Hej,
Precis som rubriken säger så söker jag inspiration till min trädgård. Generellt sett är jag okunnig och har varit ointresserad av "rabatter" Men nu börjar glädjen komma, därav min problemställning.

Jag skulle vilja ha lite feedback kring en del av tomten jag inte vet vad jag skall göra av.

Baksida av huset, söderläge, dock i skugga. Ganska rejäl sluttning, håller tillbaka jordmassor med en gammal stödmur. Matkällare ligger i anslutning. En trappa är påbörjad på ena sidan. Jag tror det kan bli jättefint, men önskar idéer på vad jag skall göra. Muren blir kvar, men skall rätas upp. Önskar enkel och trevlig skötsel, helst något marktäckande. Kanske en staty :)

Nu har ni chansen å bomba på med idéer, vad borde jag tänka på, undvika osv.

Tack!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du berätta mer kanske?

Vad vill ni använda platsen till? Vilka rum angränsar platsen till? Vilken zon? Helt skuggigt där "nere", intill fasaden? Mer sol uppe i slänten? Åt vilket väderstreck lutar backen? Hur bred är remsan intill fasaden?
 
Kul ! Här kommer lite svar.
Ytan skall mest se fin ut, och inte vara en arbetsbelastning. Den angränsar till en uteplats runt hörnet.
Det är Göteborg, så jag vet inte vilken zon.
Det sluttar åt nord, mer sol nere vid fasaden än uppe i skogsbacken. Remsan är 2m och cirka 8m lång.
 
Ok.

Jag tror nog att du ska jobba med naturen så mycket som möjligt. Låt det vara en vacker skogsbacke. Öka på de växter som redan finns där - och som du gillar. Plocka bort de du inte gillar. Kolla runt i området. Stick ner några snödroppar om du gillar det. Ha inte för många olika sorter och färger. Plantera i stället flera av några få. Fundera över om det är viktigt att det är vackert året om - tänk då främst på hur grenverk och bladverk ser ut - ej blommorna.
 
  • Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
Jag hade satt vårlökar,snödroppar, krokus och vit pärlhyacint. Vita tulpaner som fortsätter blomningen.
Sen hade jag haft hosta som bas. Helst en vitbrokig.
För att få lite höjd hade det blivit jätterams och vitt löjtnantshjärta. Alla dessa vita nyanser blir otroligt vackra i skuggläge.
Det kommer bli en mycket lättskött rabatt som du senare kan stoppa i dina egna skuggfavoriter och du har möjlighet att kombinera med sommarblommor i krukor i all oändlighet utan att behöva funderar på om det passar eller ej.

Helt enkelt en toppen kombination som första rabatt.
Lycka till!
 
Muren blir kvar, men skall rätas upp.
Naturstensmurar måste luta sig lite bakåt, annars kommer de kollapsa av jordmassorna. Tänkte bara nämna det ifall att du inte visste det. :)
 
Klätterhortensia som marktäckare kan nog funka också någonstans där i skogsbacken. Blir stor med tiden, (och kan såklart klättra högt i träd, men de verkar stå en bit bort).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.