Mikael_L
En del har kanske redan sett min åsikt om JFB och = hur jag kommer ha det i huset.

Att det ska sitta två JFB, en för typiska problemgrupper, där får de saker som till 90-99% löser ut JFB sitta. Och nästa JFB har helt enkelt resten av huset.

Men nu börjar det närma sig att omvandla teori till praktik och ...

Ja vad ska jag egentligen sätta på problem-JFB'n?
Det enda som just nu ligger bestämt är utomhusbelysning och utonhus-uttag. Tidigare hade jag tänkt lägga detta spritt på två grupper (och faser), men nu tycker min elektriker-kompis att det verkar oerhört onödigt, sätt allt utomhus på en enda enfasgrupp! punkt!
Och förvisso har han rätt, hur jag än funderar så är det ju ett faktum att det knappast kommer gå mycket effekt där, trimmer, elektrisk grilltändare, julgransbelysning och sånt... tja ...
Och fördelen är den förenkling det blir att sätta brytare för belysning och styrda uttag samt lättheten att i framtiden koppla om i dessa funktioner, då allt ligger på samma grupp och löper i samma rör och dosor.

Men då har jag en trefas JFB (4-pol) men kunde haft en PSA istället.

Men så tänkte jag att skulle kanske kunna sätta annat på problem-JFB'n, tänker t.ex. tvättmaskin?
Hur vanligt är det med att värmeelementet i tvättmskin blir dåligt och löser JFB?

Så ge mig lite förslag på olika saker i huset som lite oftare löser en JFB.
 
Som du säger, äldre värmeelement i alla de former, gammal spis, VVB, infravärme.
Du ska inte har något CEE-uttag på ytterväggen?
För att få en billig "larmfunktion" på när denna JFB löser kan man kanske leta efter lämpliga okritiska grupper som någon belysning, dammsugaruttag, spis att lägga på den.
 
Enligt mina erfarenheter så är det bara uttag som används utomhus och vidhängande skarvsladdar som ibland ger "problem" i övrigt är det mycket ovanligt att dom löser ut, dvs. om man har en anläggning som i övrigt är i bra skick.
 
Mikael_L
Jag kan ju alltid förbereda med något rör för ev infravärme, även om jag inte tror att jag ska ha någon, ens i framtiden.
Den kan ju gärna ligga på en annan säkring och fas som den övriga utomhuselen.

I övrigt har jag funderat lite.
Och kommit på tvättmaskin och torktumlare.
Diskmaskin
spis och ugn.

Som grejer med elpatroner/värmeslingor som ibland börjar få krypströmmar när dom blir äldre.
Om dessa prylar lägger av samtidigt som det regnar på häcksaxen jag glömt inkopplad och därför löser JFB, det borde inte vara någon större katastrof.
Däremot kanske lite jobbigt läge om det regnar in i någon ljusarmatur någonstans och JFB'n löser en sen och regnig höstkväll så man bli tvungen att leta efter jordfel utonhus för att kunna få igång spisen ... :O


Jag har kanske bara lite löjliga tankar nu, jag ska kanske bara göra det enkla och lägga endast belysning och VU utomhus på en 4-pol JFB och strunta i att krångla till det. :x
 
Regnar det in i ytterbelysningen ska du nog omedelbart byta belysnings armaturer. När JFB bryter är det som spik99 skriver nästan alltid nån skarvkabel som ligger på marken och blir blöt. Andra saker kan vara äldre hårfönar och strykjärn, men att nått i den "fasta" installationen löser ut JFB är rätt ovanligt. Det händer nån enstaka gång att en frys eller ett kylskåp går sönder men då går nästan alltid säkringen. Så jag skulle inte lägga allt för mycket "krut" på ditt "problem". Blir det ett fel kan man aldrig förutsäga hur felet kommer att uppträda. Gör det enkelt, skulle du få ett fel har du, hur än du gjort, gjort fel. ;)
 
Sista ja pysslade till ny central med JFB ,så blev det som så att blev det två JFB;er, bara för att det blev två centraler.
På ena väggen satt orginalcentralen ovan mätartavlan , sen satt en något nyare på väggen brevid. Då den "nyare" delen va gjort med kabel och "gamla" med B-rör så blev det två mindre centraler. Den ena är för allmänförbrukning,några utelampor samt några små elraddar. Den andra är till Spis, VBB,Tvättmaskin,Kyl/Frys, nått extra VU " här o där" samt uttag ute och några elraddar till. Så fördelningen mellan JFB där blev ganska given.
 
Jag resonerade så att sådant som var osannolikt att JFB skulle lösa ut samt att jag absolut inte vill ha avbrott om jag är borta ligger på ena JFB, resten på den andra.
Mao kyl, frys och värme tillsammans med en belysningsgrupp ligger på en JFB.
 
Problemgrupper = Grupper som med större risk kan komma att lösa ut Jordfelsbrytaren OCH som det inte gör något att strömmen försvinner från flera dagar under vintern.

Om du behöver uteuttagen uppdelade på flera säkringar beror ju på vad du ska använda de till? Uttag för motorvärmare? Hur många bilar ska kunna värmas samtidigt då du har släkten på kalas på julafton då det är 35grader minus?

Infravärme på uteplats?

Sen kan ju TM/TT gott få passa in under problemgrupps JFB'n. Är ju ingen större katastrof om dessa blir utan ström.

Uttag för mek/experiment osv i garage?
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Problemgrupper = Grupper som med större risk kan komma att lösa ut Jordfelsbrytaren OCH som det inte gör något att strömmen försvinner från flera dagar under vintern.
Ja ungefär så tänker jag.


Om du behöver uteuttagen uppdelade på flera säkringar beror ju på vad du ska använda de till? Uttag för motorvärmare? Hur många bilar ska kunna värmas samtidigt då du har släkten på kalas på julafton då det är 35grader minus?
Ja garaget har ju en egen central och bilens MV-uttag kommer därifrån också.
Dom får väl gå ut och starta sina bilar varannan timme då. :p jag har inte tillräckligt med tillgänglig effekt ändå ...
Här blir det f.ö. max -20°C, typ.

Sen kan ju TM/TT gott få passa in under problemgrupps JFB'n. Är ju ingen större katastrof om dessa blir utan ström.
TM och TT skulle kunna vara en finess med att sätta på den andra JFB'n (utomhusgrupperna):
Inför en tre veckors Thailandsresa i Januari kan jag dra ut stickproppen till tvättmaskinen och plugga i 2kW byggfläkten. Ställa termostaten lågt så går fläkten in som backup ifall hela huvud-värmesystemet kajkar ihop (t.ex. av att den andra JFB'n löser).


Det börjar kännas som att det hela kokar ihop mot spik och elmont's tankar, dvs KIS (= Keep It Simple), och att jag lägger endast utomhus och TT + TM på denna JFB = tre faser. Och så förbereder jag med ett tomrör för ev framtida infravärme.

Jag får tacka så, för tips och tankar.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Jag resonerade så att sådant som var osannolikt att JFB skulle lösa ut samt att jag absolut inte vill ha avbrott om jag är borta ligger på ena JFB, resten på den andra.
Mao kyl, frys och värme tillsammans med en belysningsgrupp ligger på en JFB.
Det där är en annan variant av uppdelning som jag tänkt på.
Istället för att separera ut problemgrupper så sorterar man ut skyddade grupper istället.

Det tråkiga med detta är att nästan hela huset blir strömlöst bara för att det läckt in vatten i julgransbelysningen ute i trädgården. Datorer kraschar ner. TV slocknar precis när det är som mest spännande, ugnen dör precis när sufflén ska göras osv. :D

Skulle jag kostat på mig tre JFB skulle däremot uppdelningen blivit:
Problemgrupper
Extra skyddade grupper
Allt det övriga.
 
En vanlig "lägenhetsinstallation" idag är att man lägger kyl/frys(framför allt frys) på en egen personskyddsautomat och resten av lägenheten över en gemensam JFB. Man kan också gärna lägga någon belysning som man använder "jämt" över samma som K/F (För att lättare upptäcka om den löst ut)....

Går vi över till villor/gårdar så tillkommer oftast uttag ute / utebelysning / motorvärmaruttag etc..som ett potentiellt problem,

samt dessutom värmesystemet som ngt man vill skydda extra mkt, just för att säkra mot att det fryser sönder på vintern.

Ett hängsle-livrem system kan således se ut som följer:
1) Kyl/frys på en egen PSA. Liksom andra kritiska system tex "dataservern" om man har en sån, (med UPS dessutom förstås)
2) Utomhusuttag/motorvärmaruttag & utebelysning på en egen PSA / eller JFB om fler faser används.
3) Värmesystemets viktigaste funktioner (tex Elpatron & cirkulationspump) oskyddad !!!, alt med anläggningsskyddsbrytare(500mA), ett jordfelsrelä med indikering kan dock rekomenderas oavsett vilket...
4) resten av huset på en JFB
 
Mikael_L
Om någon har undrat över hur det blev ;) så har jag alltså nu hela huset på en enda JFB, förutom värmepump, utomhus-uttag och utebelysning samt uttagen för TT och TM.
Så den trepoliga JFB'n för "problemgrupper" försörjer en enfasgrupp som går till två uttag på fasaden samt lite utomhusbelysning. De två andra faserna på den 4-poliga JFB'n går till vardera TM och TT. Torktumlare har vi inte (än). Tvättmaskinen har inbyggd TT som dock är så dålig att vi typ aldrig använder den. :)

Detta betyder också att vi kan sätta min lilla byggfläkt ställd lågt på termostaten på TT-uttaget som frysskydd av huset om värmesystemet skulle kajka ihop när vi är borta lite längre under vintern.

Det är ju också lätt att i framtiden flytta över grupper till eller utöka med mer som kan sitta på problemgruppsJFB'n, om så skulle önskas.

FLVP sitter helt utanför JFB. Enligt installationsanvisningen skulle den antingen sitta utanför JFB eller med en 100mA JFB. Och läckströmmen från den visade sig ligga nära JFB'ns utlösningsgräns.

Men sen en enda JFB för hela huset.

Garage har en egen liten gruppcentral med egen JFB. Ev motorvärmaruttag kommer försörjas härifrån.
 
Mikael_L skrev:
En del har kanske redan sett min åsikt om JFB och = hur jag kommer ha det i huset.

Att det ska sitta två JFB, en för typiska problemgrupper, där får de saker som till 90-99% löser ut JFB sitta. Och nästa JFB har helt enkelt resten av huset.

Men nu börjar det närma sig att omvandla teori till praktik och ...

Ja vad ska jag egentligen sätta på problem-JFB'n?
Det enda som just nu ligger bestämt är utomhusbelysning och utonhus-uttag. Tidigare hade jag tänkt lägga detta spritt på två grupper (och faser), men nu tycker min elektriker-kompis att det verkar oerhört onödigt, sätt allt utomhus på en enda enfasgrupp! punkt!
Och förvisso har han rätt, hur jag än funderar så är det ju ett faktum att det knappast kommer gå mycket effekt där, trimmer, elektrisk grilltändare, julgransbelysning och sånt... tja ...
Och fördelen är den förenkling det blir att sätta brytare för belysning och styrda uttag samt lättheten att i framtiden koppla om i dessa funktioner, då allt ligger på samma grupp och löper i samma rör och dosor.

Men då har jag en trefas JFB (4-pol) men kunde haft en PSA istället.

Men så tänkte jag att skulle kanske kunna sätta annat på problem-JFB'n, tänker t.ex. tvättmaskin?
Hur vanligt är det med att värmeelementet i tvättmskin blir dåligt och löser JFB?

Så ge mig lite förslag på olika saker i huset som lite oftare löser en JFB.
Jag gjorde så att jag har kompletterat den befintliga JFB'n som tar hela huset inomhus, med en egen separat 3-fasgrp (5x1,5) skyddad med 3-polig 10A/30ms PSA. 3-fasgrp är uppdelad till 3 st 1-fas objekt i uterummet, eftersom jag har 2 st 2,2kW värmare därute samt öl/vinkyl och diverse vägguttag + utomhusuttag under takfoten (IP44). Jag resonerade som så att risken är störst att något händer i uterummet så därför ville jag inte att JFB's skulle sänka hela kåken.
Har funkat bra hittills för mig. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.