Hej! Vi har ett hus byggt 1954 med 10 cm tjockt oisolerat betonggolv.

Jag har nu bilat upp en 4 meter och 25 cm bred ränna samt två mindre rännor och därtill ett stort hål på ca 1 x 1 kvadratmeter. Vi ska ansluta en ny toalett till avloppsröret som ligger 60 cm under betongplattan. Det stora hålet behövs för att rörmokaren ska kunna arbeta ordentligt.

Jag är gillar att fixa själv med mitt hus men detta med gjutning är ett helt nytt moment. Först och främst ska rörmokaren lägga rören i en bädd av fin sand eller dylikt. Därefter fyller jag igen med schaktmassorna jag grävt upp. Till sist har jag har grovt räknat på att jag behöver 200 liter betong om jag ska gjuta igen allt med 10 cm tjocklek.

Är det rätt att köra samma tjocklek igen eller kan/bör man ha betongplattan tunnare än 10 cm? Ska man köra grovbetong i längst ner och någon finare betong på ytan eller kan man köra grovbetong överallt? Golvet är väldigt jämnt och slätt idag och jag planerar att sedan prima det och lägga klinker direkt på.

Ifall ni rekommenderar ett betongarbete på ca 200 liter blir ca 17 säckar betong. Är det hanterbart om man hyr en betongblandare på Bauhaus?

Tack på förhand!
 
17 säckar är inga som helst problem att blanda själv. Kör grovbetong men jag skulle lämnat 5mm på slutet och kört ett fukttåligt flytspackel.
Tänk även på att betong ska torka länge innan klinker.
 
Bytte avlopp o golvbrunn i mitt källarbadrum i somras. Gjöt igen med byggmax grovbetong. Gick åt 15 säckar. Blandade i hink och borrmaskinsvisp. Tog 2timmar kanske. Inte roligt men åka iväg och hyra blandare så hade nog hela dagen gått.
 
Skall du lägga klinker finns det ingen anledning att flytspackla, du kommer att få en yta som duger gott och väl med enbart grovbetongen! Fixen till klinkers fäster dessutom bättre om ytan inte är för slät.

Inga problem att blanda hemma till detta projekt som du tänkt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Evolito
  • Laddar…
Tack för svar! Får väl skaffa mig en bra betongvisp om betongblandare är överkurs. Rekommenderas samma tjocklek som övriga golvet?
 
En liten betongblandare underlättar jobbet, kostar nog inte många hundringar att hyra..så slipper man stå och köra med vispen!
 
magnetens skrev:
Skall du lägga klinker finns det ingen anledning att flytspackla, du kommer att få en yta som duger gott och väl med enbart grovbetongen! Fixen till klinkers fäster dessutom bättre om ytan inte är för slät.

Inga problem att blanda hemma till detta projekt som du tänkt!
Hur lång blir brinntiden i mitt fall med 10 cm tjocklek och 1 x 1 meter på största stället. Behöver veta hur länge jag behöver vänta innan jag kan lägga klinker. Det är alltså inomhus och 20 grader varmt.
 
Tror du ska räkna med 2-3 månader.
 
Oj! Jag är i chock. Det skvallrar väl också hur otroligt okunnig jag är på betong. Jag hade räknat med max nån vecka eller så. Finns det nån metod jag kan använda för att snabba upp processen?
 
Räkna med att det är svårt att undvika sprickbildning i övergången gammalt nytt om du inte gör arrangemang med mellanliggande armering.
 
Har för mig att man brukar räkna med att betong brunnit färdigt på 28 dagar och ska du inte ha tät skikt eller liknande bör det räcka.
 
  • Gilla
Suzukiracing250
  • Laddar…
Vad menas med mellanliggande armering?
 
BKR har detta som riktlinje.
Betong yngre än två månader från gjutningstillfället ska normalt inte bekläs med plattor i fästmassa. På betong yngre än ett år ska alltid deformationsupptagande fästmassa användas.

Det har att göra med krympningen som sker i betong och är man för snabb med klinkers så dras golvet ihop och plattorna lossnar.
 
  • Gilla
pokerman39
  • Laddar…
Att du borrar in och gjuter fast piggar med kemankare e d. Och/eller helarmerar och flyter ett extra yta uppepå sen.
Spricker gärna ändå. Nån annan kanske har kompletterande metoder?
 
Redigerat:
Jag flytspacklade en yta i källaren på tre veckor gammal betong och det blev en del sprickor i spacklet så vänta hellre om du ska plattsätta. Jag skulle bara måla så det va inte hela världen.
 
  • Gilla
2tum4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.