet och det sannolika framtida energibehovet då kan man börja välja, tycker jag

...vidare tycker jag att du bör ta reda på vilken spareffekt uppnås med säg 100-200 krr i tilläggsisolering (förnsterbyte)
ränta 3-4%, amorteringstid 50 år ger annuitet ca 0,04 och en årskostnad på 4-8000kr. Du kan kanske spara 5-10000 kWh per år, vilket skulle mostara en kostnad i bästa fall à 40 öre/kWh och det klår inget (inte ens vedpanna med gratis ved) (se nu detta bara som en morot)
.. hur är det med ventilationen ? (tätningslister är en billig kortsiktig lösning) och ett FTX-aggregat ger ett bra inomhusklimat och kostnaden per år blir i runda slängar vad det sparar (bättre miljö är då bonusen)

OCH gör riktiga kalkyler
 
som någon nämde så komer säkert alla vvs firmor försöka sälja bergvärme till dig.
& det är väll ine fel med det igentligen, men det du först måste ta reda på är om ditt radiatorsustem är lämpaligt till detta.
numer 2 är att kolla om du inte kan få plats med ytjordvärme istället för bergvärme då detta är billigare att instalera.

om du har brandklassat panrum & en brukbar skorsten så kan du titta på pelets eller ved, men om du inte har detta så är det lika dyrt som att borra för bergvärme.

men nu tilbaka till ditt radiatorsystem, vet du hur varmt vatten du schuntar ut när det är som kallast hoss dig?
vet du hur varmt vatten du schuntar ut vid 0 grader , eller nån annan ute tempratur?
 
Skulle statsa på ny shunt med motor och en billig men bra reglercentral till detta, borde minska förbrukningen en (kanske en hel) del.

som sagts ovan, en VP kanske inte vore fel heller, men då får man öppna plånboken !?

Mvh,
Jeppson
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.