Hej.

Jag funderar starkt på att investera i en luft-luftvärmepump. Torpet är uppvärmt med direktel och det blir dyrare och dyrare för varje år, i alla fall elnätspriset. Nu när vi dessutom går mot elbrist, enligt vissa, så lär det väl också höja kW-priset i slutändan.

Som ni ser i bilden jag bifogar, planritning över nedanvåningen, så är pilarna från innerdelen den väg jag inbillar mig att varmluften skall färdas. Är detta möjligt? Jag har märkt att när jag eldar i köksspisen så färdas gärna värmen upp på ovanvåningen, därav ena pilen mot trappan. För att få värmen in i vardagsrummet tänkte jag montera en luftförflyttare från sovrummet, på så vis suger jag in varmluft i sovrummet och transporterar denna vidare till vardagsrummet. Win-win.

En annan sak jag undrar är om någon vill dela med sig av sina erfarenheter av värmepumpar ni har köpt? Jag står mellan valet att beställa en värmepump från IVT, IVT Nordic Inverter THR-N, eller beställa en på nätet med installation. Jag fick ett högst uppskattat pris från IVT på ca 30 000 kr för pump och installation. En pump som jag beställer på nätet, med installation, kommer att kosta mig ca 20 000 - 25 000 kr. Jag förstår att jag betalar för de där 10 åren av garanti för kompressorn i IVT-pumpen som jag inte får när jag beställer på nätet. Då gäller enbart fem år för hela paketet. Om jag beställer på nätet så blir det i premiumsegmentet, Panasonic eller Samsung. När jag ändå köper något vill jag att det skall vara bra.
Vad säger ni? Vad har ni för erfarenheter av IVT, Mitsubishi, Panasonic, Samsung? Jag bryr mig mest om att den skall gå tyst och att den sparar mig pengar. Jag kommer inte att använda den för kylning på sommaren, då vill jag ha det varmt och gott! :)

Tack på förhand för alla svar.

/Michael
 
  • Handritad planritning av ett hus med markerade flödesvägar för varmluft från en tänkt luft-luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duttarmajster
Svårt att sia om luftförflyttningen kommer funka, antagligen hyfsat om pumpen får jobba kontinuerligt.
Kommer nog inte blir lika varmt i vardagsrummet som vid matplats, men ni kan ju spara elradiatorn i det rummet.

Jag slog till på en IVT efter 2018 värmebölja och är mycket nöjd, med installation efter ROT kostade det 25'
IVT Nordic Inverter Silverline luftvärmepump 12 PHR-N (6,5 kW) med Wifi.

Vi kör den som AC på sommaren och även som extravärme på vintern då vi kör 19gr på hela huset med vanliga luft/vatten-pumpen.

Frugan var rädd för ljudvolymen men den är tyst, man kan välja auto, låg, mellan eller hög effekt på innedelens fläkt.
 
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Svårt att sia om luftförflyttningen kommer funka, antagligen hyfsat om pumpen får jobba kontinuerligt.
Kommer nog inte blir lika varmt i vardagsrummet som vid matplats, men ni kan ju spara elradiatorn i det rummet.

Jag slog till på en IVT efter 2018 värmebölja och är mycket nöjd, med installation efter ROT kostade det 25'
IVT Nordic Inverter Silverline luftvärmepump 12 PHR-N (6,5 kW) med Wifi.

Vi kör den som AC på sommaren och även som extravärme på vintern då vi kör 19gr på hela huset med vanliga luft/vatten-pumpen.

Frugan var rädd för ljudvolymen men den är tyst, man kan välja auto, låg, mellan eller hög effekt på innedelens fläkt.
Tack för ditt svar. Det var intressant att läsa.
Det behöver inte bli så varmt i vardagsrummet. Vi har elradiatorerna där på ca 15 grader och när vi väl är där så eldar vi i kaminen. Viktigast är att vi har en "grundvärme" där så att det inte blir iskallt och det går att elda upp resterande värme utan att behöva elda hela dagen.
 
Duttarmajster
Med kamin i vardagsrummet så är du nog hemma, bortsett från allt jobb så är det ju "bästa" värmen :)
 
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Med kamin i vardagsrummet så är du nog hemma, bortsett från allt jobb så är det ju "bästa" värmen :)
Tack för dina synpunkter. De är värdefulla. Och ja, ingenting slår värmen från vedeldning. :D
 
Luftförflyttare i sovrum innebär oljud i det rum ni vill ha det tystast i och dessa förflyttar oftast inte så stor volym.
Om ni har kamin i vardagsrum som utnyttjas regelbundet så är ett alternativ att montera en Toshiba Daiseikai 9 som har braskaminfunktionen på väggen i vardagsrummet mittemot dörröppningen till köket för att utnyttja värmen från kaminen.

Är det sittplatser under innerdelen vid den placeringen så är det dock ingen höjdare.
Det är även inritat små dörröppningar vilket gör det svårare att transportera luft
 
C Comfort Thomas skrev:
Luftförflyttare i sovrum innebär oljud i det rum ni vill ha det tystast i och dessa förflyttar oftast inte så stor volym.
Om ni har kamin i vardagsrum som utnyttjas regelbundet så är ett alternativ att montera en Toshiba Daiseikai 9 som har braskaminfunktionen på väggen i vardagsrummet mittemot dörröppningen till köket för att utnyttja värmen från kaminen.

Är det sittplatser under innerdelen vid den placeringen så är det dock ingen höjdare.
Det är även inritat små dörröppningar vilket gör det svårare att transportera luft
Tack för dina synpunkter och tips.
Luftförflyttaren kommer bara att vara till under vaken tid, ingen idé att transportera luft till vardagsrummet om ingen sitter i det.
Jag tror inte att det blir en bra idé att sätta en innerdel i vardagsrummet av flera anledningar. För det första är det 1,90 i takhöjd där, det är ett gammalt soldattorp, och eldar vi blir det väldigt varmt i takhöjd vilket troligtvis kommer att medföra att pumpen inte kommer att generera värme. Och jag tror att hela värmepumpen kommer att förfula både insidan och utsidan. Tanken med att sätta den i köket är att det är den nya delen och den smälter lättare in där bland allt modernt. Där är dessutom högre i tak, en meter tillgodo ovanför innerdelen.
Och ja, det är många dörröppningar. De är öppna dygnet runt men de finns där och det är som du säger svårare att transportera luft genom dem.
 
Tanken var just att när ni eldar en hel del så blåser Toshiban luften vidare mot er dörröppning för spridningens skull, när ni slutar elda så kommer värmepumpen starta värmeproduktionen.

Om den förfular är en helt annan grej:)
 
C Comfort Thomas skrev:
Tanken var just att när ni eldar en hel del så blåser Toshiban luften vidare mot er dörröppning för spridningens skull, när ni slutar elda så kommer värmepumpen starta värmeproduktionen.

Om den förfular är en helt annan grej:)
Aha, du tänkte så! Ja, det är en god idé, det var bara jag som inte förstod den. Men problemet blir som du säger att distribuera luften på ett bra sätt. Jag får helt enkelt tänka på saken.
Varför rekommenderar du en Daiseikai 9 om jag får lov att fråga? Är det just p.g.a. braskaminfunktionen? Och varför är det ingen bra idé om någon sitter i närheten, är den inte tyst nog?
 
Daiseikai 9 är en av få som har ”automatisk” braskaminfunktion.

Tyst nog är inte direkt någon luftvärmepump när man använder dom på lite högre luftflöde !!
På quiet eller lägsta fläkthastighet är dom rätt tysta men du har istället dålig spridning så att kika på vilken som har lägsta möjliga ljudnivå på lägsta fläkthastighet är rätt meningslöst, antingen sitter den då troligen felplacerad eller möjligtvis för kylfunktion i ett sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.