Hej,

jag skulle behöva råd om hur jag ska måla mina källarväggar invändigt.

Huset är byggt -47 och det är nyligen dränerat. Ca 20 cm upp från golvet så har den gamla färgen och putsen släppt och det har bildats lite mögel. De gamla färglagren är sannolikt plastfärg som har stängt inne fukten.

Nu har jag tagit bort den gamla färgen mha ett färgborttagningsmedel och stålborste en halvmeter upp från golvet. Putsen är ganska fri men det är lite färg kvar i håligheterna, och lite vit "dimma" här och var. Mer än 99% av färgen är iaf borta.

Hur pass diffusionsöppen behöver den nya färgen vara?

På Flugger tyckte dom att jag skulle använda Flutex 5S istället för silikatfärg. Det skulle funka tillräckligt bra. Silikatfärg skulle inte funka om inte precis all gammal färg togs bort.

Färgen dom rekommenderade är en reflexfri, matt PVA-färg

Vad tror ni om detta råd?

Finns det diffusionsöppen färg som går att måla på puts där det finns kvar små spår av den gamla plastfärgen?

Tack på hjälpen!
 
Det går mycket bra att måla med Silikatfärg på annan typ av väggfärg MEN man får inte funktionen att den andas...
Jag slipade ner putsen på mina källarväggar upp till marknivå, putsade om och målade allt med Silikatfärg.
 
Ju mer diffusionsöppen desto bättre. Även om ni dränerat om tror jag inte att sulan är undergrävd med nytt kapilärbrytande skikt, så väggarna suger upp en del nedifrån i alla fall.
 
P-plats skrev:
Det går mycket bra att måla med Silikatfärg på annan typ av väggfärg MEN man får inte funktionen att den andas...
Och så binder inte silikatfärg till något annat än ett mineraliskt underlag heller, så vad du får på väggen är en tunn kalkfärg.
 
Är det schysst dränerat nu så lär du inte behöva bry dig om att färgen ska "andas". Anledningen till att färg har släppt och möglat är sannolikt att fuktvandringen i väggen har varit problematisk tidigare, men förhoppningsvis inte längre. Det handlar också om hur många färglager som sitter på väggen - "plastfärg" är diffusionsöppen, men ju fler lager färg du kastar på desto längre tid tar det för fukten att passera - tillräckligt många lager, och hög fuktighet i väggen, innebär en konstant hög fuktkvot även i färgfilmen, som med tiden ger med sig.

2 strykningar med matt väggfärg är inte en tjock film, och så länge fuktkvoten i väggen är OK så kommer det inte att vara något problem för färgen heller. Om fuktkvoten däremot är mycket hög, så är det inte lämpligt att måla, varken med silikat eller vanlig färg.

I slutändan så är silikatfärg / putsfärg inte "fel" på betongväggar, och de flesta känner sig mer säkra i det färgvalet eftersom det "andas" så himla mycket, så är du även ute efter sinnesro - kör på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.