Hej,



Jag håller på att renovera min lägenhet, taket i vardagsrummet är inte helt slätt och ganska glansigt. De är ju betong ovanför, men vad ska jag göra för att släta till ojämnheterna och sedan börja med målningen?
 
  • En målarroller applicerar grundfärg på ett ojämnt och glansigt betongtak i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ditt tak på bilden? Du håller redan på och målar det?

Annars är det väl bara att spackla över ojämnheterna med handspackel och sen måla. I alla fall om det är betong och vanlig takfärg.

Vad betyder ”Rubbigt”?
 
Ser ut som att taket är grängat med sprutspackel, då blir det en sån där yta. Det är bara att måla om, räkna dock att går mycket färg, framförallt om taket är omålat.
 
T Tosse skrev:
Är det ditt tak på bilden? Du håller redan på och målar det?

Annars är det väl bara att spackla över ojämnheterna med handspackel och sen måla. I alla fall om det är betong och vanlig takfärg.

Vad betyder ”Rubbigt”?
Inte mitt tak på bilden men liknande. Kan ta kort imorgon på hur det ser ut. De ser ut som "ådror" i färgen.. rubbigt=ojämnt =)
 
Om det är sprutspacklet (och alltså har en riktigt grov struktur) så blir det vårt att handpackla bort ojämnheter och få det osynligt. Tror du får ta en bild på problemet om du vill få bra råd. Men som Fredrik skriver ovan - har du provat att bara måla om det med en matt takfärg av bra kvalitet? Kanske räcker det för att få det tillräckligt snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.