Hej allihop, skulle behöva lite tips och råd angående en eventuell dränering där hemma.

Började göra iordning den oinreda delen av källaren som har en hel del tecken på fukt i väggarna. Enligt förra ägarna har det alltid funnits men inget som dom brytt sig om.

Rev först ut den gamla plastmattan som låg på golvet och efter mycket skrapande så är nu denna borta, började sedan med att måla väggarna men märkte dagen efter att färgen runnit ner i pölar på golvet. drygt 40cm upp från golvet längs med nästan hela väggen rinner färgen av pga fukt. Har till och med bildats en vattenpöl på golvet vilket det inte gjort innan.

Skickar med en liten snabb snickrad ritning där ni kan på ett ungefär se hur läget ser ut.

(all fukt kommer från max 40cm ovanför golv och neråt.Oisolerad platta på mark från kanske 1928 tror jag)

vid punkt 1 har jag genomsläpp vid ytterväggen, inget att diskutera här egentligen antar jag, bara att gräva upp och fixa dräneringen.

Pinkt 3 är samma sak dock är det lite högre upp på väggen som fukten har tagit sig än på de andra ställena.

Punkt 4 är mitt lilla elskåpsrum. Här ligger Klinker i hela det stora rummet samt i det rummet där fyrans pil är. Dock fattas det drygt 30 cm längst ut mot väggen och där är det enbart betongplatta. På den ytan letar det sig ibland in vatten och lägger sig som en 2-4cm djup pöl. Denna sjunker iväg när den känner för det har jag märkt.


Dom egentliga problemen är vid punkt ett och två. Vid punkt två kommer vattenledningen in i huset, från denna droppar kondensvatten vilket jag ska förhindra med hjälp av isoleringa av röret (tips på produkt för detta mottages gärna)

Precis jämte punkt två står också en varmvattenberedare. Här har det nu dom senaste dagarna bildats en liten pöl med vatten. Är inte hemma just nu och kan alltså inte följa utvecklingen för att se om den växer eller inte. Detta får jag veta på torsdag då jag kommer hem. Kan bli spännande. Är inte helt säker på att detta är vatten från vägg, kan vara från golv men jag tror inte det.

vid Punkt ett är det vatten från väggen som vanligt.

Problemet jag pratar om vid punkt ett och två är således detta, Hur fan ska jag dränera? Ska jag riva hela köket, gräva bort betongplatta och isolera? Knappast, då gräver jag igen hela källaren istället. Min plan är att dränera längs med betongplattan runt hörnan osv.

Gräva drygt två meter ner, så jag hamnar ett par decimeter under längsta punkten i källaren. Är detta rätt planerat?

Behöver jag dränera runt hela huset med tanke på var vattnet kommer in? och med tanke på att jag har betongplatta och torpargrund. Asfalten har jag inte heller lust att bryta upp och jag tycker det inte borde behövas eftersom asfalten borde leda bort allt vatten? Jag har inga som helst problem med fukt eller lukt någon annanstans än de platser jag har nämnt.

Jag hade tänkt dränera runt hela sydsidan, hela västra sidan samt drygt halva nord sidan. Och då till ett djup på lägsta punkten i källaren.


Vidare så har jag funderat på tillägsistolera runt om källaren men är det värt det när golvet ändå är oisloerat?

Hur ska därneringen se ut? Grävdjup 2 meter, någon sorts matta direkt mot väggen samt en list ovanför för att regn inte ska komma in, dräneringsrör på fall en bit ifrån grunden, bäddat i makadam och sedan makdam ovanpå det. Geotextilduk ända undifrån dräneringsröret och upp runt all makadam? Både sidan mot och ut från huset? Hur mycket makadam? Tycker att man borde fylla

nästan ända upp och bara toppa med matjord eller eventuellt någon sorts sjösten, borde väl fungera bättre som dränering än om man kör 500mm (Eller vad standard brukar vara) med makadam och sedan tbax med lerjorden?


Och där får jag nog avsluta, ursäkta att det blev lite rörigt, hoppas ni förstår vad jag försöker få fram. Alla tips och

tricks är välkommna.

Tack på förhand.


Mvh: R
 
  • planlösningdel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst så kan du behöva åtgärda så du inte får onödigt mycket vatten mot huset, ligger huset i sluttning där vattnet trycker på ovanifrån? Då kan du behöva dränera marken på den sidan, speciellt om detta är mot de väggar du helst inte vill gräva fram.

Du bör isolera din grund och inte bara dränera om, då flyttar du ut kondenseringspunkten det är viktigare för dig än för att minska värmeläckaget. Du kommer antagligen inte bli av med fukten i källaren annars, bättre blir det naturligtvis - men inte bra.
Kika på isodrän och isopor's hemsidor, där har du mkt bra beskrivningar om detta. '

Isolera din vattenledning med Cellgummi, tex. http://www.bynor.se/product_info.php/products_id/2015
 
Tack för svaret!

Huset ligger i en liten sluttning, inte mycket men det är från den östra sidan det sluttar. Där på söder sidan ligger en stor möbelfirma och bakom denna kommer gamla E6an. E6an ligger på en lägre nivå än vårat hus, så därifrån kan det inte komma mycket vatten. Känns det som i alla fall. Runt möbelfriman är det grus/asfalt och jag har aldrig märkt att gräsmattan eller källare varit fuktiga på den sidan. Den väggen i källaren som är mot den lilla sluttningen har panel uppsatt samt en bastu på ett annat ställe. Det finns vad jag kan se ingen fukt varken på golvet under klick golvet i källaren eller på väggen där panelen sitter. Inte heller i bastun finns där något av intresse. Dessa delarna är drygt 30 år gamla förövrigt.

Jag glömde nämna att vi har en brunn borrad i trädgården på den lägsta punkten där en sänk pump hänger. Dom flesta av våra stuprör är anslutna till denna brunn. Antar att det är dagvatten nivån som är lite hög vilket pumpen tar hand om.

Spelar kanske inte någon roll men tänkte att det kunde vara värt att nämna.

Tack igen, mer tips och trick är välkommna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.