Hej, är ny till forumet som gett massa bra råd och inspiration hittills när jag nu önskar er hjälp. Står inför vårt första husköp och huset (från 1947) har behov av en del renovering och fix. Några av våra första utmaningar gäller nedan.

1. Planerar att ta bort en del av en icke bärande vägg (ca 1-1.5m) mellan kök och vardagsrum för att skapa en mer öppen känsla till övervåning och framförallt i den del av köket som ska få plats med ett annat köksbord.

Önskar råd om hur högt själva öppningen ska gå. Just nu är det ca 5 cm kvar till den taklist som jag tycker mycket om. Känns däremot som det skulle vara märkligt att ha 5 cm på väggen mellan kök och vardagsrum så bör man ta upp hålet ända upp till listen eller till taket? Samtliga andra dörrar är ju lägre men det kanske inte gör något.

Som ni ser så är det även mycket fina lister runt dörrarna, hur bör man göra med kanten på denna öppning för att det ska bli snyggast och passa resterande öppningar/dörrfoder?

2. Vi håller även på att ta fram den gamla granparketten som vi ska slipa och helst sedan såpskura. Dels söker jag bra tips på vad vi gör med den del som kommer sakna brädor då delar av väggen tas bort.

Ni ser även bilder på plankor som är nyare och har en annan nyans. Kommer detta att smälta in med resten när man väl slipat grangolvet?

Och vad tänker ni kring de kortare plankor som dykt upp, känns som man kommer störa sig på längden även om de skulle ha samma nyans. Är det lätt att byta ut mot längre plankor som man antingen hittar på annan del av huset eller köper.

Uppskattar alla tips och råd från en hus och renoverings rookie.


Inomhus, korridor, trägolv, väggspeglar, köksingång, vitt skåp, hemtrevlig atmosfär, naturligt ljus, skuggor, heminredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från en dörröppning till ett vardagsrum med soffa, tavla, trägolv och tänd lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med trägolv, städredskap framme, två tavlor på väggen, dörröppning till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med ljusinsläpp genom en dörr eller fönster, slitna brädor och en vit väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett golv vid en trappa under renovering, med synliga reglar och spillror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

1. Det är en smaksak men jag tycker nog att det skulle se mest konstigt ut med bara taklisten kvar. Däremot att ha det som nu tycker jag ser okej ut och passar bättre i ett hus från 40-talet. Man kan också se till att öppningen blir lägre och i jämnhöjd med befintliga dörrar.

Försök gärna hitta liknande dörrfoder att ha kring öppningen.

2. Det är ingen granparkett utan ett enkelt undergolv av brädor som aldrig var tänkta att synas.

Man får nog acceptera att det finns skillnader mellan originalbrädor och brädor som tillkommit vid senare tillfällen av olika skäl. Oavsett om det gäller nyans, längd eller bredd. Om man tycker det är för fult är det bättre att täcka undergolvet med något annat (stavparkett, linoleummatta, klinker etc.) som det var tänkt från början.

Ni får nog bestämma er för om huset ska se ut som ett hus från 40-talet (funkis med släta dörrar, enkla dörrfoder, tak- och golvlister, täckta undergolv), sekelskiftet 1900 (spegeldörrar, allmogefoder och -lister, brädgolv, möjligt att stänga till om alla rum) eller något annat.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M Michaela.s skrev:
Och vad tänker ni kring de kortare plankor som dykt upp, känns som man kommer störa sig på längden även om de skulle ha samma nyans. Är det lätt att byta ut mot längre plankor som man antingen hittar på annan del av huset eller köper.
Alla är vi olika, men jag personligen skulle inte störa mig. Jag ser det snarare som en del av husets charm och historik att man kan se att någon ombyggnation skett.

I både vårat nuvarande (1854) och gamla (1912?) hus har det varit lappade och lagade brädgolv m.m. Istället för att störa mig på det drömmer jag om vad som varit en gång i tiden. Har exempelvis lappat tak i köket där en gammal trappa för pigan varit. Har hellre det kvar än byter ut mot nya hela bräder eller gud förbjude sätter gips över alltihop.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.