Imorgon har vi då tillträde som man har längtat! Väntat sedan i Juli så det är spännande!
Men ja vad ska man tänka på vid tillträdet imorgon?
Ska man ta upp nåt särskilt när man sitter med mäklaren?
Vad är praxis angående avgift. Vi har ju köppt en brf och mäklaren när hon ringde mig idag var nästan lite förvånad över att jag ville betala 606 kr för resterande dagar på september månad gällande avgiften till bostadsrättsföreningen. Brukar man inte göra så? Eller brukar säljaren "bjuda" på det? (Vill ju inte bli blåst på 600 spänn det är rätt mycket pengar för en student)
Sedan hade säljaren kvar stolar ute på altanen som vi inte vill ha och kommer behöva åka och slänga. Det är ca 3 mil till återvinningsstationen så det kostar ju både tid och bensin ska man ta uppp det? Eller ska man skita i det?
Och ja alla andra tips mottages tacksamt om man ska titta efter något mm.
 
Hej Katten!

Det här skrev jag i vintras i en annan tråd, men jag tror det gäller än:

Ett förslag:
Stäm möte med köparen i huset efter att flyttstädningen är klar,
strax innan ni åker till banken och skriver på köpebrevet, löser lånen etc.

Då kan ni titta genom huset tillsammans och stämma av att skicket är det förväntade.
Och att ni tagit bort det som skall bort, men inte snott med er sådant,
som köparen antog skulle ingå i köpet.

Det gör nog att man kan förebygga sådana där sura reaktioner som kan komma,
som du skriver, efter ett par veckor. Då kommer ju bara ord att stå mot ord.
Hur rent/skitigt var det? Hur många glödlampor var sönder? Var är dörrmattan?
OSV.
Där finns en del andra tråd som kanske kan vara nyttiga
http://www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/209320-tanka-pa-vid-flyttstadning-overlamning.html

När det gäller de där få dagarna tror jag att det är så lite att de flesta tycker att det inte är något att "bråka om", men du har ju i princip rätt. Du får känna efter vad säljaren anser.

Och om du inte bråkar om utemöblerna så bråkar säljaren nog inte om avgiften.
Bytt bytt du vet :)
 
KnockOnWood skrev:
Hej Katten!

Det här skrev jag i vintras i en annan tråd, men jag tror det gäller än:



Där finns en del andra tråd som kanske kan vara nyttiga
[länk]

När det gäller de där få dagarna tror jag att det är så lite att de flesta tycker att det inte är något att "bråka om", men du har ju i princip rätt. Du får känna efter vad säljaren anser.

Och om du inte bråkar om utemöblerna så bråkar säljaren nog inte om avgiften.
Bytt bytt du vet :)
Säljaren kommer absolut vilja ha avgift, han har tjatat hål huvudet på både mig och mäklaren om dem:p Men undrade mer vad som var praxis, det är trots allt mitt första köp av bostad så ville höra mig för hur man brukar göra.
Möblerna ute på altanen är inga "ute möbler" Utan det handlar om ca 6 st stolar som man hade typ i skolan som han har haft som extra stolar lite överallt och nu stashat dem på altanen. Så frågan är ska man ta upp det när han är så hård på avgiften?
 
Försök gör en deal som sagt var.
Han slipper åka till skräpstacken och du behåller hundralapparna?

Annars har han säkert rätt om avgiften.

Jag har aldrig köpt/sålt någon bostadsrätt, men när man köper/säljer fastigheter är det normalt att dela rättvist på fastighetsavgiften.
 
Nar jag köpt BR hade säljaren betalat 2-3 månader i förskott. Till slut blev jag så orolig när det inte kom någon räkning att jag började jaga styrelsen.
 
Har redan fått min första räkning som dessutom gick ut INNAN jag ens slutfrt köpet så fick ringa företaget som sköter räkningarna att skjuta upp oktobers betalning för det är inte rimligt att räkningen förfaller innan jag genomfört köp :p
 
Om han bråkar om hundralapparna är jag övertygad att du har något liknande i köpekontraktet: "Lägenheten skall vara väl avstädad." som du kan slå honom i huvudet med.

Angående räkningarna är det normalt att de går ut i vanlig tid innan köpet slutförs, och du är faktiskt skyldig att betala den innan den förfaller. Normalt är ju förfallodag för oktoberräkningen 30 september, och du tillträder idag, så det borde väl inte vara något problem?
 
Räkningen hade förfallo datum 24 september och det är inte rimligt att jag ska betala för något jag ännu inte äger. Därför ringde jag och sköt upp förfallo dagen till den 30
 
Bestäm som sagt tid med säljaren innan besöket på banken och gå igenom städning, kvarlämnade saker e.t.c.
Vill ni inte ha stolarna så säg till säljaren att plocka bort dom.

Kolla städningen noga för det är så jä*la tråkigt att städa någon annans skit.
Kolla framförallt ugn, avlopp, bakom kyl/frys e.t.c.. Ställe som man lätt glömmer men som är tråkiga att behöva börja städa.
 
O
Gick allting bra?
 
Odjuret skrev:
Gick allting bra?
Inkopplingen av Internet gick i alla fall åt skogen? ;)
 
O
Men var det inte åt skogen dom skulle flytta? :p
 
Haha jordå det mesta har väl gått bra. Stäningen är ju under all kritik men jag ska änd slipa om alla köksluckorna insett att ötterna som bott här innan har målat dem med en smutsig färg som håller på att flagan så luckorna är finare under färgen! så skit som sitter på luckorna orkar jag inte bry mig skit på golven orkar jag heller inte bråka om då jag lever i ett byggkaos. Avloppen är iaf fräscha. Spis bryr jag mig heller inte om då denna ska skrotas. Men jag trivs rätt bra i mitt lilla hus och renoveringsprojekt. Internet gick faktiskt otroligt smidigt har dokc inget internet där jag sover så det lbir bara internet när jag är här^^
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Katten12, se till att få lite vila nu!

När kommer "han som skall göra jobbet" upp?
Du skall ju inte behöva dra hela lasset själv.

Hälsa illrarna från Bygga Hus och Göran :)
18-killing-146psd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
O
Grattis till ditt nya boende!
Nu får du se till att uppdatera projekttråden med massa bilder!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.