Efter alla fina omdömen av Kärcher PCL 4 bestämde jag mig för ett par veckor sedan att det var dags att fixa till mitt trädäck vid poolen som inte fått en gnutta kärlek sedan byggnationen för ca 8 år sedan. De delar som nås av solen större delen av dagen såg fortfarande hyfsade ut, men de med delvis skugga och framför allt de där solen nästan aldrig når fram var ganska bedrövliga. Tanken har gnagt i bakhuvudet i ett par år, men det är ett stort elände på ca 120m2 så man drar ju sig lite för jobbet. Men inspirerad av alla fina före/efter-bilder på forumet och full av energi stack jag till Hornbach och köpte en PCL 4 för 2000 spänn samt lite rengöringsmedel och satte igång. Mitt tillvägagångssätt var följande:
  • Tvätta av däcket med högtryckstvätt på lite lägre tryck och rensa alla springor från skit. Jag har byggde med rätt lite mellanrum för jag tycker är snyggt med smala springor och damerna snubblar inte med sina högklackade skor. Nackdelen är ju dock att det är svårare att rengöra. Men trots allt inte orimligt jobbig att gå över med högtryckstvätten.
  • Spruta ut rengöringsmedel med kembehållare till högtryckstvätten. Jag testade med sten- & trallrent från Nilfisk. Däcket ligger i tre olika höjder, så jag tog en sektion åt gången. Sprutade ut och lät det jobba 10 min ca innan jag gick på med PCL 4.
  • Nu till det roliga (tänkte jag i alla fall), börja skrubba. Maskinen funkade bra, och renare blev det, men jag upplevde ändå att om jag bara lät den jobba för egen tyngd så skuttade den mest på ytan. För att det skulle bli riktigt rent fick jag lägga på ett ganska bra tryck nedåt mot trädäcket och jobba fram och tillbaks hyfsat många gånger på sina ställen beroende på mängd alger och mög. Jäkligt tungjobbat faktiskt! Särskilt vissa svarta fläckar (alger, skit, vet ej?) var i princip omöjliga att få bort, så jag fick se mig besegrad där och gå vidare.
  • När hela däcket var klart så fick jag faktiskt gå över en gång till med högtryckstvätten och med högt tryck spola bort ovan nämnda svarta fläckar som PCL 4an gick bet på. Hade helst velat undvika detta då det sliter mer på trädäcket och det är svårt att göra det snyggt utan att lämna rengöringsspår med olika grad av ljushet.
  • Avslutningsvis skrubbade jag in såpa över hela trädäcket. Använde vanlig gulsåpa, ca 2dl till 1 full 10-litershink, och skrubbade ut med rotborste på skaft. Skrubba är kanske att ta i, ytan var ju redan lite uppruggad och ren, så det handlade mest om att sprida ut det jämnt på däcket. Sen fick såpan torka in över natten.
Finns säkert bättre sätt, och troligtvis sämre också, men det var så jag gjorde. Och mina tankar kring detta? Satan så jobbigt var det! Jag gick in i projektet med föreställningen att PCL 4an var smått magiskt och att jag mer eller mindre bara behövde guida den varsamt över trädäcket - not quite so. Det tog mig bättre delen av två dagar att bli klar och min sargade och värkande kropp skrek åt mig "gör fan aldrig om det där!". Initialt var jag beredd att hålla med kroppen om aldrig mer, men när resultatet uppenbarade sig dagen efter så var mycket förlåtet. Blev superbra i slutänden!

Lärdomen är nog att jag inte ska vänta så länge nästa gång, och kanske hitta bättre rengöringsmedel som bättre biter på den ingrodda smutsen. Några tips där? Ärligt talat så upplevde jag inte mycket till skillnad med/utan rengöringsmedel, det kändes som att jag mer slipade bort skiten än något annat. Det måste ju finnas effektivare medel att tillgå?

Jag får väl bjussa på lite före/efter-bilder också.
Så här såg det ut i partiet som är skuggat:
Ett försummat träträdäck med gröna alger och mörka fläckar nära en vit vägg och en grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under tiden:
Delvis rengjort trädeck med synlig skillnad mellan smutsig och ren yta vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarta fläckar som inte går bort:
Trädäck med markerade svarta fläckar som är svåra att rengöra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efteråt:
Rengjort trädäck halvvägs med högtryckstvätt och Kärcher PCL 4, synlig skillnad mellan behandlade och obehandlade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat trädäck med pooltäckning och kyrka i bakgrunden vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sista fundering och fråga till samlade expertisen på forumet, hur sjutton rengör jag pooltäckningen på bästa sätt? Om man bortser från att jag tajmade rengöringen dåligt mitt i pollensäsongen (landade sjukt mycket pollen under natten) så ser ni att den är ganska fläckig på sista bilden. Jag har ändå gått över den med både rengöringsmedel och högtryckstvätt. Närbild nedan:
Närbild på blå pooltäckning med fläckar och pollen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska man få den riktigt ren och fin? När jag gick på den med gummistövlar så märkte jag att jag kunde gnugga bort det med gummit på stöveln, men det var omöjligt att borsta bort. Avfettning? Någon form av vinyl/gummirengöring?

Tack för ordet och ha en riktigt fin sommar!
 
Om du behöver lägga hårt tryck på maskinen låter det som om du jobbar fel med för brant vinkel mot underlaget. Den är nästan ”självbalanserad” när den jobbar som mest effektivt. Man behöver bara hålla emot lite lätt och skjuta den långsamt framför sig. Om man pressar hårt böjer sig borsten och skrubbar inte särskilt bra. Det är spetsen på varje borst som gör jobbet. Du ser det på alla lösa vedämnesfibrer som lossar från trallen.

Jag brukar vattna trallen någon timma innan rengöring. Sedan kör jag maskinen med enbart vattenstrålen. Inga rengöringsmedel. Efteråt svabbar jag på linoljesåpa 1:50.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om du behöver lägga hårt tryck på maskinen låter det som om du jobbar fel med för brant vinkel mot underlaget. Den är nästan ”självbalanserad” när den jobbar som mest effektivt. Man behöver bara hålla emot lite lätt och skjuta den långsamt framför sig. Om man pressar hårt böjer sig borsten och skrubbar inte särskilt bra. Det är spetsen på varje borst som gör jobbet. Du ser det på alla lösa vedämnesfibrer som lossar från trallen.

Jag brukar vattna trallen någon timma innan rengöring. Sedan kör jag maskinen med enbart vattenstrålen. Inga rengöringsmedel. Efteråt svabbar jag på linoljesåpa 1:50.
Nja, vet inte riktigt om jag håller med. Jag förstår vad du menar, det finns en "sweet spot" där man känner att den biter bra, men även vid denna vinkel var jag tvungen att lägga lite extra tryck för att smutsen skulle gå bort. Kanske så att ditt trädäck är lite bättre skött och mindre smutsigt? 🙃

Tack för tipsen. Jag kanske också skippar rengöringsmedel till nästa gång och bara såpar efteråt. Märkte som sagt ingen nämnvärd skillnad.
 
Lite lätt tryck behövs men absolut inte så mycket. Dock är det en rejäl fördel att som sagt blöta upp trädäcket i förväg.

För rengöringen så tycker jag helt vanlig såpa fungerar utmärkt, men för återfetttningen behöver du använda en överfettad såpa, tex. linsåpa. Vanlig gul/grön-såpa har ingen återfettande effekt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Lite lätt tryck behövs men absolut inte så mycket. Dock är det en rejäl fördel att som sagt blöta upp trädäcket i förväg.

För rengöringen så tycker jag helt vanlig såpa fungerar utmärkt, men för återfetttningen behöver du använda en överfettad såpa, tex. linsåpa. Vanlig gul/grön-såpa har ingen återfettande effekt.
Aha, ja, det gick kanske lite snabbt med såpan, tog vad jag hade hemma 😆. Nu får det vara för i år, däcket är redan möblerat igen, men nästa år ska jag prova att avsluta med några lager linoljesåpa eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.