I vårt nya kök ska jag sätta diskmaskinen i normal arbetshöjd och inte nere på golvet.

Någon som gjort det och har lite tips på snygga lösningar?
Har inte provavt mig fram ännu men tänker mig kanske 60cm upp. Hur löser man det med lådor och skåp kring maskinen tycker nu?
 
De flesta större köksleverantörer har lösningar för detta med en skåpsstomme på runt 20cm höjd att sätta under maskinen och med sockelns höjd får man då upp den ca. 35cm från golvet och således är luckan på 50cm höjd... ganska lagom.
Under maskinen får man då en låda i den stommen.
 
I min förra lägenhet fick vi själva greja lite med ett större skåp. Men det blev bra.
 
  • kok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen med fler tips på hur det kan lösas och se ut?
Att fuktspärra utrymmet är ju klokt och ett måste.

Hittade dessa

diskmaskin.jpg

kok.jpg
 
image_030.jpg
Inte så bra bild, där längst till vänster i hörnet står diskmaskinen.
 
Ett tips kan ju vara att maskinen skall stå nära det skåp som innehåller de flesta tallrikar och glas som man brukar köra i den.
 
raveper skrev:
Ett tips kan ju vara att maskinen skall stå nära det skåp som innehåller de flesta tallrikar och glas som man brukar köra i den.
Klokt. Har tänkt ha bestick i lådan precis bredvid också. Lätt att plocka ner.
 
Ett problem är väl att diskmaskinen är 60 bred. Den går alltså inte in i ett högskåp. Man måste då således hitta ett skåp med rätt mått, alternativt bygga något själv.
 
Vad är egentligen problemet med att den står på golvet? Lite gymnastik skadar väl aldrig även om det inte sker på gymmet. Det är svårt att få till lösningar som ser bra ut. Dessutom om placeringen blir i högskåp så har man ångan från het disk att ta hänsyn till så att det inte skadar luckan ovanför.
 
nimhed skrev:
Ett problem är väl att diskmaskinen är 60 bred. Den går alltså inte in i ett högskåp. Man måste då således hitta ett skåp med rätt mått, alternativt bygga något själv.
Enklast är att använda sig av täcksidor och mindre skåp över och under diskmaskinen....
 
Man är ju rätt trött när man kommer hem från gymmet.
 
Tänkte inte på det...
 
Varför har man inte diskmaskinen ute i garaget istället?
Det ger ju ännu mera motion.

Jag vill ha den på denna höjd för allt annat är opraktiskt tycker jag.
Samma anledning som jag väljer att inte ha bestik i en låda längst ner vid golvsockeln och att ha tallrikar och glas i en låda längst ner i ett hörn.

Tillbaka till ämnet :)
 
  • Gilla
Maracuja
  • Laddar…
Suhagg skrev:
Varför har man inte diskmaskinen ute i garaget istället?
Det ger ju ännu mera motion.

Jag vill ha den på denna höjd för allt annat är opraktiskt tycker jag.
Samma anledning som jag väljer att inte ha bestik i en låda längst ner vid golvsockeln och att ha tallrikar och glas i en låda längst ner i ett hörn.

Tillbaka till ämnet :)
Håller med...jag har gjort en likande lösning i mitt kök som jag håller på med nu....hade det i mitt första hus men inte i mitt andra...vilket gjorde mig frustrerad och var nära att göra om det köket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.