Jag fick ta ner undertaket i en del av huset för där bodde det möss så lukten var rätt oangenäm. Nu är lukten borta och jag vill sätta tillbaka träplank som undertak.
Jag har testat med en testplanka och upp kan man få den men den ligger knappt på upplaget, ca 7 mm.
Fick en idé att mäta avståndet mellan urtagen, såga till plankan, sen kapa den snett på mitten, fästa en list under den ena så spika fast allt.
Vad tror ni eller finns det någon annan idé?
Dom måste ju ha byggt in planken medans dom byggde huset då det inte fanns någon rörelsemån alls.
Skiss nedan
Handritad skiss som visar hur en träplanka passar mellan takbjälkar med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du testa att såga ändarna så här?
Handritad skiss av träbjälkar med markerade mått för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte så att det finns en större urgröpning i bjälkarna på ngt enda ställe där det är lätt att få upp brädorna?
Har fått för mig att man sköt in brädorna från ett ställe, ungefär som ett träjalusi till ett skåp.
 
J justusandersson skrev:
Har du testa att såga ändarna så här?
[bild]
Nej men hade tanken. Jag har inte varit så produktiv än så det mesta är tankearbeten. Bra idé!
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det är inte så att det finns en större urgröpning i bjälkarna på ngt enda ställe där det är lätt att få upp brädorna?
Har fått för mig att man sköt in brädorna från ett ställe, ungefär som ett träjalusi till ett skåp.
Nja inte vad jag sett innan, tanken har slagit mig.
 
Inga urgröpningar fanns men det gick att sätta in dom diagonalt då planken bara är 170 mm breda.
Trätak med diagonalt satta, smala plankor och fasade hörn som max rör sig 6 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasar man av hörnen Lyckades jag få så tajt att plankan rörde sig max 6 mm!
Träplanka med avfasade hörn nära betongyta som visar snickarteknik för tajt passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan sista brädorna fick jag använda mig av din teknik @justusandersson.
Jag satte lös fjäder i sponten så trät kan röra sig men också de håller tätt
Snedställt träplank med fasade hörn och lösa fjädrar i sponten på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för alla tankar!
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Så det gick att få upp dem på diagonalen. 170 mm är ändå hyfsat breda brädor. Kan vara bra att veta!

Bra återmatning. :) (Jag vägrar anv tumme upp då den är så ful och omöjlig att se vad den ska föreställa.)
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.