Hej,
vi funderar på att bygga i närmaste framtiden och hoppas på tomt i höst. Vi har tittat i många huskataloger men inte hittat Huset. Strax utanför Hannover var vi och tittade på ett visningshus i sten som nästan var vad vi önskade oss. Vår planlösning baserar sig på deras planlösning och ritades om av oss på ett antal ställen (främst kök, skafferiet, ett extra rum på nervåningen, rumsplacering på övervåning och ett dressingroom). Huset är tänkt att vara 1,5plan med förhöjt väggliv. Den totala boytan är ca. 190m2.
Vi skulle vilja ha era synpunkter angående funktionalitet, rummens placering och förbättringsförslag. Själva är vi t.ex. osäkra om den öppna spisens placering.
Tacksam för tips och råd
Pia o Alex
 
  • Bottenvning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer övervåningen.
 
  • vervning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara några funderingar....

Om den öppna spisen är symbolen mitt i huset vid snedväggen på bottenplan undrar jag var skorstenen tar vägen på övervåningen?

Om 1m resp 2m på ritningen (övervåningen) markerar fri höjd under snedtak verkar det svårt att inreda bastun på det sätt som är ritat?

Det känns som att det skulle gå att förenkla bland alla dörrar, snedväggar och outnyttjad golvyta kring hall/skafferi/rum....kommer dock inte på hur....

/Ingenjören
 
Hm, det med den öppna spisen är svår. :-/ Vi hittade ingen riktig bra placering än, dvs där såväl skorstenen inte stör i övervåningen och där vardagsrummet blir möblerbart. Tacksam för tips.
 
Några kommentarer,

Nedervåning:
- Jag tycker det ser trevligt ut.
- Försök att få "genomsyn" i huset, dvs att om då står i ena änden av huset så skall du kunna se den andra änden. Ett exempel är när du kommer in i entrén så kan det vara trevligt att kunna se ut i trädgården.
- Skippa dörren in till vardagsrummet (min åsikt), utan ha en större öppning (120-140 cm) för bättre kommunikation i huset.
- Skippa även dörren in till köket.
- Dörren till badrummet bör gå utåt, på så sätt kan du minska ytan i badrummet och få ett större vardagsrum. Alltså dra vardagsrummets vägg jäms med där trappan slutar.
- Öppna spisen, lite klurigt, men om ni är nöjda med övervåningen så vet ni ju var ni kan placera skorstenen (bäst intill en vägg så den kan byggas in) så kan ni ju sedan markera dessa ytor på nedervåningen. Jag skulle inte vara rädd för att ha en fristående kamin, det blir en naturlig avgränsare i rummet och behöver inte störa.

Övervåning,
- Är det ett dressingrum vid balkongen? Hur har ni tänkt att använda balkongen?
- i bastun blir takhöjden för låg, sträva efter att ha minst 190 cm i en bastu.

Lycka till!
 
Du har ett jättebra förslag på bottenvåningen med badrumsdörren :). Tusen tack. Nu ska vi skissa igen. Det kan tom lösa problemet med öppna spisen. Balkongen vid dressingroom var tänkt för vädring av kläder, men det kanske bara blir ett fönster, får se...Dressingroom i anslutning till badrummet är för att slippa klädhögar på badrumsgolvet, vilket vi har alldeles för många nu :-?
Bastun kan förstås inte vara där den är inritad. Kanske skippar vi bastu också, blir svårt att få in den på ett vettigt sätt.

/Pia och Alex
 
Angående bastun, byt plats på bastun och badkaret. Det går att ha fönster i bastun oxå. Det är ganska mysigt. Vi har en bastu som vi använder minst en gång i veckan. Vi bastar och barnen badar i bubbelpolen, och ibland kommer de in en kort stund i bastun. Vi har 4 barn. Våran bastu är ganska liten, men den värms upp snabbt och den räcker för oss (ca 1,4x1,6)

 
Så, nu har vi ritat om en del. Tror det tar form :)
Den nya planlösningen spar oss kanske några kronor också, då vi kunde ta bort utbyggnadden på bottenvåningen och balkongen på övervåningen. Det som känns lite oviss är fortfarande placeringen av braskaminen och dörrerna till badrummet på övervåningen. Funkar kanske, men ser lite roligt ut på ritningen. :-?
 
  • Bottenvning_Alternativ060508.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
... och övervåningen.
 
  • vervning060509.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,

Ser mycket bra ut tycker jag. Du fick till det bra med nedervåningen, ju mindre sneda hörn desto mindre byggkostnader. Det tar ganska mycket mer tid med just sneda hörn, allt måste snedkapas och passas ihop.

Några tips till dina problem:

- Badrummet övervåning och dressingroom, här kan du förenkla en del ifall du istället för vanliga dörrar sätter skjutdörrar in till dressingrummet. Detta spar plats, och jag har skjutdörr in till vår tvättstuga och jag är helnöjd. Dörren kan vara halvt öppen utan att den går ut i rummet. Det finns sk skjutkasetter till vanliga dörrar som man enkelt fäller in i väggen, förutsättningen är bara att dörren har någon plats att ta vägen i väggen. Dörren in från badrum till dressingrum behöver inte vara större än en 70 cm dörr.

- Braskaminen: Du kan placera kaminen tex mitt emellan soffgruppen och matsalsbordet mot ytterväggen, skorstenen kan då gå utmed yttervägg/tak för att avslutas en bit upp mot nocken (det finns skorstenstyper som kan böjas).

En annan placering är mitt emot ovanstående förslag. Här kommer då schaktet upp i hörnet av trappan och du måste då skjuta dressingrummets vägg en aning för att få plats med dörrarna.



 
I like it :). Tror inte att dörrarna till badrummet uppe kommer att upplevas som konstigt placerade. De lär ju inte vara öppna samtidigt. Kul att ni vågar göra lite annorlunda! Idén med dressingroom bredvid badrummet är superbra! Jag har funderat i de banorna själv. Det är ju där, när man står nyduschad, som man behöver sina rena kläder! Vi har barnens kläder i badrummet nu, men våra får bara inte plats (och inte barnens heller så länge till, de har alla ovanan att växa så det knakar!)

I den bästa av världar ligger dessutom tvättstugan nedanför badrummet så att smutstvätten kan få en åktur rätt ner i tvättkorgen!!!
 
Hej,

tack för uppmuntran! Jo, vi har faktiskt kompisar som har badrummet direkt ovanför tvättstugan och som har byggt som ett "sopnedkast" i badrummet där man slänger ner smutskläder till tvättstugan. Tyvärr fick vi inte till det med placering av badrummet. Vi tänker mycket "vardag" när vi gör planlösningen. Vi vill ha ett funktionellt hus med minimal död yta, men samtidigt lite "kul". Nåja, en arkitekt får lägga sista handen när vi förhoppningsvis får en tomt i höst. Ha det gott.

Pia & Alex :)
 
Trevligt hus. Två kommentarer:

Är det kyl och frys i överkant på ritningen, närmast den utskjutande bänken? I så fall, tänk efter hur kyl/frys ska öppnas så att inte någon dörr krockar med bänken.

Behåll dörrarna till kök och vardagsrum. Bra att kunna stänga så det blir lugnt på övervåningen om man har barn som ligger och sover där samtidigt som vuxna umgås i vardagsrummet.
 
Tror att planlösningen blir jättebra, liknar lite vår faktiskt fast vi har klädkammare istället för skafferi på entreplanet, hade dock velat ha både men har inte hittat någon bra lösning än. Men det kommer väl....

I vilket program har ni gjort ritningarna, ser jättefint ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.