Hej,

Har installerat vattenburen golvvärme hemma och har ett par frågor..

Om ni tittar på bifogad bild så ser ni att vissa av slangarna kommer väldigt långt ifrån väggen. Hur blir detta när vi lägger på vårt övergolv (kalksten)? Har ni nåt tips på hur man kan göra annorlunda.. eller hur vi kan lägga övergolvet på ett smart och hyfsat snyggt sätt trots slangarna? Jag har försökt titta själv men vissa slangar korsar varandra eftersom de kommer från lite olika håll och åtminstone jag ser ingen bättre lösning :( Finns det risk att man förstör övergolvet om det blir rörelser i slangarna?

Tacksam för alla tänkbara tips!
 
  • IMAG0356.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
Det ser ut som ett riktigt amatörjobb. Normalt sätter man ett inbyggnadsskåp i väggen och drar allt dolt och lättillgängligt efter installation.
Men du får väl sätta en låda framför istället som döljer allt.:cool:
 
Det kan man tycka.. Nu är det så att jag har i samråd med proffs bestämt placeringen pga att då är shunten centrerad mellan uppvärmda utrymmen. Vad gäller inbyggnadsskåp så är det ju nåt man använder i mån av möjlighet och i mitt fall var detta inte möjligt. Hade planer på att sätta ett shuntskåp, dock ej infällt eftersom mina väggar inte medger detta. Avstod dock till sist pga att ett sånt kostar en förmögenhet och bestämde mig istället för att bygga en "låda" runt istället. Pga av placeringen kommer heller inga läckor kunna uppstå utan att jag ser det. Men nog om detta..

Får kanske förtydliga lite.. Mitt problem är alltså hur jag gör med övergolvet..
 
Ja men var är detta utrymme? Skall du bygga en låda runt så kan du väl bara bygga den så den täcker alla rörböjar. Det fina golvet kommer ju utanför lådan. Eller?
 
Hej Lite otur att det inte gick att bygga in lådan för då hade du sluppit att tänka på golvet men igen ide att gråta över spilld mjölk,men nu löser sig ju problemet med att sätta ett skåp på utsidan istället(du behöver ju inte sätta golvet under hela skåpet) så problemet löser sig själv om du nu ska ha ett skåp på utsidan och inte inbyggt.
 
Jo, det är sant.. Smartypants :) Det var ungefär så jag hade tänkt.. Men helst hade jag velat få in alla slangarna så de går upp längs väggen så inte lådan behöver bygga så mycket utåt men jag ser inte hur det ska kunna gå till. Tyvärr så är ju som ni ser allt inkopplad också så det begränsar ju mina möjligheter att dra slangen en annan väg också utan att behöva byta hela slangen. Är väl bara att bita i det sura äpplet antar jag och ta det som det är.. Ok, men läggningen av själva övergolvet då.. Bara att lägga fram tills slangarna börjar gå upp mot shunten? Borde slangarna fixeras på nåt sätt i golvet vid böjen?
 
"Smartypants" var till Noseone :p
 
Grunnade länge på hur jag skulle kunna ha ett infällt skåp istället men mina väggar klarade inte djupet och det skulle bli ett för stort ingrepp att fixa det... Nu så här i efterhand så har jag ju såklart lite idéer för hur man skulle kunna löst det ändå men nu är det ju lite sent :( Man har ju t ex kunna låta inbyggnadsskåpet sticka ut ett par cm (var inte mycket mer än så som saknades..) och fixerat det i en "ram" på väggen.. Hade kunnat bli helt ok. Men, men.. Nu blev det så här istället. Som tur är så sitter ju hela installationen inne i lite nisch med skjutdörrar i hallen.. Garderob skulle man kunna kalla det :p men för ytterkläder..
 
Y
Rätt enkelt att fixa detta, haka ur spår i väggen för rören och sänk hela shuntgruppen en bit. :|
Men eftersom du ändå måste ha en utanpåliggande låda är det väl inte så viktigt att lägga helt golv eller?
 
Annars gör man den klassiska garderoben över klabbet.. (y) Är det tretex eller vad är det för skivor på väggarna? Ska väggarna vara eller ska det upp gipsskivor också?
 
Hmm, ja, så skulle man ju kunna göra.. VAd gäller golvet så tror jag inte att hur jag än beter mig så blir inte golvet in till väggen och det var nog aldrig tanken heller, dock verkar det som att det kommer hamna längre ut än vad jag tänkt.. Men kan säga det att inte mycket med den här renoveringen som har gått som jag tänkt :p

Rören då, ska/kan man fixera dem innan man lägger övergolvet? Som det ser ut nu så kommer rörböjningstöden och allt bli en det av vårt övergolv och det verkar ju lite knasigt.
 
Övergolv i kalksten, det betyder att du ska flytspackla golvet först? Du kommer inte behöva fundera på ev rörelser i slangen.

Att flytta hela shuntgruppen verkar vara den jobbigaste lösningen på problemet (kanske bästa lösningen om man vill debitera några extra timmar mot kund). Det är ju två slangar som sticker ut, nummer 2 och 7 från vänster räknat. Lyft upp dessa ur plåtarna, klipp bort plåtarna så dom inte är ivägen, karva ur ett nytt spår i frigoliten och dra slangarna en genväg så du kan pressa in dom närmare väggen. Antagligen klart på en timma om du gör det själv. Du behöver inte fundera över hur plåten täcker, glipor gör inget.

EDIT: där slangarna korsar andra slangar, lyft upp även dessa slangar och karva ur nedåt så att du kan lägga fixturer på samma höjd som övriga rör och slippa att något är högre än golvet.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Väggen består av massiv trä (minst 5 cm tjock) med ett ytskick av masonit (tror jag).. 20-tals hus :) Just den delen tror jag är en del av ytterväggen av den ursprungliga kolonistugan som mitt hus härstammar ifrån.. Ser lite ut så på gamla ritningar.. Inga gipsskivor, den väggen ska står kvar dock snyggas till lite.
 
matz77 skrev:
Väggen består av massiv trä (minst 5 cm tjock) med ett ytskick av masonit (tror jag).. 20-tals hus :) Just den delen tror jag är en del av ytterväggen av den ursprungliga kolonistugan som mitt hus härstammar ifrån.. Ser lite ut så på gamla ritningar.. Inga gipsskivor, den väggen ska står kvar dock snyggas till lite.
Renoveringar i gamla hus blir oftas lite huvudbry. Har själv ett äldre timmerhus där det funnits både tretex och masonite på väggarna. Betydligt lättare att få det bra om man gipsar utanpå istället för att måla eller tapetsera på gamla masoniten. Är det en yttervägg? Du kan inte tänka dig att rikta upp och regla ut väggen lite? Tunn invändig isolering och på så sätt dölja det lite inne i väggen?
 
Ahh, MathiasS, det är ju tokbra ju! Det är ju just 2:an och 7:an som är problemet och precis som du säger går det ju faktiskt att gena lite.. Det hade jag inte tänkt på. Och om jag gör det då borde jag kunna lägga övergolvet nästan så långt fram som till där matningen kommer upp.

Hur gör jag med fixturerna/rörböjningstöden då som nu helt plötsligt blev mitt enda problem? :) Kommer nog inte flytspacka, enligt leverantören (LK) kan man lägga på naturstengolvet direkt på golvvärmen så det var väl så jag hade tänkt göra. Rekommendarat fixmaterial heter ju iofs Flytfix så det kanske är nästan samma sak :) Hypotetiskt om jag flytspacklar då, ska fixturerna spacklas med eller borde de ligga "fritt" ovanför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.