Här kommer en dum fråga.

Håller på att lista om hemmet och ska sätta smyglist på en del av hemmet som kräver många småbitar. Då pratar jag om 5-10cm bitar av smyglist. Kruxet är att jag behöver exakta 45graders snitt för hörnen. Jag har en kapsåg men vill helst inte förlora fingrarna. Någon som har bra tips på vad man kan göra för att kunna jobba effektivt och samtidigt få fina snitt. Detsamma gäller mindre bitar av golvsockel som behöver geras i vinkel.
 
F Fixaren06 skrev:
Här kommer en dum fråga.

Håller på att lista om hemmet och ska sätta smyglist på en del av hemmet som kräver många småbitar. Då pratar jag om 5-10cm bitar av smyglist. Kruxet är att jag behöver exakta 45graders snitt för hörnen. Jag har en kapsåg men vill helst inte förlora fingrarna. Någon som har bra tips på vad man kan göra för att kunna jobba effektivt och samtidigt få fina snitt. Detsamma gäller mindre bitar av golvsockel som behöver geras i vinkel.
Planera lite. Ska du ha en kort bit så gör först snittet i änden av längre bit innan du kapar den till rätt längd. Typ :)
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Ett tips är att du också kollar så hörnen verkligen är 90grader också innan du börjar kapa. Inte ett enda hörn i mitt hus är 90grader..
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Blir det någon eller några mm glipa löser mjukfog problemet.
 
Det där blir bara när det blir målat, sa snickaren.
 
Det blir glipor här och var men inget spackel och färg inte kan fixa. Finns det alltså inget verktyg/hjälpmedel för att hålla mindre bitar på plats när man använder kapsågen?
 
F Fixaren06 skrev:
Det blir glipor här och var men inget spackel och färg inte kan fixa. Finns det alltså inget verktyg/hjälpmedel för att hålla mindre bitar på plats när man använder kapsågen?
Jodå finns massor.
Detta är ett sätt.
(Knyckte bild på nätet) Geringssåg i arbete med trästycke fastsatt med klämma och skyddande plastkåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jodå finns massor.
Detta är ett sätt.
(Knyckte bild på nätet)[bild]
Vad heter den då?
 
Vanlig tving till vänster.
Excenterspännare till höger, kanske från DeStaco.

Protte
 
F Fixaren06 skrev:
Vad heter den då?
Det är en hemmabyggd jigg.
Googla: Short cut miter saw
Så får du massa bildexempel på olika saker.
 
Inget att köpa i svensk handel?
 
Dubbelsidig tejp så tejpar du ihop lilla biten du ska såga med en stabilare bit som du kan hålla i utan problem. Såga och dra isär bara. Eller om du inte har det ta vanlig tejp på båda bitar sen limma ihop på tejpen med superlim och aktivator så det går snabbt.

Länk som visar det hela. Från 3min typ.
 
  • Gilla
Fixaren06
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.