Vad skulle ni göra för att få denna yta färdig och hemtrevlig? Den gula tegelväggen tråkar verkligen ner allting. Jag har satt ny vit fasad.51e9f337-89d0-1a92.jpg

Det jag gjort runt gamla entrealtangolvet är nytt räcke o ram runt om som har förhöjning så jag kan lägga 30x30 sten-klickgolv. Har inte kapat stolparna om man ev vill ha tak, men ytterst osäker på om tak blir bra.

Snälla kom med lite ideer :) tack
 
träd och buskar hjälper ju alltid att skapa en känsla av trevnad vid en uteplats. Jag har en känsla att altanen har utsikt mot gatan så det är mer som att sitta på en uteservering ? Den gula tegel stör mej inte alls men avsaknad av skuggig, avskärmande grönska gör att platsen känns tom och ej hemtrevlig. Blomkrukor på trappan räcker inte långt heller och man får bara mer att komma ihåg o vattna :).

Jag skulle försöka plantera buskar i jorden där det går men det verkar inte finnas en självklar plats .... kanske utanför den kortare räcket till höger mot den vita väggen? Klematis som kan klättra upp på ett snöre mot taket?... ser dock risigt ut på vintern. Kanske något som man skär ner på hösten och som växer snabbt upp på våren? Är det solig läge så kan man prova en vindruva som planteras mellan plattor på insida mot den gula tegelvägen. Utanför ser jag bara stenlagda gångar så dem ska man inte plantera farthinder på.
Ang taket vad saknar du mest: på din altan : sol eller skugga? En markis är en flexilel lösning :)
Undrar varför stuprännan hamnat på den gula väggen? Var det olämpligt att fästa den vid altanstolpen som håller upp taket?
gaia
 
Redigerat av moderator:
Ett tips för stolparna är att sätta diit en överliggare medan du funderar på hur du ska ha det. Låt tex en humle (vissnar ner varje höst), klematis, ros eller kaprifol klättra upp på dem.
 
Tack, ska till hornbach imorgon igen! De har fina stabila blomlådor i impregnerat trä som jag tror blir bra!

Sen en stor 2m lykta som ljuskälla inför vinter när mörket hägrar dygnet mestadels.

Ska bort med org järnräcke vid ytterdörren. Hade velat bygge en sitt / bärplattform för avlastning av tex väska eller ställa barnstolen... tips på utformning / integering med altan / tegelvägg? :)
 
Skulle det inte vara skönt att få bort stupröret längs tegelväggen?
Alltså vinkla om hängrännan så utlöpet kommer på gräset vid träfasaden?
Eller är det så att dagvattnet ansluter där i hörnet där stupröret mynnar ut?
 
Huset har hörn med sk stenkistor dit vatten ska avledas. Bäst att nyttja dessa. Kommer annars bara bli en enorm lerpöl vid andra sidan av altanen.

Finns heller inget dagvatten. Får inte ledas ut på gatan.

Vi har iaf köpt blomlådor som hänger på räcket, och en kruka som hänger på kortsidan. Ser bättre ut.

Ska försöka komma på fler detaljer sen för att göra det hemtrevligare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.