Hej

Jag har tänkt bygga en altan som ett L runt husknuten ungefär 3.5-4 meter djup åt båda hållen och fortsätta längs långsidan på huset. Våran tomt sluttar lite och höjdskillnaden från husvägg och i den tilltänkta avslutningen på altanen är de ca 50-55cm. Men skulle behöva lite tips på hur jag ska göra med själva stommen. Köra endast plintar eller använda plattor längst in mot husvägg och plintar längst ut?

Hur bör ja tänka med bärlinor. Bör jag lägga bärlinor i samma riktning som trallen, sen åsar över i motsatt riktning och sen trall längst upp?
 
K
Du kan göra som du vill med antingen plattor eller plintar, eller en kombo. Finns en del som också förespråkar att fästa bärlina i huset, en del är emot.

På byggbeskrivningar.se har du bra instruktioner. Konstruktionen som används är den du beskriver, grundläggning, bärlinor, skruvreglar och sen trall.

En variant för att lösa längdriktningen på trallen kan vara en fris, aningen längs med eller 45 grader ut från hörnet på huset
 
K kniv skrev:
Du kan göra som du vill med antingen plattor eller plintar, eller en kombo. Finns en del som också förespråkar att fästa bärlina i huset, en del är emot.

På byggbeskrivningar.se har du bra instruktioner. Konstruktionen som används är den du beskriver, grundläggning, bärlinor, skruvreglar och sen trall.

En variant för att lösa längdriktningen på trallen kan vara en fris, aningen längs med eller 45 grader ut från hörnet på huset
Tack för info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.