Har nyligen köpt ett hus som är från sent 1800 tal. Jag vill renovera så byggnadsvårdsmässigt som möjligt medan tjejen egentligen inte vill då det verkar krångligt. Det är vårat första renoverings projekt där vill försöka behålla de gamla sätten medans vissa saker blir nybyggda. Vill inte att någon som kommer in i huset och bryr sig om byggvård bara skakar på huvudet åt det vi gjorde.

Jag har funderat på att måla med linoljefärg men det verkar vara lite klurigt. Finns det någon annan färg man kan använda sig av eller är det linolja som gäller?

Det andra är att vi kommer bygga nya väggar invändigt. Gipsskivor är väldigt smidigt men det känns som att det inte skulle vara uppskattat om man använde det. Är det ok att använda det eller ska man undvika det? Väggarna nu är täckta av panel.

Hoppas på lite tips på vad vi bör och inte bör göra.
 
Jag tror att ett besök till biblioteket är på sin plats! Börja med att läsa igenom några böcker om byggnadsvård. Det bör också finnas något byggnadsvårdscentrum i närheten, bestäm dig därefter på vilken nivå du vill lägga dig på.

Börja inte med att riva ut allt överallt! Fixa det som är i behov av att fixas för att huset inte skall ta skada plus det som absolut behövs för att bo i det.

Risken är annars att du börjar med att riva ut/bygga över sådant som du inser att du borde behållt när du väl bott in dig ett tag och lärt dig mer om byggnadsvård.
 
Om ni vill bevara så är väl det viktigaste att förstöra så lite som möjligt av det gamla. De gamla panelväggarna förstörs inte av modern färg om ni tycker det verkar jobbigt med linoljefärg. Den som vill i framtiden kan måla om med linoljefärg. Om ni skall bygga nya väggar invändigt så gör det varsamt så att det går att återställa om någon skulle vilja det i framtiden. Det är viktigare än vilket material väggen är byggd av.

Det viktigaste är att tänka sig för innan man river något. Om golven är användbara så var rädd om dem. Är de gamla fönstren kvar så var rädd om dem. Är det gammal panel på väggarna inne så låt den sitta kvar om det går. Det är mycket viktigare än vilken sorts färg eller vilket material i nya innerväggar.
 
Se t ex http://sodergarden.wordpress.com/. Där visas t ex hur snabbt och lätt det är att pappspänna väggar för målning/tapetsering, (som alternativ t gipsning och spackling).

Tänk igenom varför du/ni vill vårda byggnaden respektfullt, dvs syftet. Det kan ge er vägledning i vad och hur ni ska göra.

Det är lämpligt att ha respekt och ödmjukhet för de gamla husen och dess byggare. De har bevisat sitt värde genom oändligt mycket längre tid än modernt byggeri. Enl min mening är modernt byggeri gjort för att det ska gå snabbt och enkelt att sätta upp, men med lite fokus på vad som händer sedan, dvs hur materialen åldras och hur/om man kan underhålla det hela. Dessutom är de nya byggmaterialen och metoderna mycket dyrare, (under förutsättning att man kan göra jobbet själv och inte leja bort det).

Det jag uppskattar med gamla hus bl a är att de är vackra och levande, (dvs ingenting är spikrakt någonstans - det ger liv, vilket märks väldigt tydligt om man jämför nybyggda hus mot gamla och särskilt då t ex fönster [glasen & spröjsen], träfasader och tak). De är gediget byggda i gedigna massiva material, vilket känns/hörs/syns/märks när man rör sig i och runt dem. Nya hus är mer som potemkinkulisser. Det är äkta hantverk i varje del av husen och vackert och estetiskt med mycket snidade/profilerade lister/utsmyckningar.

För den händige är de också billiga att underhålla. Det finns inget billigare än rent massivt trä och mur-/putsbruk. Plus då naturligtvis att man endast byter/fixar det som är dåligt. Det kan man göra utan att det märks just för att ytorna är levande och uppbyggda av små enheter som sammanfogas till större. T ex att bara byta ut en och annan sprucken tegelpanna på taket, att byta endast den dåliga nederdelen på fasadbrädor och lister, att kitta om och måla om ett fönster [istf att tvingas byta till ett nytt & dyrt] etc.

Linoljefärg är enklare än det mesta annat i färgväg. Du behöver inte hålla på och kladda med grundoljning och grundfärg, och det är inte superkritiskt att rengöra ytorna då linoljan fäster bra på det mesta. Två saker är dock viktiga: måla tunna lager (underlättas med riktiga penslar gjorda för linolja) för att undvika rinningar och var medveten om att färgen/ljusa färger vid målning inomhus kan mörkna lite med tiden om den får obefintligt med dagsljus.

För mig är det tvärtom, det är ett he...te att måla med moderna vattenfärger. Färgen torkar ju innan jag hunnit få ut den på det som ska målas.

En annan viktig aspekt för mig är att så långt det går slippa material med icke naturliga ämnen som kan påverka hälsa och miljö. Dvs primärt plaster av olika slag, men också alla möjliga andra tillsatsämnen.
 
Tack för svaren.

Har varit förbi biblioteket och lånat hem lite böcker.

Allt som finns kommer bevaras. Fönster ska jag skrapa och måla om. Jobbar på hur jag ska byta ut den nedre biten på ramarna. Golvet håller jag på att lyfta, försöker spara så många som möjligt. Tyvärr måste det upp då spåna har läckt ut i krypgrunden. De som inte går till golvet blir till bord istället, så bräderna får vara kvar i huset i alla fall.

Har faktiskt övervägt nu att måla med linoljefärg. Som tur är kommer vi göra det mesta själva så då kan vi hålla ner på kostnaderna. Nä det är ju ett väldigt spännande projekt. När badrummet är klart så kan vi flytta in och låta tiden bestämma hur vi vill göra med resten.

Tack för att ni tagit tid och svara på frågan.
 
Vill bara instämma i att linoljefärg är fantastisk att måla med! Vi köpte ett hus förra året ifrån 1821 (egentligen äldre men flyttades till där den står nu då). Allt var nytt för oss med men vi slukade massor av byggnadsvårdsböcker och pratade med kloka gubbar och gummor om hur man gjorde saker förr.

Målade med modern färg i ett annat sammanhang nyligen och tyckte nu att den var hemsk att jobba med när man blivit van linolja.

Med väggarna beror det förståss på hur petig man ska vara. Vi valde dock att köra spontad panel. Man kan sedan pappspänna eller måla på den direkt. Kör ni den synlig så är det snyggt med varierade bredder så blir det mer historiskt korrekt.

Sök bilder på hus ifrån samma tid som ert hus. Vi tog mycket inspiration ifrån en samtida orörd gård i en grannby som fick vara vår vägledning i stil.
 
Tycker ni ska åtminstone testa att måla med linoljefärg innan ni väljer bort den. Den är inte svår bara annorlunda. Är man van vid moderna färger som man i princip blaskar på så är det skillnad eftersom linoljefärg ska strykas tunt och arbetas in i färgen. Måla så tunt du kan och tänk att du ska testa hur lite färg man kan använda till så stor yta som möjligt så hamnar du rätt. Väljer du rätt linoljefärg är den dessutom lättstruken, rinner inte, ofantligt dryg och du slipper lösningsmedel. Jag målar numera med Enetorpets färg eller Ottossons. Färgen brukar kallas dyr/liter men det stämmer verkligen inte med tanke på att den räcker till ca 20m2/liter jämför med modern som räcker till ca 7m2/liter.

Du får en helt annan känsla och yta med linoljefärg som stämmer med äldre miljöer och den är dessutom väldigt slitstark. Torktiden är ca 1-2 dygn och det är värt att vänta. Tar den längre tid att torka är det amtingen för kallt/fuktigt eller har man målat för tjockt.

Sen rekommenderar jag pappspänning på väggar. Det blir en mycket trevlig yta och du slipper slipa och spackla!
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tack Sophie för ditt input. Ja vi kommer köra på det. Speciellt på fönstren då det bara är att måla på lite om de börjar se lite slitna ut.

Sophie skrev:
Tycker ni ska åtminstone testa att måla med linoljefärg innan ni väljer bort den. Den är inte svår bara annorlunda. Är man van vid moderna färger som man i princip blaskar på så är det skillnad eftersom linoljefärg ska strykas tunt och arbetas in i färgen. Måla så tunt du kan och tänk att du ska testa hur lite färg man kan använda till så stor yta som möjligt så hamnar du rätt. Väljer du rätt linoljefärg är den dessutom lättstruken, rinner inte, ofantligt dryg och du slipper lösningsmedel. Jag målar numera med Enetorpets färg eller Ottossons. Färgen brukar kallas dyr/liter men det stämmer verkligen inte med tanke på att den räcker till ca 20m2/liter jämför med modern som räcker till ca 7m2/liter.

Du får en helt annan känsla och yta med linoljefärg som stämmer med äldre miljöer och den är dessutom väldigt slitstark. Torktiden är ca 1-2 dygn och det är värt att vänta. Tar den längre tid att torka är det amtingen för kallt/fuktigt eller har man målat för tjockt.

Sen rekommenderar jag pappspänning på väggar. Det blir en mycket trevlig yta och du slipper slipa och spackla!
 
Börja köp hem Gård och torp, och andra magasin med artiklar om byggnadsvård kantat med reportage från vackra och byggnadsvårdande renoveringar som du lämnar framme lite varstans så kanske hon blir övertygad av sig själv... Jag ville riva ut allt å smäckra upp nytt ikea i gammal stil, förstod inte varför folk vårdat gamla möbler då man idag bara kan köpa nya... Nu är jag räddad, mkt tack vare tidningarna =). Lycka till
 
Lissandra skrev:
Börja köp hem Gård och torp, och andra magasin med artiklar om byggnadsvård kantat med reportage från vackra och byggnadsvårdande renoveringar som du lämnar framme lite varstans så kanske hon blir övertygad av sig själv... Jag ville riva ut allt å smäckra upp nytt ikea i gammal stil, förstod inte varför folk vårdat gamla möbler då man idag bara kan köpa nya... Nu är jag räddad, mkt tack vare tidningarna =). Lycka till
Tack för svaret. Jo jag har Gård och torp och läser igenom dem. Det är väl därför jag har fått intresset att köra lite byggnadsvård. Men samtidigt är det ju väldigt enkelt att bara sätta upp ett Ikea kök och vara nöjd. :)
 
Lite härlig inspiration här, vet ju inte vad du har för hus men detta är ett vackert falurött hus i sörmland med blekgrå knutar och röda fönster och en hel del fin dekorationsmålning. Inte för att ni kanske ska göra det =) men det är väldigt kul att se hur fint det kan bli!

http://www.wrede.se/objekt/431815#.U6qVOPl_tHA

Och jo Avemo, man "förstör" panelen om man målar med modern färg. Om panelen är omålad eller målad med linoljefärg och någon valt att måla med modern färg så försvinner profilerna, färgen kommer börja spricka och när det ska målas om måste man skrapa färgen. Och det kommer aldrig någonsin bli lika snyggt som om man målat med linoljefärg från början. Om man målar listverk med modern färg blir det ännu ett färglager att skrapa bort, om man nu orkar. Har sett vitmålade fd björkådrade jugendpaneler som helt klart är "förstörda" pga den moderna färgen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.