Hej,

Vi ska bygga altan och kommer ha cirka 1.30m upp till själva altangolvet. Vi klurar på hur vi ska täcka utrymmet mellan altangolvet och marken. Vissa har ju buskar, vissa har träribbor, andra har puts, andra har ingenting. Tips om fina lösningar uppskattas - gärna enkla att underhålla. Extra plus om vi kan använda utrymmet under på något bra sätt till t.ex. stege, brädor, etc.
 
Enklaste - och tycker jag själv rätt snyggt - är väl att bygga som ett ribbstaket av 45x45 tryckt, gärna i sektioner. Sen kan du göra vissa sektioner öppningsbara för att kunna stoppa in prylar. Ställ några lagom stora buskar framför med tillräckligt mellanrum för att komma åt. Man skulle kunna göra som ett stenparti framför ribbstaketet för att slippa trampa i rabatter när man ska in under altanen.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Lite bilder på huset och trädgården och beskrivning hur altanen kommer se ut skulle göra mycket för att få en känsla för vad som kan funka. :)
 
Om det är grävbart under är det lämpligt att se till att katter inte kommer in.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
AXS
Det är väldigt snyggt att mura upp en mur som du ställer altanen på. Lite bökigare såklart, men mycket finare och hållbarare.

Skulle vara bra med en bild på huset så går det att ge bättre förslag.

Två bilder för inspiration:
veranda.jpg
41128970-LX0rF.jpg
 
  • Gilla
Skånepöjk och 3 till
  • Laddar…
alexander___ david__ skrev:
Hej,

Vi ska bygga altan och kommer ha cirka 1.30m upp till själva altangolvet. Vi klurar på hur vi ska täcka utrymmet mellan altangolvet och marken. Vissa har ju buskar, vissa har träribbor, andra har puts, andra har ingenting. Tips om fina lösningar uppskattas - gärna enkla att underhålla. Extra plus om vi kan använda utrymmet under på något bra sätt till t.ex. stege, brädor, etc.
Nån typ av ribbor ända ner till marken, men kanske med en dörr in så du kan använda det som "förråd" (hoppas att du inte är 2 m i strumplästen).
 
J
Körde ribbor med 28x70 ned till marken. Tycker personligen inte så mycket om 45mm då jag anser att det blir för plottrigt.

På ena sidan gjorde jag en dörr, mest för att kunna komma åt rensbrunnar. 90cm hög ca.

Träaltan med ribbor på 28x70 mm längs marken med en 90 cm hög dörr till vänster, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med ribbor på 28x70 mm, integrerad dörr på sidan, bredvid trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vår lösning var helt enkelt enkla tvärliggande ribbor som vi hänger på krokar under altanen. Ser snyggt ut och då är det lätt att öppna de sektioner man vill nå...
 
Tack för tips! Budgeten visade sig inte riktigt tillåta en spaljé som vi tänkte, så vi avvaktar med detta projekt :)
 
G Gallianoman skrev:
Vår lösning var helt enkelt enkla tvärliggande ribbor som vi hänger på krokar under altanen. Ser snyggt ut och då är det lätt att öppna de sektioner man vill nå...
Hej!

Har du bilder på detta?
 
  • Gilla
soffyfia
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Körde ribbor med 28x70 ned till marken. Tycker personligen inte så mycket om 45mm då jag anser att det blir för plottrigt.

På ena sidan gjorde jag en dörr, mest för att kunna komma åt rensbrunnar. 90cm hög ca.

vad har du för mellanrum mellan reglarna ?
45mm ?

[bild] [bild]
 
J
Jessica_E Jessica_E skrev:
..
28mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.