Hej!

Är i färd med att sänka taket i källaren för att fälla in spottar. Vill såklart sänka det så lite som möjligt.

Är det någon som har tips på hur jag/eventuellt elektriker skulle kunna lägga upp elkablarna mer mot taket/så dom går över betongbjälklarna istället?

stort tack på förhand!
 
  • Elkablage monterat längs med och över betongbjälklag i ett vitt källartak, nära dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablar monterade längs en källartaks kant, i kabelkanal, ovanför en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du bygga in med nytt tak kan kablarna lyftas upp, men det förutsätter att en nedtagbar lucka , 10 -15 cm bred, sätt hela vägen där kablarna går, blir då en kabelkanal. Lämpligt då att efter målning sätta en skylt ""Kabelkanal "" på luckan/orna . Det går ut en till vänster, är den för en lampa, den kan då läggas ett rör för från väggen
 
J jonaserik skrev:
Ska du bygga in med nytt tak kan kablarna lyftas upp, men det förutsätter att en nedtagbar lucka , 10 -15 cm bred, sätt hela vägen där kablarna går, blir då en kabelkanal. Lämpligt då att efter målning sätta en skylt ""Kabelkanal "" på luckan/orna . Det går ut en till vänster, är den för en lampa, den kan då läggas ett rör för från väggen
tack för input! Ett par frågor:
1) vet du något lämpligt sätt att fästa kablarna i taket/över balkarna?
2) någon tips på lucka? Eller det är snarare en löstagbar gipsdel tex?
 
Över balkarna kommer du nog aldrig. Då kan du lika gärna dra om allt med rör om du tänker, men ändå blir det under Ryck klammerna lyft och nya klammer högre upp. Lucka kan du göra med vad du vill för materiel. bara att den är nedtagbar ( skruvad ) Nu vet du, valet är ditt
 
J jonaserik skrev:
Över balkarna kommer du nog aldrig. Då kan du lika gärna dra om allt med rör om du tänker, men ändå blir det under Ryck klammerna lyft och nya klammer högre upp. Lucka kan du göra med vad du vill för materiel. bara att den är nedtagbar ( skruvad ) Nu vet du, valet är ditt
Jag tänkte enligt bilden, att man låter kablarna vila på balkarna och mellan balkarna "hänger" dom i taket på något sätt.
 
  • Kablar monterade på balk i taket med kabelfästen som håller dem på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Går bra, då tar du och hänger en grövre ståltråd eller vajer mellan balkarna i taket och sätter fast kablarna med buntband, då är det en linstege och full godkänt

Edit Tveksamt om dom på väggen kommer att räcka med att gå upp i tak , går då att sätta dosor i taket och lite längre kablar.
 
J jonaserik skrev:
Går bra, då tar du och hänger en grövre ståltråd eller vajer mellan balkarna i taket och sätter fast kablarna med buntband, då är det en linstege och full godkänt

Edit Tveksamt om dom på väggen kommer att räcka med att gå upp i tak , går då att sätta dosor i taket och lite längre kablar.
tack igen för bra input! Ja jag tänkte samma sak, om dom räcker - men får se helt enkelt!

på det temat hittade jag även trådstege som såg intressant ut. Egentligen samma sak men ytterligare ett moment, själva skenan.
 
Räcker gott med en ståltråd i taket, armaturer som hänger på lina i större sammanhang, där fästes ett flertal kablar på den. Så det behövs inga exklusiva grejer. Skarva kabel kan göras med dosor i taket.
 
Den bästa lösningen är att byta ut kablarna mot tråd i VP-rör fästa i balkarna. Enklaste lösningen är att fästa kablarna i taket och böja dom runt balkarna.
Det känns overkill med kabelstegar eller liknande som man bygger in.
 
Varför då kabla
useless useless skrev:
Den bästa lösningen är att byta ut kablarna mot tråd i VP-rör fästa i balkarna. Enklaste lösningen är att fästa kablarna i taket och böja dom runt balkarna.
Det känns overkill med kabelstegar eller liknande som man bygger in.
Varför då ? Kablarna finns ju där och att grotta till det blir i princip samma sak. Det går inte att krypa över balkarna och många böjar blir det att dra igenom :devilish: Enklast i det här är trådstege- Allt annat är overkill
 
Jag skrev att det är den bästa lösningen, inte den enklaste eller billigaste. Det är alltid dumt att bygga in klamrade kablar. Räkna med att riva taket om nåt behöver ändras.
Varför skulle det bli många böjar om man fäster styva VP-rör i underkant på balkarna?

Ett tredje alternativ är att klamra kablarna på väggen under det nya taket.
 
useless useless skrev:
Jag skrev att det är den bästa lösningen, inte den enklaste eller billigaste. Det är alltid dumt att bygga in klamrade kablar. Räkna med att riva taket om nåt behöver ändras.
Varför skulle det bli många böjar om man fäster styva VP-rör i underkant på balkarna?

Ett tredje alternativ är att klamra kablarna på väggen under det nya taket.
Håller nog med här. Den tid det tar att försöka modifiera en gammal dragning, sträcka kablarna, trixa med trådupphängning osv osv brukar bli mer än att riva ner och göra ordentligt. Skillnaden blir i princip materialkostnaden och sen har man en klart bättre anläggning för framtiden. Just när man kommer på att en extra spot någonstans hade varit bra eller man kommer på att man vill dela upp så halva rummet kan vara släckt och halva tänt mm.

Å andra sidan brukar mina små renoveringsprojekt utmynna i att man rensar ut alla gamla synder och gör det ordentligt, med tid och kostnader som följer av det :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.