Hej
Har länge gått och funderat på att bygga ett hus. Vi har en tomt som vi får från en av våra föräldrar. Denna tomt ligger utanför södertälje, och har en fin utsikt. Det är dock några problem med tomten:
1. Mycket av tomten består av berg (ligger lite högre upp)
2. På kartan finns en fornlämning

När det gäller punkt 1 så antar jag att detta kommer att påverka kostnaderna för platta, V/A, väg. Det ligger endast en granne nära (dvs typ 50m ifrån). Vad bör man tänka på här?

Gällande punkt 2, så försökte ägarna stycka av tomten redan för ca 20år sedan, men då va inte kommunen intresserad av att stycka och skylde på diverse orsaker. Bland annat fornlämningen som fanns på kartan, men som dom aldrig hittade när dom var ute och letade efter den. Hur fungerar detta idag tro?

Vi vill bygga ett hus typ 120kvm, gärna med utbyggnadsmöjligheter så en oinredd vind vore ett bra alternativ. Vi har kollat på billigare hus typ LB-Hus "ugglan" och älvsbyhus. Vi vill gärna hamna runt 1,5 - 1,6 i slutpris om möjligt.

Kan någon hjälpa mig med lite shablonkostnader så vi vet var vi kan hamna i slutändan?

Lagfart *kr
Avstyckningskostnad *kr
Bygg-el *kr
Huskostnad *kr
Markarbeten för platta *kr
Sprängning *kr
Tomt 0kr
V/A (borra vatten + avloppsbrunn) *kr
väg (100m) *kr

Vad är det annars för kostnader som kommer att dyka upp längs vägen? Vill helst inte trampa på samma mina som så många andra före mig....

Tacksamma för alla tips, rekommendationer och varningar.

/B&M
 
Hej?

Hoppas ni mommer igång och får bygga, vi håller på att bygga ett Lyckan, Eksjöhus i Örebro. Tänkte jag skulle försöka svara lite på några av dina frågor om kostnadersom uppkommer.

Lagfart: öm man får tomten betalar man endast adm. avgift på ca 825. annars är det någon procent av köpeskillingen.

Bygglov: Förhandsbesked 2500
Bygglov 5 780
Bygganmälan 7480
Detta brukar dock skilja från kommun till kommun och vart i kommunen man byggar.

Tillstånd för att anlägga eget avlopp: 4200
Kostnaderna för eget avlopp och brunn är inte klart ännu vi har kalkylerat 100 000 kronor och jag tror vi hamnar runt där kanske lite mer då vi antagligen behöver reningsverk till dricksvattnet.

Pantbrev 2% av vad ni lånar

Räkna med höga kostnader för sprägning och extra fyllning till grunden.
De som gjorde våran grund sa att jorden( morän) var bra att bygga på då tomten luta lite, det skillde ungefär 0,5 meter från högsta punkt till lägsta dör huset ska ligga, fick vi betala extra fyllning på 17 000kronor mycket mindre än va vi trott som tur var, men det finns fall där man fått betala över 100 000 för extra fyllning.

Hoppas du får lite hum om vad allt kan kosta.

Just det vårat hus kommer kosta runt 1,3 miljoner bara huset och då har vi köpt stomrest, totalt räknar vi med en kostnad på 1,6 miljoner för allt.

/ammi
 
Hej igen

Jag glömde berätta att precis brevid våran tomt finns också en fornlämning en gammal torpgrund. Det var inga problem för oss att få bygglov bara vi inte förstörde något på fornlämningen. Mitt tips till er är att första av allt söka förhandsbesked på tomten. Om ni får okej att bygga kan ni börja med avstyckningen och titta vilket typ av hus ni vill bygga.
Våran kostnad för avstyckningen vart 19 000 kronor.

Lycka till
 
Jag har tillsammans med min man försöky i ca ett år att göra en planändring av åkermark till en tomt. Kruxet var att det en bit bort fanns ett fornminne. Länsstyrelsen var då tvungna att fatta beslut om detta skulle gå igenom och de var då tvungna att göra en arkeologisk utgrävning först. Detta har som sagt tagit tid....
Har iallafall fått klartecken att bygga med vissa förbehåll, får veta dessa på fredag.
Jag hoppas att det är en färdig tomt du har och inte en bit mark  [smiley=cheesy.gif]
 
Det är en bit mark och inte en färdig tomt. Så om vi nu får genom beslutet så vet vi vad vi gör i vår, sommar och höst :D ... Det är mycket att röja.
 
Länsantikvarien eller museet kan veta vad det är för slags fornlämning på tomten.
 
volvo skrev:
Länsantikvarien eller museet kan veta vad det är för slags fornlämning på tomten.
Mindre korrigering: länsantikvarien/länsstyrelsen vet vilken typ av fornlämning det är.  ;)

Mycket viktigt att ni kollar upp detta på en gång, innan ni gör något mer. Viktigt också att ni är medvetna om att det är Länsstyrelsen, inte kommunen, som handlägger tillståndsärenden enligt kulturminneslagen. Rent teoretiskt kan ni alltså få bygglov från kommunen, men inte tillstånd till ingrepp i fornlämningsområdet från Länsstyrelsen, och då kan ni ändå inte bygga.

Som ni säkert vet är det ju inte bara själva konstruktionen (graven, boplatsen, husgrunderna eller vad det nu är) som har lagskydd, utan även en zon runtomkring. Hur stort detta fornlämningsområde är avgörs av Länsstyrelsen.

Vad är det för fornlämning förresten?
 
Fornlämningar är inte kul när man ska bygga. Länsstyrelsen kan kräva att en arkeologisk undersökning görs (om man inte nekar tillstånd helt). Och det är byggherren som betalar undersökningen...
 
Hej!

Jag har som tidigare sagts en tomt på G. En bit bort är det en fornlämning, länsstyrelsen ville göra en arkeologisk utgrävning och sa att det var vi som skulle betala, men i lagparagrafen stod att läsa att om det inte var ett känt fornminne skulle utgrävningen betalas av länsstyrelsen. Det finns dock en zon runt fornminnet en bit bort som hör till det kända men denna zon är inte många meter. Utgrävningen är nu gjord, betald av länsstyrelsen, och vi har fått klartecken från länsstyrelsen att bygga på den tänkta tomten med undantag från en bit i ena änden där de hittade en liten krukskärva.
Mitt tips är att först skaffa ett positivt förhandsbesked från kommunen om att göra det till en tomt, innan kommunen klubbar igenom det faktiska beslutet behöver länsstyrelsen godkänna angående fornminnet.

/Linda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.