Hej,

Vi ska snart påbörja en stor renovering där i princip endast stommen bibehålls av ett äldre hus.

Yttermåtten är det som är skrivet i sten, planlösningen går därför att forma lite som man vill.

Tankegångarna har gått så här:
1. Det är väldigt fin utsikt från övervåning och mer skymd på nedre plan. Dessutom tycker vi om kök och vardagsrum gärna i öppen planlösning. Därför ser övre plan ut som den gör.
2. På nedre plan gällde det att klämma in ett större sovrum, ett rejält badrum med bastu åt utsiktssidan. Dessutom gärna ett gästrum/barnrum samt ett litet förråd.

Vi är egentligen rätt nöjda med planlösningen men det skulle vara kul att få lite kritik och tips innan bygget påbörjas.

/nochl
 
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkeln i sovrummet, blir kanske mest som en passage? Om du gör en rak vägg, så blir hallen större och man ser ut när man kommer in.

Ser lite trångt ut på väg in till duschen mellan skåpen och bastun.
 
AnneFi
Jag håller med apa om sovrummet.
har för mig att badrum och toaletter måste vara handikappanpassade, har ni tänkt på det?

behöver man inga väggar alls på övre plan? ingen toa?
 
Hemmakatten
Jag har för mig att handikappreglerna föreskriver att det förutom sovrum och badrum även måste finnas kök tillgängligt på entreplanet.

Jag tycker inte planlösningen ser optimal ut men har svårt att ge andra tips. Vid en så här stor renovering tycker jag att det är befogat att lägga en slant på en arkitekt som får hjälpa till med planlösningen.
 
Tack för svaren!

Vinkeln i sovrummet hållar jag till viss del med om. Alternativet att göra en helt rak vägg skulle dock innebära en större korridorskänsla i hallen är jag rädd. Dessutom vet jag inte vad man skulle med ett sådant utrymme till, det känns som ett "ingemansland" om ni förstår mig. Men jag kanske har fel och ska fundera på det.

Det som ser ut som skåp i badrummet är tänkt som tvättmaskin/torktumlare. Har ni några bättre förslag på placering av dessa?

En toalett räcker för detta lilla hus känner vi. Övervåningen är vi också säkra på att den ska vara så pass öppen.

Vårt bygglov gäller fritidshus så handikappanpassningen är det nog inte några problem med rent tekniskt.

Hemmakatten - du måste inte ha lösningar på problemet men förtydliga gärna vad du tycker känns fel med planlösningen.

Ha det!
 
Mikael_L
Välkommen till forumet nochl.

Är ni inte styrda av något för planlösningen på bottenvåningen?
Inga väggar som måste vara kvar inget vatten avlopp etc som styr?
Är alla fönster och dörrar flyttbara?


Kan du ange vädersträck? Åt vilket håll är norr?
Har ni något som skuggar huset från den värsta söder och sydväst-solen på sommaren?
 
Tack!

Egentligen är det inget som styr valen på nedervåning nej.

Fönster och dörrar är rätt så svårflyttade. Mycket pga att bygglovet är godkänt (och det var en lång process). Men något enstaka fönster ska nog inte vara något problem att flytta.

Huset står utan skuggning överhuvudtaget. Jag är medveten om växthus-problematiken. Tyvärr har jag inte några bra lösningar. Alternativet att ta bort några fönster är jag inte så förtjust i. Mest pga fasadens symmetri och utsikten.

/nochl
 
  • plan3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du byter plats på badrummet/gästrummet och stora sovrummet tycker jag väggar och sådant funkar bättre, då får du inte den där knepiga vinkeln i sovrummet. Dessutom blir det billigare med all rördragning på ett ställe, rakt under köket. Passa samtidigt på att dela av så att du får badrum/toa/bastu för sig och tvättstuga/pannrum för sig.

Jag vet inte alls vad du menar med att hallen skulle få korridorkänsla av att bli större och på köpet få ett ljusinsläpp. Så som du ritat entrén nu är den väldigt mörk och instängd, endast indirekt ljus via trappan

Nej, en toalett räcker inte i, särskilt inte om den är integrerad med badrum och tvättstuga. En separat toalett/gäst-WC bör ni ha, helst på övre plan, annars i entrén.
 
Ja du, det var inte så tokigt förslag alls faktiskt. Vi skulle fortfarande kunna få bastun ut mot utsiktssidan också. Att rördragningarna blir enklare är ju också ett plus.

Det som behöver ändras är fönstren på nedre plan. Jag ska rita ett sånt alternativ medan vi fortfarande kan ändra oss.

Det enda stora kruxet blir den tänkta kaminen i sovrummet, som vi hade tänkt koppla mot samma skorstensrör som övervåningens kökspanna/vedspis.

Ljusinsläpp i hallen var dels tänkt genom trapp och dels genom, i äldre stil, småfönster ovanför entréns dubbeldörr.

/nochl
 
nochl skrev:
Det enda stora kruxet blir den tänkta kaminen i sovrummet, som vi hade tänkt koppla mot samma skorstensrör som övervåningens kökspanna/vedspis.
Får man verkligen göra så? Eller finns det kanske två rör i den gamla skorstenen?
Ananrs får man vad jag vet bara ha en eldstad på varje skorstensrör.
 
nochl skrev:
... kaminen i sovrummet, som vi hade tänkt koppla mot samma skorstensrör som övervåningens kökspanna/vedspis.

Jag kan tänka mig att du får denna lösning underkänd av ansvarig sotningsmyndighet. Troligen kräver man helt separata rökgångar.
 
Jag ska kolla upp det med kopplade skorstenar närmare. Byggnadskontoret har inte haft några invändningar i varje fall.

Jag slängde ihop en snabbritning för att få en blick över förslaget att byta plats på sovrum/gästrum-badrum.

/nochl
 
  • plan5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja det där känns väl mycket enklare och renare.
Det stora rummet är väl ett sovrum? Det får isåfall ett ypperligt bra solläge, mot nord-öst vilket garanterar ett så svalt sovrum som möjligt på sommarkvällarna/nätterna.
Skulle gästrummet flyttas mot norr, i raden av rum skulle det också få denna fördel.

Nu har ni väl också allt vatten och avlopp samlat över varann, vilket givetvis är en fördel.
 
En annan variant med separat wc i hallen. Men nu börjar sovrummet kännas väldigt litet.
 
  • plan7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnneFi
jag tycker att de två nya är mycket bättre.
kanske ni hade velat ha den andra toaletten i anslutning till ert sovrum istället eller en garderob?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.