Har framtida planer för en användbar altan som ligger perfekt i västerläge med lång kvällsol. Problemet är att i ytterkant på planerad/önskad altan så blir höjden ca 3,3 meter, det lilla jag lyckats snappa upp är att det kan röra sig om bygglov för detta projekt? skall höra med komunen för att få grepp om detta.
Men OM det skulle vara möjligt så är min tanke att låta altanens ytterkant passera häcken så man kan sätta plintar precis i kanten till gräsmattan (se bifogad bild), samt att lägga trädäck på befintlig uteplats och fortsätta med altanen utmed hela långsidan på fasaden. Lite snabbt mätt skulle det röra sig om ca 8,8m utmed fasaden och ca 3,3 meter ut mot gräsmattan.

Bör man konsultera en snickare för arbetet (är en glad amatör som inte är rädd för att prova sig fram:)
kan man förankra bärlina i grunden/sockeln straxx under där träfasaden börjar?

Om någon har förslag på prisvärd snickare runtom Göteborg, (fördel söder om) så vore jag tacksam för förslag

mvh Peter
 
  • Bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag skulle definitivt kontakta en snickare/konstruktör för jobbet. Inge kul att bygga en 3.3 meter hög altan som ramlarihop.
 
Kör på, alltid roligt med utmaningar ;).

Ska själv bygga en altan som iofs bara är ca 1,5 m hög men det blir intressant och se om den håller... (är själv en glad amatör). Bygglov behövs för altaner över 50cm/60cm (olika vem man pratar med på byggnadskontoret) Har varit där ett antal gånger med rätta och orätta ritningar och skisser men hoppas att jag fick in alla rätta till slut, så just nu sitter jag och väntar på besked.

/ Mikael (boende i Göteborg)
 
Ska bli kul att följa ditt projekt också då, har satt min sambo i arbete med att kontakta komunen, så hon har något att göra när hon går där hemma med den lille (7 veckor liten pöjk:) )
Så får vi se om det blir några altaner för oss!

//Peter
 
Fick mitt bygglov i Torsdags :) , tog bara två veckor. Tjuvstartade med plintarna redan förra helgen, tänkte att de behövdes i vilket fall som hellst.
Har själv två knattar, 2,5 år och 4 månaders så man har inte så mycket tid över men när man väl får det får man jobba snabbare...
 
  • P1020831.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020832.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedärja, hur stor blir altanen? vad har du räknat med att den kommer att kosta till slut? posta gärna fler bilder här om du har lust så man kan följa ditt resultat!

mvh Peter
 
Altanen kommer bli 10x4 meter och kommer kanske ligga runt 15k, har inte räknat så mycket på detta så det är grovt uppskattat.
 
  • P1020934.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020936.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för mått på stolparna?
 
Stolparna är 95x95 som jag sedan lägger 195x45 bärlinor på.
 
  • PICT8919.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur djupt grävde du för plintarna? Jag funderar på om det kan bli stora krafter i sidled på en så hög altan. Risk att den 'sätter' sig åt något håll.
 
Djupet ligger mellan 80-90 cm ungefär. Tror jag har fått plintarna såpass rakt så att det inte ska bli något sidledstryck.

/Mikael
 
NU börjar det likna nått.. Äntligen. En trappa och en kjol så är det nog klart sen.

/Mikael
 
  • P7240465.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7240466.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7240468.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7240469.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Styrch, snygg altan! Våran kommer att mäta nått liknande eran, ca 8x3.5m.
Kan ju enkelt följa hur du har gjort, med plintar bärlinor etc...... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.