Jag söker efter tips för ett minireningsverk för Kök, Bad och Tvätt vatten i mycket liten omfattning som kan tas om hand på plats i sommarstugan som står på klippor (inte särskilt mycket infiltration). Toalettlösningen kommer att bli förbränningstoalett. vi har endast grävt brunn och behöver nog filtrera vattnet (för mycket tungmetaller och järn och även UV ljusfilter mot ev bakterier.
 
B Bongtor skrev:
Inget reningsverk men väl en bdt lösning som funkar bra tillsammans med vår förbränningstoa.
[länk]

har enbart kört den över den här vintern men har inget att klaga på än.
Hej, jag såg först nu att du svarade på min fråga. Stort tack för tipset. Vi valde först att byta alla väggar som innehöll gamla masonitskivor och mineralull mot träfiber och träpanel och bytte även fasaden och taket. Men nu till hösten ska vi se till att få även en lösning för gråvatten rening. Vi vill köra exakt som du: förbränningstoa och en liten reningsverk för bdt. Är du fortfarande nöjd med den du tipsade om för ett tag sedan?
 

Bästa svaret

B
Jodå har inget än att gnälla på. Ska väl ta upp filtrena snart och skaka av dom som man ska göra 1ggr/år

Toan funkar ypperligt och rengjorde katalysatorn innan sommaren. Enligt cinderella är det största problemet med toan att de inte får tillräckligt med luft och att katalysatorn inte rengörs regelbundet.

En frigolitsits är dock guld värt om man ska ha den på vintern och skulle jag själv designa den så hade jag gjort skålen lite djupare men det är petitesser.
 
B Bongtor skrev:
Jodå har inget än att gnälla på. Ska väl ta upp filtrena snart och skaka av dom som man ska göra 1ggr/år

Toan funkar ypperligt och rengjorde katalysatorn innan sommaren. Enligt cinderella är det största problemet med toan att de inte får tillräckligt med luft och att katalysatorn inte rengörs regelbundet.

En frigolitsits är dock guld värt om man ska ha den på vintern och skulle jag själv designa den så hade jag gjort skålen lite djupare men det är petitesser.
Super! Tack för snabbt svar. Är mycket tacksam för att du delar med dig dina erfarenheter!
 
  • Gilla
Bongtor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.