Min sambo och jag ska bygga hus på en tomt som hans pappa äger. Då han har en syster så är nu frågan om hur detta ska lösas rättvist?
I nuläget är det en stamfastighet med ett litet torp samt uthus som farföräldrarna hade som sommarhus där vi planerar att bygga. Hans pappa har en avstyckad tomt där han har ett 1 1/2-plans hus från 1980-talet. På stamfastigheten finns det möjlighet att stycka av en tomt till, bara det att tomten där torpet ligger är en sjötomt i Stockholms skärgård och den andra tomten som går att stycka av ligger en upp från havet i en skogsdunge. Se bild nedan, hade inte tillgång till plankartan så ni får ursäkta den enkla skissen.
. bild-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syster är inte intresserad av att flytta hem för tillfället. Men vi vill börja bygga nu och bygglovet är klart. Vi har pratat om att skriva ett arrendekontrakt och då bygga huset på svärfars tomt men när det längre fram blir fråga om arv så måste tomterna ändå delas upp mellan dem två.
Har ni några tips på hur detta skulle kunna lösas?
 
Köp tomten innan ni börjar bygga! Fippla inte med arrende. Helst till marknadsvärde (mot revers?) så slipper ni diskussionen med övriga familjemedlemmar sen.
 
Hur fungerar det med marknadsvärde i revers? Om vi säger att taxeringsvärdet är 2,5 mkr och inga lån finns.
 
Taxeringsvärdet är ofta unde marknadsvärdet, speciellt i stockholms skärgård skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.