Hej..
Då var det badrummets tur att få sig en uppfräshning :)
Det är inte gjort något direkt med rummet sedan huset byggdes -79, så det har några år på nacken.
Så här ser planlösningen ut.
badrum.jpg
Rummet är smalt och långt, vilket gör det svår inrett tycker jag..
Nu är duschen i hörnet precis innanför dörren.. vilket känns dumt.. blir väldigt trångt direkt när man går in.
Badkar står längs med höger kortsida.
Vad har ni för ideer och tips ang. ny planlösning?
Vi vill helst inte flytta golvbrunnarna/avloppen osv för mycket.. pengarna rinner snabbt iväg då.
Badkar e inget som vi hade tänkt ha i det nya badrummet, om inte plats finns.
Bidé kommer vi INTE att ha heller..
Inga väggar går dessvärre att flytta då kök ligger längs med ena långsidan och yttervägg längs med den andra :)

Detta är en av de lite halvroliga lösningarna vi kommit fram till
badrum2.jpg

ALLA tips och ideer är välkommna..
 
C
Tyckte den "halvroliga" lösningen ser helt OK ut, bortsett från att du ritat duschhörnan ca. 40x40cm vilket är lite i trångaste laget :D
Jag skulle huggit av rummet med en skjutvägg i glas och gjort en rymlig "duschände" istället.
 
cpalm skrev:
Tyckte den "halvroliga" lösningen ser helt OK ut, bortsett från att du ritat duschhörnan ca. 40x40cm vilket är lite i trångaste laget  :D
Jag skulle huggit av rummet med en skjutvägg i glas och gjort en rymlig "duschände" istället.
Hehe.. nädå.. duschen är 90x90.. ritningen kommer ifrån room328 eller vad det heter..
Problemet med att bygga duschvägg över hela kortsidan är ju att det är ett fönster där, vilket jag antar inte e så speciellt bra att han inuti en dusch?
 
C
Miicke skrev:
Hehe.. nädå.. duschen är 90x90.. ritningen kommer ifrån room328 eller vad det heter..
Problemet med att bygga duschvägg över hela kortsidan är ju att det är ett fönster där, vilket jag antar inte e så speciellt bra att han inuti en dusch?
Hm. jag nu ser jag att det fanns mått med... Proportionerna känndes väldigt mysko (handfat och toa nästan lika stora som duschen) ;D
Ja, jag funderade på det där med fönstret, förutsatte att det var av typen badrumsfönster (mindre, högt placerat). Finns ju många som har ett sådant i duschen. Annars blir det kanske inte så bra nä...
(Även om Berns hotell i stockholm har ett smalt fönster från golv till tak i vissa duschar, och ja, det är klarglas och nej, det finns ingen gardin - äkta exhibitionist-stajl ;D).
 
Hej!
Tycker nog att ditt förslag är lite plottrigt och kommer med ett eget förslag istället (vill ha in en blink-smiley men lyckas inte).

1. Dusch i klarglas med infällbara dörrar 90x90 cm
2. Toalett
3. Dubbelt handfat med två utdragslådor under 120x50 cm
4. Inbyggt badkar 70x160 cm med avställningsytor runt
5. Handdukstork
6. 3 grunda väggskåp dj.15, br.40 hj. ca70, som placeras en bit upp på väggen

Om dörren går att flytta lite åt höger, så vore det toppen bra. Då kan man sätta handdukstorken på kortväggen istället.

 
  • Badrum1_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra och smart förslag Halloy..
Det "tråkiga" är att exakt så är planlösningen nu.. förutom att badkaret e inte inbyggt, inga små väggskåp, handdukstork och att det e ett standard tvättställ utan skåp där nu.
Hade varit roligt att förändra lite..
Själv gillar jag inte att toaletten är i mitten av rummet.. skulle vilja ha ut den i nått av hörnen.
 
Kan du flytta dörren lite?
 
halloy skrev:
Kan du flytta dörren lite?
Nej, dessvärre inte..
Det man möjligtvis skulle kunna göra är att flytta den till den västra kortsidan, och ha ingången ifrån tvättstugan som är där och slå igen ingången ifrån hallen.. men det kommer nog kännas fel att behöva gå in i tvättsutagan för o nå toa o dusch?

Vad använder du för program för att göra din ritning?
 
Om du inte kan ändra förutsättningarna i badrummet (kan/vill flytta fönster, dörrar, väggar) så kanske du ändå ska behålla den ursprungliga planlösningen som är anpassad efter dom rådande förutsättningarna. Jag förstår tillfullo att du vill ha ett nytt och "kul" badrum som känns lite mer spännande och överaskande, men jag tror det kommer att kännas så bara genom att det är nytt, fräscht och har moderna grejer och snyggt kakel.

Mitt råd är att börja med att tänka igenom användningen av erat nuvarande badrum:
Vad är bra med den nuvarande planlösningen?
Vad upplever ni som problematiskt/jobbigt med den planlösning ni har idag?
Vilka funktioner är nödvändiga? (Toa och handfat antagligen men något mer?)
Vilka funktioner är önskvärda?
Vilka funktioner skulle vara en bonus?
Vad kan ni utan problem leva utan i badrummet?

Jag använder Adobe Illustrator till mina ritningar.
 
Jag håller med Halloy

Tänk igenom planlösningen ordentligt.

Jag tror även jag att ni kan få ett "roligt" badrum bara genom att leka med material och inredning.

Lite designade kranar och snyggt kakel gör underverk. ;D

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Jag håller med Halloy

Tänk igenom planlösningen ordentligt.

Jag tror även jag att ni kan få ett "roligt" badrum bara genom att leka med material och inredning.

Lite designade kranar och snyggt kakel gör underverk.  ;D

/Jonas
Absolut kan man det..
Har en liten bild här som jag skapat med roomdesigner..
Blev inte helt tokigt faktiskt.. det e ju hara det att det blir så trångt med duschhörn innanför dörren.
badrum3.jpg

Här kommer även en bild med duschörnet i mottsat hörn.. dock så mister jag badkaret då.
badrum4.jpg
 
håller med halloy, jag med :). Duschkabinen kan ju vikas in när man inte duschar så blir det ju mera plats :). Det blir ju en funktionell och välutrustad badrum med dusch, badkar och det hela ... satsa på det ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.