Hej! Jag och min man har köpt en lägenhet från 1943 som renoverades på 70-talet. Det enda som har skett sedan dess är ett stambyte av badrummet 2012. Lägenheten är fräsch, men behöver renoveras. Tapeten har lossnat här och där, det är bruna plastmattor, ett ärtgrönt kök, ett vävspänt tak som är sönder och spår av tidigare sättningar (som nu är åtgärdat). Tanken är att lägga klickparkett, nya gipsskivor på vägarna för att sedan spackla och måla samt ett nytt innertak. Jag och min man (som är elektriker) har aldrig renoverat tidigare (men vi är händiga båda två) och planerar att göra så mycket vi kan själva.

Min fråga är: Tycker ni att vi borde lägga det nya golvet direkt på plastmattorna, gips direkt över tapeten och nya gipsskivor i taken direkt över det vävspända taket eller hade ni rivit först och sedan lagt? Allmänna tips välkomnas också :)

Ps. Vi vill hinna så mycket vi kan på en månad innan vi flyttar in (badrummet och köket får vänta)

Tack för input!
Ida
 
Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om man lägger parkettgolv direkt på plastmattorna så får man tänka på att det är stor risk för att dörrarna slår i golvet, dvs. man behöver åtgärda dörrfoder, trösklar och dörrarna. Motsvarande om man sätter 12-13 mm gips utanpå väggarna för då blir det konstigt vid dörr- och fönsterfoder.

När det gäller taket så behöver man komma åt något att fästa de nya skivorna i.

Badrummet är ju rätt nytt men annars så är det väl ofta mer besvärligt att bo med en pågående köksrenovering än en renovering av ett sov- eller vardagsrum.
 
  • Gilla
Ida Sze
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Om man lägger parkettgolv direkt på plastmattorna så får man tänka på att det är stor risk för att dörrarna slår i golvet, dvs. man behöver åtgärda dörrfoder, trösklar och dörrarna. Motsvarande om man sätter 12-13 mm gips utanpå väggarna för då blir det konstigt vid dörr- och fönsterfoder.

När det gäller taket så behöver man komma åt något att fästa de nya skivorna i.

Badrummet är ju rätt nytt men annars så är det väl ofta mer besvärligt att bo med en pågående köksrenovering än en renovering av ett sov- eller vardagsrum.
Tack så mycket!

Vi har dörröppningar utan dörrar. Det är sovrumsdörren som stöter på det problemet, men vi planerar att flytta den dörren till en annan vägg. Då borde väll det vara ok? Trösklarna ska ändå bytas då personen som bodde där var rullstolsbunden.

Har du några synpunkter på om man ska välja renoveringsgips eller vanligt? I och med att lägenheten är gammal och väggarna är tunna känns det smartare med lite tjockare gips.

Det ska vara ett (fult) trätak under det vävspända. Kan man inte fästa reglar i det och sedan på med gipset? Det borde väll gå?
 
BirgitS
Dörr till badrummet?
Flyttar man sovrumsdörren så ser man ju till att få karmar etc. på rätt nivå för ett nytt golv.

De flesta väljer renoveringsgips för att inte behöva göra om allt kring fönster och dörrar.

Men då tycker jag nog att man tar bort väven i taket helt först.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Dörr till badrummet?
Flyttar man sovrumsdörren så ser man ju till att få karmar etc. på rätt nivå för ett nytt golv.

De flesta väljer renoveringsgips för att inte behöva göra om allt kring fönster och dörrar.

Men då tycker jag nog att man tar bort väven i taket helt först.
Även badrumsdörren ska flyttas. Vi ska bygga ut badrummet (ta lite yta från hallen) och kommer flytta båda dörrarna.

Vad blir skillnaden med renoveringsgips kring fönster och dörrar? Jag är lite ny när det kommer till detta haha. Sen är det ett gammalt element i vardagsrummet, hur skulle du göra med gipset där? Har hört att det är väldigt krångligt att ta ner det när man bor i lägenhet (då vattnet måste stängas av för alla, tror jag?)

Okej tack! Tror du att det går att bara ta ner alla lister och sen ”dra ner” taket? Som jag har förstått det så sitter inte ett vävspänt tak fast överallt. Vissa säger dessutom att man borde spara för att ”inte riva det gamla”, men taket är ju ändå i dåligt skick tänker jag
 
BirgitS
I Ida Sze skrev:
Även badrumsdörren ska flyttas. Vi ska bygga ut badrummet (ta lite yta från hallen) och kommer flytta båda dörrarna.
Då ska alltså badrummet totalrenoveras ändå?
Något problem med att få lov att göra en sån förändring?
De flesta föreningar kräver att badrumsrenoveringar görs av en behörig firma och det kan ta några månader innan en bra sån kan börja jobba. Själva renoveringen brukar ta ungefär 5 veckor.
I Ida Sze skrev:
Vad blir skillnaden med renoveringsgips kring fönster och dörrar?
Med renoveringsgips så får man en ovanligt liten kant (höjdskillnad) mellan väggens yta och dörr- och fönsterfodrets yta.
I Ida Sze skrev:
Sen är det ett gammalt element i vardagsrummet, hur skulle du göra med gipset där? Har hört att det är väldigt krångligt att ta ner det när man bor i lägenhet (då vattnet måste stängas av för alla, tror jag?)
Värmesystemet sköts centralt och det brukar inte gå att stänga av vattnet för bara en lägenhet. En rörmokare kan ibland frysa rören, skruva bort elementet och sätta proppar på rören innan ni åtgärdar väggen samt sen tvärtom när väggen är klar. Man bör nog ha tillåtelse från styrelsen innan man börjar med det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då ska alltså badrummet totalrenoveras ändå?
Något problem med att få lov att göra en sån förändring?
De flesta föreningar kräver att badrumsrenoveringar görs av en behörig firma och det kan ta några månader innan en bra sån kan börja jobba. Själva renoveringen brukar ta ungefär 5 veckor.

Med renoveringsgips så får man en ovanligt liten kant (höjdskillnad) mellan väggens yta och dörr- och fönsterfodrets yta.

Värmesystemet sköts centralt och det brukar inte gå att stänga av vattnet för bara en lägenhet. En rörmokare kan ibland frysa rören, skruva bort elementet och sätta proppar på rören innan ni åtgärdar väggen samt sen tvärtom när väggen är klar. Man bör nog ha tillåtelse från styrelsen innan man börjar med det.
Badrummet ska vid ett senare skede totalrenoveras. Nu ska bara en vägg byggas ut (som inte kommer att påverka badrummets funktion). Föreningen vill att vi renoverar. Vi tänker att vi kan flytta väggen själva, men ta in en firma när det andra i badrummet ska fixas.

Okej tack, då förstår jag. Jag är osäker på hur ljudisolerat det är i lägenheten nu. Men det kanske inte är så stor skillnad i ljudisolering mellan renoveringsgips och vanligt, eller vad tror du?

Kan man annars renovera ”runt elementet”? Allt ska ändå vara ljust och jag tror inte att det syns så mycket. Vi är unga och har en begränsad budget. Men all renovering i den lägenheten är bättre än ingen.
 
BirgitS
Kan inte uttala mig om ljudisolering.

Det går ju att låta bli att ha gips på ytterväggen utan bredspackla (rullspackel) i stället förutom just vid elementet.

Egentligen har ju ett 11 år gammalt badrum väldigt många år kvar innan dess livslängd är uppnådd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.