Jag vill gjuta en sockel till ett växthus. Någon som har tips på hur tjockt det ska vara, tips på hur man får till en bra form samt andra tips? Hur fäster man fönsterkarmarna i betongen på bästa sätt? Om gör man om man vill använda sten från tomten? Är det mkt mer jobb än att göra en form och köpa 3 kubik från lastbil?

Jag har tänkt att göra det på just under 15 kvadrat, ca 3 x 5 med två dörrar, högre betong på norrsidorna (ingångarna vätter mot söder) trästomme till karmar samt gamla, höga spröjsade fönster till väggar, Isolerfönster till tak (på 1055 x 1355 mm styck, har 14 stycken. Tänkte använda 3 x 4 till taket. I gavelhörnen under taket tänkte jag sätta ngot annat - oklart vad. På sydsidan automatisk ventilation. Var köper man det bäst? Kan man köpa ett enkelt gavelfönster med automatisk styrning?

Vill få till enkel teknik men förberett för att värma om man vill: en kokspis i norra hörnet, kanske med lecablockselement runt för att bryta den värsta värmestrålningen?

Har hört tips om att man kan mata ner varmluft under soliga dagar i en stengrund. Hur gör man det?

Helst ska vi förbereda för ett nästa steg där vi söker bygglov och bygger ut det. Då ska vi ev. använda backen som det ligger i så man kan gå in en våning upp och plocka tomater på höjden. Dessutom vill jag då lägga till ett hönshus på norrsidan, med valfrihet att de kan vara i växthuset (vintertid) eller stängas ute. Skulle man då också kunna använda solvärme mer effektivt?

Alla synpunkter mottages tacksamt! :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.